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윤리적 가치를 활용한 디자인 전략 연구

Title
윤리적 가치를 활용한 디자인 전략 연구
Other Titles
A Study on Design Strategies Utilizing Ethical Values : Based on actualized case studies
Authors
김문정
Issue Date
2012
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
In the modern society where the spiritual values are being neglected as the life became enriched due to the material prosperity, there are growing movements that emphasize the meaning of ‘ethics’ in order to recover humanity. In addition, as this trend became significant in the corporate management strategy, the situation is even emerging with the importance of ethical management and social responsibility of companies. According to these social and economic flows, researches on designs are being activated utilizing ‘moral values’ in design strategy in each company. Therefore, this research has the purpose to provide materialized guidelines and to provide criteria for the decision. Also, it gives significance to obtain imperativeness and leading into a clear conclusion by analyzing empirical cases on design ethic related issues that can inadvertently be obscure. In order to present ethical design strategy guidelines of the company, it first identified ‘social, property humanistic’ and ‘environmental, economic properties’ which are attributes of ethical designs through theoretical analysis by types such as universal design, green design, plus concepts and characteristics of designs for the third world. By utilizing these derived attributes, case analysis table was made and also prepared positioning map by analyzing specific cases of brands and products. It extracts values that commonly contain through positioning map, provides guidelines and decision standard for the direction that needs to be aimed. As for the standard that includes into the social and humanistic guideline, there are equitable usability, role of improved living conditions, research and care for emotions of users, practical help for weak people, relation to CSR, and production by the ethical processes. In addition, for the attributes of environment and economy, they include criteria such as new technology development investment through process reductions, prevention of environmental pollution caused by excess disposals, reduction of unnecessary consumption by users, utilizing materials that are not hazardous to the environment when producing, items that can be harmonized rather than harming to the environment, and standards for long-term efforts for the sustainable environment settlement. Also, very important issues that one needs to be aware along with these guidelines are that successful strategies can be realized which include integrated properties when company’s overall core management is realized based on ethical principles when pursuing ethical design strategies, plus eventual values can be obtained when all strategies are continued in sustainable forms.;삶이 윤택해진만큼 정신적 가치에 대해 소홀하게 된 현대 사회 속에서, 인간성 회복을 위하여 ‘윤리’가 가지는 의미에 대해 강조하는 움직임이 커지고 있다. 또한 기업의 경영 전략에서도 이러한 경향이 두드러지게 되면서, 윤리경영이나 기업의 사회적 책임의 중요성도 더욱 부각되고 있는 상황이다. 이와 같은 사회적, 경제적 흐름에 따라 각 기업 내 디자인 전략에서도 윤리적 가치를 활용한 디자인에 대한 연구가 보다 활발해지고 있다. 따라서 본 연구는 기업의 윤리적 디자인 전략이 향후 지속되어야 할 방향성에 대해 유형화된 가이드라인과 판단 기준을 제시하는 것을 목적으로 한다. 또한 자칫 모호해질 수 있는 디자인윤리에 관한 문제를 실증적 사례를 통해 분석함으로써 당위성을 확보하고 명확한 결론으로 이끌어 내는 것에도 의의를 둔다. 기업의 윤리적 디자인 전략 가이드라인을 제시하기 위하여 먼저 유니버설 디자인, 그린디자인, 제3세계를 위한 디자인의 개념과 특성 등의 이론적 분석을 통해 윤리적 디자인의 속성인 ‘사회적·인본주의적 속성’과 ‘환경적·경제적 속성’을 파악하였다. 이렇게 추출한 속성을 활용하여 사례분석표를 만들고, 브랜드와 제품별로 구체적인 사례를 분석하여 포지셔닝 맵을 작성한다. 사례분석을 통해 공통적으로 내재하고 있는 가치를 찾아내고 발전시켜, 지향해야 할 방향성에 대한 가이드라인과 판단 기준을 제시하였다. 사회적·인본주의적 속성에 포함되는 기준 요소로는 공평한 사용성, 생활환경 개선의 역할, 사용자의 감성에 대한 연구와 배려, 약자를 위한 실질적인 도움, CSR과의 연계, 윤리적 공정에 의한 생산 등이 있으며, 환경적·경제적 속성에는 프로세스 감량화를 통한 새로운 기술 개발 투자, 과도한 폐기에 의한 환경오염 방지, 사용자의 불필요한 소비 절감, 제작 시 환경에 유해하지 않은 소재 사용, 환경에 악영향을 끼치지 않고 어울릴 수 있는 디자인, 지속가능한 환경 정착을 위한 장기적인 차원의 노력 등의 기준 요소가 포함된다. 이러한 가이드라인과 함께 반드시 인지해야 할 것은, 기업이 윤리적 디자인 전략을 추구함에 있어서 각 기업의 전반적인 경영의 핵심이 윤리적인 이념을 바탕으로 이루어질 때, 통합적인 속성을 포함하는 성공적인 전략이 될 수 있다는 것과 모든 전략들이 지속적인 형태로 이어져 나갈 때 궁극적으로 가치를 가질 수 있게 된다는 것이다.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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