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해외 유학생의 문화적응력 강화를 위한 소집단 노래심리치료

Title
해외 유학생의 문화적응력 강화를 위한 소집단 노래심리치료
Other Titles
A Study on Song Psychotherapy for Reinforcement of Korean International Students' Cultural Resilience
Authors
최슬비나
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정현주
Abstract
해외 유학생들은 학업을 위해 외국으로 이주하면서 성장해 온 사회 문화적 환경과는 다른 이질적인 환경과 문화와의 접촉에 의해 다양한 적응문제를 경험한다. 유학생들이 성공적으로 적응하고 학업을 이어가기 위해서 자신의 보호요인을 적절히 활용하여 극복하는 문화 적응력이 요구된다. 따라서 본 연구에서는 해외 유학생들의 문화적응력 강화를 위한 노래심리치료 프로그램을 실시하여 참여자들의 문화적응력 강화에 도움을 주었는지 알아보고, 노래심리치료를 통한 유학생들의 문화적응력의 변화가 어떻게 언어적으로 나타났는지 살펴보았다. 본 사례연구는 뉴욕 맨해튼에 소재한 각 대학의 한인 유학생 커뮤니티와 한인을 위한 홈페이지를 통해 모집한 문화적응의 어려움을 지각하고 프로그램 참여의 필요를 느끼는 한인 유학생 5명을 대상으로 주 1회 9주간 총 9회기 노래심리치료 프로그램을 실시하였다. 노래심리치료 프로그램은 대상자들이 치료사와 대상자 간의 관계를 형성하는 내적 작업을 위한 준비단계(1단계), 문화적응 문제 및 자원 탐색단계(2단계), 문화적응력 강화를 위한 창작단계(3단계), 그 동안의 활동을 돌아보고 정리하는 종결단계(4단계)로 구성되었다. 노래심리치료 프로그램이 대상자들의 문화적응력 강화에 도움을 주었는지 확인하기 위하여 프로그램 평가 설문지에서 프로그램 효과성에 대한 대상자들의 응답 수치를 평균치를 계산하여 분석하였다. 또한 문화적응력의 변화가 어떻게 언어적으로 나타났는지를 알아보기 위하여 세션 내 언어를 문화적응력의 하위요인별로 범주화하여 주제를 도출하고 대상자별로 내용단위 변화를 분석하였으며, 노래자료에 대한 언어적 반응을 분석하여 서술하였다. 본 연구의 결과, 대상자들은 노래심리치료 프로그램이 대상자들의 문화적응력 강화에 도움이 되었다고 지각하는 것으로 나타났다. 또한 세션 내에서 문화적응력 강화가 어떻게 언어적으로 나타났는가를 살펴본 결과, 대상자들이 노래심리치료를 통하여 자신과 환경에 대한 낙관성이 증가하였고 부정적 정서의 표출과 긍정적인 정서의 함양을 통하여 정서 조절 능력이 증가하였다. 더불어 기존의 사회적 지지망을 재확인하고 구성원과의 지지적 관계를 형성하는 가운데 지각된 사회적 지지감이 증가한 것으로 나타났다. 즉, 노래심리치료를 통해 대상자들은 문화적응력을 강화시킬 수 있었다고 볼 수 있다. 이상의 연구결과는 노래심리치료 프로그램이 유학생을 위한 하나의 중재 프로그램이 될 수 있음을 의미한다. 나아가 유학생들의 심리 치료적인 중재의 필요성을 알리고 다양한 각도의 치료 프로그램의 개발을 유도한다는 점에 의의를 가진다고 할 수 있다.;This study aims to conduct a song psychotherapy program on International students and discover the effects of the program on the participants' cultural resilience. The participants were five Korean students studying in New York City, who perceive difficulties in living and studying abroad. Each session was for 100 to 120 minutes long and totally nine sessions were given. The song psychotherapy program was largely made up of four steps. The first step was a preparing stage, which was composed of activities to develop the participants-therapist-music relations. As an exploring phase, the second step comprised activities for the participants to explore their cultural problems and inner resources. In the creating stage, the participants composed songs to empower their cultural resilience. The fourth stage was a time for looking back over the whole sessions. In order to discover the effects of the program, the study analysed the mean of the participants' scores of responses on questions from the program evaluation questionnaire about effect of the song psychotherapy program on their cultural resilience. Also, the researcher analyzed and delineated the contents of the participants' verbal responses during sessions. The results include the following. First of all, the mean of the scores of participants responses on questions about the effect of the program on their cultural resilience shows they perceived that this program helped them to reinforce their cultural resilience. Furthermore, their verbal responses, which was demonstrated in the sessions, in relation to optimism and abilities to control emotions, increased by expressing their negative emotions and cultivating positive emotions. Also, Their verbal responses related to the perceived feeling of social support increased by reconfirming their social resources and forming a new supportive relationships with the group members. In other words, the song psychotherapy program helped the participants to reinforce their cultural resilience. The result of the research as described above has a meaning and significance that the song psychotherapy can be introduced as a method of psychotherapy for International students. Moreover, this study presents the need of psychotherapy for International students and suggests the development of various therapy programs for them.
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교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
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