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식물을 모티브로 한 아트타일(art tile) 연구

Title
식물을 모티브로 한 아트타일(art tile) 연구
Other Titles
A study on 'Art Tile' motivated by plants : Focusing on Interior Space
Authors
박안나
Issue Date
2012
Department/Major
디자인대학원 디자인학과도자디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김미경
Abstract
현대인의 생활공간은 산업의 발달로 풍요로운 삶을 누리며 문명·문화의 발전과 함께 형태가 다양화되고 그 의미가 확대되어가고 있다. 더불어 인간의 생활공간은 감성과 행동에 많은 영향을 주기 때문에 정신적·심리적인 안정감을 추구함 따라 주거환경의 중요성이 대두되고 있다. 이에 따라 인간들은 자연과의 교감과 조화를 추구하면서 삶의 자연화를 꿈꾸게 되었다. 자연의 수많은 미적 요소들은 무한한 창조의 소재로써 예술가들에게 영감을 주었고 현대에 이르러 자연의 표현은 예술품뿐만 아니라 다양향 제품과 디자인으로 생활공간에 자리하고 있다. 자연의 미적 향유는 주거공간을 더욱 새롭고 신선하게 해주며 다양화 되고 개성있는 표현을 제공하여 현대인들의 심미안을 더욱 세련되고 풍요롭게 해주고 있다. 현대에 이르러 주거공간에 흔하게 사용되어지는 타일은 과거와는 다르게 단순한 기능을 지닌 건축자재의 의미에서 벗어나게 되었다. 인간들의 감성과 미의식에 대한 욕구를 만족시켜줄 수 있는 장식의 매체로 인식되어 하나의 예술품으로써 역할을 하게 되었다. 본 연구에서는 생활주변에서 쉽게 접할 수 있고 형태적 특징, 구조, 색감 등 무한하고 자유로운 표현의 가능성을 지닌 식물의 형태를 응용하여 현대의 실내공간에 시각적인 신선함을 주고 조형적인 아름다움을 창출할 수 있는 아트타일(art tile)을 제작하는 것이 목적이다. 연구의 이론적 배경으로 식물의 조형성과 미적인 특징을 살펴보며 그 고유한 예술성을 연구하고 아트타일의 기본적인 개념을 조사하였다. 이어서 식물을 소재로 사용한 작품과 아트타일의 사례들을 찾아 디자인을 모색하였다. 조형 과정은 식물의 다양한 구조와 형태를 살펴보며 식물의 동선과 리듬감, 입체감을 잘 활용하여 기존의 평평하고 밋밋한 타일에 풍부한 조형성을 지니도록 하였다. 전체적으로 유기적인 외형과 부드러운 곡선을 활용하여 다양함 속에서 통일적인 구성을 나타내려 하였다. 제작 방법으로는 정확한 형태의 반복으로 다양한 시각적 효과를 줄 수 있도록 석고 틀을 이용한 이장주입성형과 가압성형으로 제작하였고 소지는 백색도가 뛰어난 실크백자토를 사용하였으며 디자인에 따라 슬립(slip)에 안료를 섞어 색소지를 사용하였다. 시유는 무유로 처리하거나 투명유, 청자유 등 다양하게 시유하였으며 타일 표면의 표현 장식에 따라 안료와 테라시질라타를 사용하였다. 소성방법은 1차 소성 후, 2차 소성은 작품에 따라 산화염 또는 환원염 소성하였으며 테라시질라타 (Terra Sigillata)와 백금을 전기가마에서 3차 소성하였다. 본 연구를 통해 식물을 구성하는 요소들의 유기적 곡선들이 조화와 질서 반복에 의해 율동성과 함께 다양하고 흥미로운 시각적 반응을 일으킬 수 있음을 알 수 있었고 이를 토태로 식물의 형상을 단순화 또는 과장하여 새로운 아트타일의 디자인을 모색하였다. 급변하는 현대 주거 공간에 아트타일은 기능성, 활용성과 더불어 장식성을 지니고 개인의 예술적 감성을 만족시킬 수 있는 소재로써 그 역활이 확대되었음을 알 수 있었다. 인간의 생각과 행동에 의하여 계획된 실내공간 안에 새롭게 자기표현의 수단과 예술성을 충족하는 문화적 공간으로 발전시키기 위해서 다양화된 활용 범위와 디자인을 갖춘 아트타일로 그 가능성을 발견할 수 있다. 따라서 본 연구를 토대로 타일에 대한 대량화·획일화된 생산 방식에서 벗어나고, 문화와 예술적 감성의 향유를 요구하는 소비자를 만족시키기 위한 차별화된 디자인을 위하여 지속적인 연구와 개발로 한층 더 높아진 타일에 대한 새로운 인식을 심화·발전시키고자 한다.;In modern society, the dynamic of living spaces and its highly diversified attributes has become of great importance, in the need to satisfy people’s search for mental and psychological stability. This has been portrayed through its heightened influences on human emotions and behaviour. As a result, people have sought for a more communal and harmonic relationship with nature. The aesthetics of nature, as an unlimited source of creativity, has inspired artists, through the expressions of nature that can be found in various art pieces, manufactured products and the design forms in our lives. It inspires newer and more diverse living spaces, and offers a sense of freedom of expression, making it possible for the contemporary audience to express themselves in a more sophisticated manner. In recent times, the role of ceramic tiles has seen a shift, from the use of construction material in conventional settings, to ornaments and decorations that satisfy human emotions and their desire for beauty. The objective of this study is to make “art tiles”, and to offer a new visual perspective. It aims to express formative beauty by interpreting and using the form of plants, to display characteristics such as colour, arrangement and form. The aesthetics and design characteristics of plants, as well as its unique artistic values had been investigated as background of this study. Alongside researched examples and new designs proposed, the fundamental concept of “art tiles” was defined. In this investigation, the naturally flowing appearance of plants, as well as its rhythmic, and three-dimensional qualities had been incorporated to enhance the typical form of ordinary tiles. Overall, positive results were shown, with the production of various art tiles that used the organic and curvature appearance of plants. In relation to the forming of art tiles, the slip-casting and pressing processes were used due to its reputation for precise pattern making, in order to provide various visual effects. A technique involving high flood-lighting known as ‘silk foundation’ was used for the foundation of the tile. Additionally, colour slip was used with the mixture of stain, in accordance with its design. Many types of glaze techniques were applied, such as clear glaze, celadon glaze, or no glaze at all. Stain and Terra Sigillata were used according to the decoration of the tile bodies. The following steps for firing were used: 1.The first firing process was performed in a 0.3 m2 gas kiln, at 850 oC for 7 hours. 2.Depending on the tiles, the second firing process used was either: a.An oxidising flame in a 0.3 m2 electric kiln, with a maximum temperature of 1250 oC for 11 hours b.Or a reduced flame performed in a 0.3 m2 electric kiln, with a maximum temperature of 850 oC 3.The third firing process involved: a.Terra Sigillata, in an electric kiln with a maximum temperature of 1090 oC for 9 hours (Used in “Naturalism art work No.3”) b.White gold, in an electric kiln with a maximum temperature of 850 oC for 7 hours (Used in “Naturalism art tile work No.1”) The findings from this research showed the following: 1.The shape of organic matter displays harmony and repetitive order, evoking various but interesting visual effects. 2.Simplifying or exaggerating the shapes of plants can find new designs of ‘art tiles’. 3.The role of ceramic tiles has expanded to not only functional, but also decorative applications. 4.Nowadays, art tiles with various practical uses and designs have a great potential. In conclusion, the designs of ‘art tiles’ should be differentiated beyond the mass-production line, through consistent research and development, and greater public awareness.
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디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
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