View : 111 Download: 0

에코 이미지를 위한 화장품 패키지 디자인 연구

Title
에코 이미지를 위한 화장품 패키지 디자인 연구
Other Titles
A Study on the Cosmetic Package Design for Eco Image : in focus of LG Household & Healthcare's Cosmetic Brand Beyond
Authors
한민정
Issue Date
2012
Department/Major
디자인대학원 디자인학과광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김수정
Abstract
에코 디자인은 더 이상 트렌드가 아닌 모든 디자인 산업의 기본이 되었다. 인류의 발전에 따른 급격한 생활환경의 변화는 환경의 심각한 훼손을 초래하였다. 숲은 점차 사라지고 세계 곳곳에서 사막화 현상이 진행되고 있다. 이러한 사막화 현상은 지구온난화를 가속화시켜 이상 기후현상을 일으켰다. 이로 인해 환경 문제에 대한 대책이 시급해지고 있다. 기업에서는 환경 친화적인 제품들을 선보이고, 소비자들은 그와 같은 제품을 구입함으로써 환경 보호 운동에 동참하고 있다. 소비자들에게 ‘에코(Eco)'라는 개념은 더 이상 낯선 것이 아니다. 에코 화장품 시장은 외국에서는 이미 성숙한 시장이나 아직 국내에서는 미미한 수준이다. 그러나 현대에 이르러 빠른 속도로 관심이 늘어나고 시장의 규모 역시 확장되고 있기 때문에 지속적인 발전 가능성이 엿보이고 있다. 본 연구는 현재 에코 화장품 패키지 디자인에 브랜드의 철학과 가치를 바르게 담아내는 것이 중요하다는 필요에 따라 진행되었다. 에코 패키지 디자인의 단계를 나누고 패키지 디자인 표현 요소과 지기구조를 기준으로 국내외 에코 화장품 디자인을 분석하였으며, 이 결과를 토대로 LG 생활건강의 에코 화장품 브랜드인 Beyond의 Real Eco 라인의 화장품 패키지 디자인을 제안하였다. 연구 내용은 첫째, 에코 디자인에 대해 살펴본다. 에코 디자인의 정의와 필요성, 특징과 분야별 사례를 통해 에코 디자인이 어떻게 발전해왔는지 연구한다. 건축과 패션, 제품과 패키지의 분야로 나누어 에코 디자인의 사례를 알아본다. 둘째, 패키지 디자인을 분석한다. 패키지 디자인의 기본적인 개념 및 기능에 대해 알아보고 패키지 디자인의 요소와 소재 및 구조를 다양한 사례들을 통해 살펴본다. 화장품 패키지에 가장 많이 사용되는 소재인 종이를 중심으로 패키지 디자인의 구조를 연구한다. 셋째, 국내 에코 화장품 시장과 해외 에코 화장품 시장 현황을 분석하고 다양한 에코 화장품 브랜드 사례를 살펴본다. 넷째, 본 연구의 주제인 에코 화장품 브랜드 Beyond의 출시 배경과 특징, 브랜드의 철학과 아이덴티티 및 패키지 디자인을 살펴보고 문제점을 분석한 뒤 개선 방안을 연구한다. 이같은 내용을 바탕으로 ‘있는 그대로의 자연’을 컨셉으로 한 Beyond Real Eco 라인의 패키지 디자인을 제안하고 활용 방안을 연구한다. 컨셉에 맞는 로고 타입, 컬러, 그래픽, 지기구조를 이용하여 Beyond의 에코 이미지를 강화하고자 하였다. 국내 연구들 중에서 에코 디자인에 관한 다양한 영역의 연구들은 많으나 화장품 패키지에 관한 연구는 미흡한 실정이다. 이에 본 연구가 확장되어가는 에코 화장품 시장에서 브랜드가 추구하고자 하는 이미지를 표현할 수 있는 패키지 디자인의 필요성을 알리는 계기가 되어 앞으로 이 분야의 다양한 제품 개발과 지속적인 관심에 따른 후속 연구가 활발히 진행되기를 기대해본다.;Eco design is no longer just trend, which is based on all design industries.The change of life style with the advance of human race seriously brought the demage of environment. As forests gradually vanish, desertification is going on in several countries of world e.g. Western China, Mongolia and etc. This phenomenon of desertification accelerated global warming and occurred the strange climate. The global warming is the most urgent environmental problem the world is facing. Thus, all need to come up with measures. Today many enterprises introduce environmentally-friendly products. As consumers purchase environmentally-friendly products, they also participate in protecting the environment. The concept of Eco is not much strange to consumers. Though the market of Eco cosmetics is active and mature in the foreign country the domestic market of the above is insignificant. But, interests of Eco cosmetics is increasing very fast to consumers. As the market size gradually becomes large, is expected to continue the possibility of growing development. So I studied the progress on the basis of necessity of Eco cosmetic package design to deliver the philosophy and value of brand. First of all, analyzed the design of domestic and overseas cosmetics according to criteria of expressive elements and paper structures to package design. By use of survey results, suggested cosmetic package design of Beyond Real Eco Line with Eco cosmetic brand of LG Household & Healthcare. Contents of study are as follows First, searched the Eco design, and then studied the definition, necessity and characteristic of Eco design through cases from each field and also how to develop Eco design. Cases of Eco design are divided into several fields of architecture, fashion, products and package. Second, analysized package design , studied the basic concept and function of package design, and then many cases of elements, materials and structures of package design. The structure of package design is focused on paper widely used in cosmetic package. Third, analysized the market status of domestic and overseas Eco cosmetic. and studied cases of brand in many Eco cosmetic. Fourth, studied marketing background and characteristics of Eco cosmetic brand 'Beyond', and then phylosophy and identity of the above brand and package design with the subject of study. studied the analysis of problems and their improvement. Suggested the package design of Beyond Real Eco Line with the concept of 'Nature, As It Is' based on Eco contents. Even though there are many studies in various fields of Eco design, they are not enough for the study of cosmetics package. This study shall make a good opportunity to inform the necessity of package design, which brand wants and expresses its image in the growing future market of Eco cosmetic. And looking forward to developing various products in the field of cosmetics, continuing to be vigorous as ever and taking follow-up study.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE