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앵그르(J. A. D Ingres)의 누드화 연구

Title
앵그르(J. A. D Ingres)의 누드화 연구
Other Titles
A Study on the Nude Paintings of Jean Auguste Dominique Ingres : In regard to the Transfiguration of Neoclassicism
Authors
임인희
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박성은
Abstract
본 논문은 19세기 프랑스 신고전주의(Neoclassicism) 화가 장 오귀스트 도미니크 앵그르(Jean Auguste Dominique Ingres, 1780-1867)의 누드화에 나타난 신고전주의의 변용에 관한 연구이다. 즉, 사회사적 관점에서 당시 프랑스 사회에서 유행하던 오리엔탈리즘이 앵그르 누드화의 주제와 양식에 어떤 영향을 끼쳤는지 밝혀보는데 그 목적이 있다. 앵그르는 신고전주의 지도자 다비드의 후계자로서 프랑스 신고전주의 회화를 계승하였으나, 그의 누드화에는 스승 다비드의 보수적 고전주의 회화와는 달리 상대적으로 낭만주의적이라 볼 수 있는 주제와 형식이 사용되었다. 논자는 본고에서 이러한 낭만적으로 변화된 측면들이 앵그르가 고수했던 고전주의의 바탕 위에 절제되어 나타났다는 점에 주목하여 ‘신고전주의의 변용’이라고 규정하였고, 에드워드 사이드의 오리엔탈리즘적 관점 등 다양한 방법론을 활용하여 앵그르의 누드 작품들을 분석하였다. 이를 위해 본고에서 규정한 ‘신고전주의의 변용’은 크게 ‘주제적 변용’과 ‘양식적 변용’ 두 가지 형태를 포함한다. 첫째, 주제적 변용은 고전 • 신화적 주제가 하렘 모티브와 같은 낭만적 주제로 바뀌는 것으로 보았고, 둘째, 양식적 변용은 고전적 표현양식에서 탈피한 인체의 왜곡 등의 특징을 수용하는 것으로 보았다. 우선 주제적인 관점으로 살펴보면 앵그르는 초기 누드화에서 신화 모티브와 르네상스의 목욕 모티브를 주로 차용하였다. 그는 신화적 누드화에서 세밀하고 정교한 선(線)처리의 데생을 보여주었고, 목욕 모티브의 누드화에서는 스토리를 제거하고 배경을 단순화시켜 누드 여인만을 부각시켰다. 또한, 목욕 모티브의 누드화에 등장하는 여인들은 라파엘의 여인상에서 영향을 받은 것으로 후에 <오달리스크 연작>에서 계속적으로 등장하게 된다. 한편, 프랑스의 강력한 제국주의에 따른 식민지의 확대로 유럽인들이 동양적인 문물을 접하게 되면서 오리엔탈리즘이 유럽전역에 유행하게 되었다. 하지만 그들에게 오리엔탈의 이미지는 서적, 회화 등을 통해 표현된 왜곡된 동양의 이미지였고, 앵그르의 작품들도 그 영향에 의해 주제적인 변화, 즉 ‘주제적 변용’을 보이기 시작했다. 오리엔탈리즘이 만들어낸 하렘 모티브는 주로 나체의 여인, 목욕하는 공간, 동양적 배경이라는 세 가지 요소들을 통해 표현되었는데, 이러한 요소들은 르네상스로부터 이어온 것으로 르네상스의 전통이 새롭게 변형된 것이라 볼 수 있다. 이렇게 나타난 하렘 모티브라는 주제는 <오달리스크 연작>을 통해 다양하게 제작되었고, ‘주제적 변용’을 통해 앵그르는 현실적 누드화가 금지되었던 19세기에 신화 속 비현실적인 여인의 누드보다 훨씬 현실에 가까운 누드화를 그릴 수 있게 되었다. 앵그르는 자신의 미학적 표현을 위해 주제적 변용에 그치지 않고 그만의 이상적인 누드화를 제작하고자 양식적 관점에서 다양한 변화를 시도하였다. 이러한 ‘양식적 변용’에는 인체의 왜곡과 강렬한 동양적 색채의 활용이 주요 특징에 해당되는데, 이것은 자신이 나타내고자 하는 누드 여인의 관능성과 상징적 의미를 그 속에 담기 위해 비(非)고전적 요소를 차용한 것이었다. 그가 인체를 해부학적으로 왜곡하여 표현했던 부분은 당시에 너무나 파격적이어서 평론가들과 대중으로부터 심한 혹평을 받았는데, 그 이후로는 그의 작품에서는 인체 왜곡은 다소 축소되었지만 ‘양식적 변용’은 동양적 장식과 색채의 보색 • 명암대비라는 형태로 계속되었다. 또한, 누드화의 구도와 여인의 자세, 표정 등을 통해 관람자가 시각적 탐닉을 느낄 수 있도록 함으로써 관능성을 배가시키고, 등장인물과 관람자간의 교감을 만들어 내며 기존의 엄격한 고전주의에서 벗어난 모습을 보여주었다. 이와 같이 앵그르는 오리엔탈리즘의 영향으로 고전을 탈피한 낭만적 특징들을 수용하는 듯 하였지만, 그가 초기에 르네상스 목욕 모티브를 이어받아 제작했던 이상적 여인을 명료하고 유려한 선처리, 조각상과 같은 피부 등 고전의 양식으로 수십 년간 여러 작품들 속에 반복적으로 등장시켰다는 사실은 그가 고전의 전통을 포기하지 않으면서 자신이 추구했던 여인의 관능성에 합리화를 하고자 했음을 알 수 있다. 이와 같이 논자는 본 연구에서 신고전주의 화가인 앵그르가 그의 누드화에서 전통을 고수하는 고전과 감성적 낭만 사이에 조화와 균형을 이루었음을 확인하였고, 그 과정에서 ‘신고전주의의 변용’의 특징들을 도출하였다는 점에서 본 논문은 의의를 가진다고 본다.;This study investigates Transfiguration of Neoclassicism in the nude paintings of Jean Auguste Dominique Ingres(1780-1867), an artist of 19th century French Neoclassicism. The purpose of this study is to discuss how the themes and styles of his nude paintings were transformed under the influence of Orientalism which led the trend at the time in the perspective of social history. Even though Ingres was a protégé of Jacques Louis David, the head figure of Neoclassicism and carried on the legacy of French Neoclassicism, in his nude paintings he applied the themes and expressions that were relatively romantic. The researcher particularly paid attention to the fact that these romantic transformations took place within the boundaries of Neoclassical values that Ingres held fast and therefore defined these changes as ‘Transfiguration of Neoclassicism’. In addition, the researcher applied various methods such as the perspective of Orientalism to analyze the nude paintings of Ingres. In this paper, Transfiguration of Neoclassicism was categorized into the transfiguration of theme and the transfiguration of style. First, as for the transfiguration of theme, the classical or mythical themes of the nude paintings transformed to rather a romantic theme such as Harem motif. Second, the transfiguration of style included attributes that were witnessed in deformation, the transformation of human body deviating from the traditional style. To begin with, in terms of the themes for his early nude paintings, Ingres borrowed themes from mythological motif and bath motif from Renaissance. In his mythological nude paintings, the women were drawn in detail and acute sketches, whereas, in his bath-motif nude paintings, only the women in nude were accentuated by eliminating the story and simplifying the background. In addition, in these paintings, the women were inspired from the works of Raphael and continued to appear in his Odalisque Series. Meanwhile, France was expanding its colony to fulfill its Imperialistic ambition. Orientalism was soon to be widespread throughout Europe as more Europeans encountered the oriental culture due to this expansion of territory. However, to the Europeans Orientalism was no more than a distorted image of the East from literature, paintings and so on. The nude paintings of Ingres began to show changes in terms of themes under the influence of Orientalism. The Harem motif that derived from Orientalism was realized through three channels; the women in nude, the bath place and exotic background. These elements were carried on from the legacy of Renaissance and they were the new transformation of the tradition. The Harem motif was realized in various ways throughout the works of Odalisque Series. The transfiguration of theme enabled Ingres to depict the mythological nude figures in 19th century mythology in a more realistic way when realistic nude paintings were forbidden. In order to express his aesthetics, Ingres did not only apply the transfiguration of theme but also various changes in the perspective of style to produce his own unique nude paintings. The prominent attribute of this transfiguration of style included deformation of human body and use of vivid oriental colors. He borrowed these untraditional elements to accentuate the sexuality of the nude women and endow symbolic meanings to his works. As his anatomical distortion was considered too provoking, it was heavily criticized by both the critique and the public. His anatomical distortion reduced in his later works however the transfiguration of style continued with his use of oriental decoration, complementary colors and contrast effect. In addition, he deviated from the rigid Classicism by amplifying sexuality through his use of angles as well as positions and expressions of women in his nude paintings so that the audiences could satisfy their visual needs and communicate with the characters in the picture. From this study, the researcher puts forward the following suggestion. Even though it is possible to argue that Ingres accepted the attributes of Romanticism, deviant from the tradition, under the influence of Orientalism, the fact that he insisted on the basics of Classicism such as the clear and smooth lines of women and sculpture-like skin color and so on to depict ideal women inspired by the bath motif from the early Renaissance is clear evidence that he tried to justify his pursuit of portraying the sexuality of women within the boundaries of Classicism. This clearly supports that he kept the balance between the two trends; the traditional Classicism and sentimental Romanticism and by doing so defined the attributes of Transfiguration of Neoclassicism.
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