View : 654 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김인성-
dc.contributor.author김정현-
dc.creator김정현-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:24Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:24Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.otherOAK-000000069568-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/189567-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000069568-
dc.description.abstractWith the development of media and media in the plane with three-dimensional visual representation is changing direction to pursue. Unavailable outside of the development of difficult getting through three-dimensional representation of the everyday reality is that getting close. We encounter on a daily basis easily one of the mediums book is designed primarily to be represented by plane. Two-dimensional if there was the pop-up book are hovering out in the form of a flat three-dimensional book, open it up, protruding or directly touching a picture book that can be moved. The pop-up book, which is represented by a three-dimensional visual effects, causing a large people's curiosity enough to unfold the book is to give pleasure. Imagination had been done you will see that the reality in front of it. In this way, the movement itself visual stimuli received books and a positive interaction has great significance. The pop-up book is being made in various fields. It is produced primarily for children, picture books and educational bit as much to widen the scope and current magazines and brochures, leaflets and promotional material such as, TV ads and be seen as a digital pop-up book from the past are useful in other areas. Having the three-dimensional shape easily recognizable by consumers, and even longer memories remain. So I will be in use in advertisements and promotions. In particular, a positive brand image of the brand recognition impractical to utilize the north is the most effective. In the form of a brand new production is perceived differently consumers will remain in memory easily. As mentioned earlier, the pop-up largely because of the visual stimulation is more effective. Pop-up image of the brand's image and does not conflict with each other to take advantage can be considered positive. We live in a brand is not an exaggeration to say that. Judge to select the brand and got a lot of work to determine the As the brand's image positively to the need to create and increase awareness of it is marketing. That gives information about a product that is not enough to communicate. Information on the brand of storytelling brand story, a story that is all related to the brand marketing methods that are sensitive. Consumers through storytelling is sympathetic rather than providing only factual information to increase brand awareness, instill a positive image is effective. Another way is to take advantage by making the brand book. North and brand story in conjunction with the brand of the product images, add one more storybook and role as a brand holds within it a clear message to consumers can be delivered. In this study, by taking advantage of the brand story, expressed as a pop-up books by making the brand saw. Created in the north of the existing brand through stories produced by any type of story and pop-up book analysis and the combination of the brand can be accessed in two emotional noted that: The pop-up book held by applying the image of fairy tales when you suspect that demonstrate a positive effect as the brand you want to jewelry brand J.ESTINA was north of the brand. J.ESTINA, or a concept, the divine one family with the attention to a brand with a real princess's story has a brand story. Pop-up and jewelry brand and the story of a princess fairy manufacture a brand book and thereby taking synergy can create a positive brand image with the premise that a survey of previous studies and surveys were conducted. Based on the results by taking advantage of the pop-up technology or the brand story containing J.ESTINA brand of the North saw the design presented.;매체 및 미디어의 발달과 함께 평면에서 입체로 시각적 표현을 추구하는 방향이 변하고 있다. 접하기 어려웠던 입체적 표현의 발전을 통해 점점 일상과 밀접해지고 있는 것이 현실이다. 우리가 일상적으로 쉽게 접하는 매체 중 하나인 책은 주로 평면으로 표현되기 마련이다. 책에서의 입체라고 한다면 팝업북이 떠오르게 되는데 평면적인 형태에서 벗어나 책을 펼치면 입체적으로 그림이 튀어나오고 혹은 직접 만져 움직이게 할 수 있는 책이다. 팝업북은 입체로 표현되는 책으로 시각적 효과가 크고 사람들의 호기심을 일으키고 책을 펼치는 것만으로도 즐거움을 주고 있다. 상상 속에서만 이루어졌던 것이 눈앞에 실재하는 것을 보게 된다. 이런 방식으로 시각적 자극을 받고 스스로 움직임을 주며 책과 적극적인 상호작용을 하는 것은 큰 의미를 가지고 있다. 팝업북은 다양한 분야에서 만들어지고 있다. 주로 제작되는 것은 어린이를 위한 그림책과 교육용 책이며 현재는 범위를 더욱 넓혀 잡지나 브로셔, 리플렛과 같은 홍보물, TV 광고에서 보여 지는 디지털 팝업북 등 과거와는 다른 분야에서도 유용하게 사용되고 있다. 입체 형태를 가지고 있는 것은 소비자들이 쉽게 인지할 수 있으며 기억에도 오래 남는다. 그렇기에 광고 및 홍보물에도 사용하고 있는 것이다. 특히 브랜드의 이미지를 긍정적으로 인식시키기에는 브랜드 북에 활용하는 것이 가장 효과적이다. 새로운 형태로 제작되는 브랜드 북이라면 소비자들에게 다르게 인식되고 기억에 쉽게 남아있게 된다. 앞서 말했듯이 팝업은 시각적인 자극을 크게 주기 때문에 더욱 효과적이다. 팝업의 이미지와 브랜드의 이미지가 서로 상충하지 않는다면 활용하는 것이 긍정적이라고 볼 수 있다. 우리는 브랜드 속에서 살고 있다고 해도 과언이 아니다. 브랜드를 보고 판단하고 선택하고 결정하는 일이 많아짐에 따라 브랜드의 이미지를 긍정적으로 만들고 인지도를 높이는 마케팅이 필요하다. 제품에 대한 정보를 주는 것으로는 충분한 커뮤니케이션을 할 수 없다. 스토리텔링은 브랜드의 정보에 브랜드 스토리, 즉 브랜드에 관련한 모든 이야기를 담고 있는 감성 마케팅 방법이다. 스토리텔링을 통해 소비자가 공감하는 것은 사실적인 정보만을 제공하는 것보다 브랜드 인지도를 높이고 긍정적인 이미지를 심어주는 데 효과적이다. 또 다른 방법으로는 브랜드 북을 제작하여 활용하는 것이다. 브랜드 북과 브랜드 스토리를 연계하여 제품의 이미지만을 담기보다 하나의 이야기책으로서 역할을 하며 그 속에 브랜드 가치를 담고 있다면 소비자들은 명확한 메시지를 전달받을 수 있다. 본 연구에서는 브랜드 스토리를 활용하여 팝업으로 표현된 브랜드 북을 제작하여 보았다. 기존에 만들어진 브랜드 북의 사례를 통해 어떠한 형식으로 제작하였는지는 분석하고 브랜드 스토리와 팝업북의 접목이 감성적으로 접근할 수 있다는 점에 주목하였다. 팝업북이 가지고 있는 동화적인 이미지를 적용하였을 때 긍정적으로 효과를 보여줄 것으로 생각되는 브랜드로 주얼리브랜드인 J.ESTINA의 브랜드 북을 제시해보고자 하였다. 제이에스티나는 신왕족주의를 콘셉트로 한 브랜드로 실제 공주의 이야기를 브랜드 스토리로 가지고 있다. 팝업과 주얼리브랜드 그리고 공주의 이야기는 동화적인 브랜드 북을 제작하고 그로 인해 시너지 효과를 내어 브랜드 이미지를 긍정적으로 만들 수 있다는 전제를 가지고 선행연구에 대한 조사와 설문조사를 진행하였다. 그 결과를 바탕으로 팝업 기술을 활용하여 제이에스티나의 브랜드 스토리를 담은 브랜드 북의 디자인을 제시해 보았다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구 목적과 의의 1 B. 연구 방법과 범위 2 Ⅱ. 팝업북의 이론적 배경 4 A. 팝업북의 정의 4 B. 팝업북의 역사 7 C. 팝업북의 형태와 특징 12 D. 국내 팝업북 시장의 현황 13 Ⅲ. 팝업북의 표현 기법과 제작 과정 16 A. 표현 기법 16 B. 팝업북 제작 과정 25 C. 팝업북의 활용 사례 28 Ⅳ. 브랜드와 브랜드 스토리의 개념 32 A. 브랜드의 정의 32 B. 스토리텔링 34 1. 스토리텔링의 정의 34 2. 스토리텔링의 분류 및 구성요소 37 C. 브랜드 스토리 40 1. 브랜드 스토리의 정의 40 2. 브랜드 탄생 스토리 41 D. 브랜드 북의 활용 사례 44 Ⅴ. 주얼리 브랜드 J.ESTINA의 현황 48 A. J.ESTINA 브랜드와 브랜드 스토리 48 B. J.ESTINA 브랜드 이미지와 팝업북 설문 조사 52 C. 설문 결과 및 분석 53 Ⅵ. 작품 제작 및 해설 57 A. 작품 제작 및 해설 58 B. 문제점과 개선 방향 74 Ⅶ. 결론 및 제언 75 참고문헌 78 부록 81 ABSTRACT 86-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent11452707 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title브랜드 스토리를 활용한 팝업북 표현 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle주얼리브랜드 J.ESTINA를 중심으로-
dc.title.translatedExpression of Pop-up Book using Brand Story : For the jewelry brand J.ESTINA-
dc.creator.othernameKim, Jung hyun-
dc.format.pagex, 88 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과광고·브랜드디자인전공-
dc.date.awarded2012. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE