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대한민국 정부수립기(1945-1954)의 미술교과서 삽화 연구

Title
대한민국 정부수립기(1945-1954)의 미술교과서 삽화 연구
Other Titles
A Study on Illustration in Art Textbooks during Korean Government Formation(1945-1954)
Authors
이수나
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍선표
Abstract
근대 미술교과서 삽화에 대한 연구물은 홍선표 교수의 개화기 교과서 삽화 연구를 필두로 개화기부터 일제강점기까지 단편적으로 연구가 이루어져왔다. 한국 근현대 미술교육과 미술사의 형성과정을 규명하는 데 있어서 대한민국 정부수립기 미술교과서 삽화 연구와 역사적 정의 확립은 매우 필요하며 우리 근현대미술사의 또 하나의 실체적 국면을 바로 보는 계기가 될 것이다. 우리나라 대한민국 정부수립기에는 일제의 이데올로기적 잔재를 정신적 생활면에서 제거하려는 노력과 동시에 새교육 운동의 확산으로 새로운 미술과 교육목표가 등장하게 되었다. 개화기부터 일제강점기 일본 교과서 교육목표를 모델로 하는 계몽주의적 모더니즘 성격의 도화과 교수요지가 해방직후 정부수립기 문인화 성향이 짙은 미술과 교육목표로 변모한다는 것은 미술교육목표 패러다임의 변화로서 대한민국 정부수립기가 도래하면서 가장 중요한 미술교육 특징이라 판단된다. 또한 정부수립기 미술교육 체제에 중요한 특징으로는 정부수립기 교육과정에 ‘미술’이라는 용어가 공식적으로 도입되었다는 것이다. 1945년까지 일제강점기 미술교과서 용어 그대로 도화, 공작, 습자를 사용하는데 반해 1946년 초등학교 규정을 통해 미술이라는 명칭이 공식적으로 대량 배포되어 교육용어로 활용되었다. 과도기적 성격을 띠는 해방직후 정부수립기는 ‘미술’ 용어로 미술교육이 시작하였으나 『(도화와 공작)초등미술』과 『초등공작』을 통해 알 수 있듯이 미술을 여전히 도화와 공작으로 이해하였던 것을 확인할 수 있다. 정부수립기 교과서 제재별 유형을 분석해 보면 개화기 도화교과서에서 쓰였던 용어로서 임화(臨畵), 사생화(寫生畵), 사상화(思想畵)와 도안이 주를 이룬다. 해방직후 정부수립기 공작(수공과)의 1949년 <國民학교 교칙의 실천> 공작교육을 보면 일제강점기 제4차 조선교육령 시행기의 ‘예능과 공작’의 요지를 번안한 것 같이 느껴진다. 또한, 1949년『초등글씨본』은 해방에 대한 기쁨을 표현하는 글귀를 직접적으로 제시하여 계몽·주체의식을 강조하는 것으로 보이나 1930년대 파시즘 동양주의적 성격에 따른 일제 이데올로기적 잔재가 이어온 것이라 판단된다. 그렇다면, 미술교과서 삽화 분석을 통해 전통양식, 일본 미술교과서 삽화 차용 및 번안양식, 모더니즘 작풍의 수록 특징 세 가지로 나누어 살펴보겠다. 정부수립기 미술과 교육목표 문인화적 성향에 상응하는 제재로서 묵란화 전통제재가 『(도화와 공작)초등미술』교과서에 표현된 것은 중요한 변화이다. 해방이후 사군자는 대한민국미술전람회에서 서예와 함께 결합되며 재도약을 위해 미술교과서에 사군자를 실었을 가능성도 엿보인다. 미술교과서에 나타난 묵란화는 축란으로 보이며 해방직후 정부수립기에 주체의식의 상징적인 제재로 채택된 것이 아닌가 생각한다. 문인화적 성향 교육목표에 따라 미술교과서 내에 묵란화, 산수화 등 전통제재와 글씨본을 통해 주체의식을 드러내고 있었고 새교육운동과 미국 교육사절단 내한에 의해 모더니즘 작풍이 미술교과서에 수록되지만 당시 정부수립기는 혼돈의 과도기적 상태였다. 근대시기 계몽주의 모더니즘은 포스트모던이 들어오기 전까지 전세계적으로 파급되었다. 종합적으로 무엇보다 중요한 것은 일본 이데올로기적 잔재 청산 및 계승 문제로서 일제의 이데올로기적 잔재를 청산하고자 하는 교육목표를 이해하고 전통제재 및 미술교과서 제재를 번안하는 정도 수준에서 청산하려 노력했다는 것이다. 그러나 1930년대 파시즘 동양주의적 성격에 따라 실질적으로는 계몽주의 모더니즘적 일본 교과서 삽화를 주로 모델로 차용하여 정부수립기 미술교과서 삽화는 일제 이데올로기적 잔재를 청산하지 못하고 대한민국 정부수립기를 이어왔다는 것이 비판적 특징이라 판단된다. 마지막으로 해방 후 대한민국 정부수립 후 ‘미술과의 첫 출발’이자 미술교육 ‘초석’이 되는 미술교과서 삽화 연구가 미술교육 방향 결정에 대한 바탕이 되길 기대한다.; Leewangjik Art Workshop The craft design is a new genre accompanied with the process the areas of the industrial production and creative handicraft were differentiated and structured in the modern craft. This study recognizes the craft design as the important product which was introduced for production of crafts in the modern periods. And, it intends to take notice of the aspects of formation, acceptance and transformation of KoreanㆍJapanese modern craft design and analyze their characteristics from the nationalism reflecting an ideology in those days. So, it analyzes Japanese 《The Onchi catalogue》 and 《The Kimul catalogue》, Korean 《The Leewangjik catalogue》, representative of each country. The manufacture system based on the design influenced the vessel form or decoration of crafts from the Enlightenment to modern·contemporary times. In those days, 《The Onchi catalogue》 of the Meiji period completely coincided with the renovating aims, or national prosperity and defence, productive increase and industrial promotion, so expressed the intention of reforming craft production. The early Meiji craft design having a decorative characteristic based on sketching changed from about 1900. It was a period that Japanese art history lecturing of Okakura Tensin was systemized and Japanese art policy was concluded which was initiated from the early Meiji period and cultivated through participation in the International Expo. So, with the attempt to create craft design of Japanese own under impetus from art nouveau after Paris Expo, 《The Kimul catalogue》 came to be produced. As the formative period of Japanese national identity of a modern state, 1900s was the period which its nationalist history was formed escaping from adoration for ancient times. 《The Kimul catalogue》 was manufactured by Itaya Hajan(1872-1963), a potter and designer. Has a significance in that he searched for Eastern, especially Japanese antiques using the ancient craft motif. Because craft field, especially design not only functioned as the most concrete and faithful practice of the nationalistic art in the modern East but its representative form was realized through pattern rather than vessel form or use. The nationalistic perspective and tendency, caused by many nation-led policies and institutions in Japanese craft design, had many effects on Joseon which was closely connected with Japanese politics ㆍeconomy ㆍculture under its colonial ruling. And, there exist many remnants of Japanese design policy and institution. In Joseon Dynasty,《The Leewangjik catalogue》 is used as the basis for inferring the actual conditions of craft production through the policy and education under Japanese colonial ruling. It was manufactured at Leewangjik Art Workshop for production of the royal vessels with the intention of rehabilitating the tradition of Joseon royal family in the period of the disorganization of Dynasty. However, despite over 30 years'' operation, the aspects of craft design witnessed a change by periodical situation autonomy couldn''t be guaranteed. The term ‘Design(圖案)’ is a new word coined from the Japanese tradition of ‘Potter’ and ‘Designer’. It''s a translated word of design made by Noutomi Gaijiro for participation in Vienna World Expo in 1873(明治 6). ‘Design(意匠)’, also used as the translated word of design, still remains in examples of an ‘Industrial Design’ or ‘Registration of Design’. In addition, ‘Hado’, meaning a rough drawing or draft in the Meiji period, was used commonly with the terms design, Hahwa and Hahoe, but recently with the term design. The existing terms are also important as the historic materials as instructions for manufacturing process are recorded. However, ‘Design(圖案)’, containing the abstract and conceptual meaning as the translated word of design, was mainly used and settled. Such a term was flowed into Joseon in the early 1990 through catalogues published intensively in Meiji 30s. And, as the most basic formative element deciding the forms of craft including form, color and pattern, design takes an important position in the research on the craft history in Korean&·Japanese Enlightenment period. This study grasps for process of the design term which was born as the translated word by Noutomi Gaijiro, used together with ‘Design(意匠)’, Hado, Hahoe. and finally settled. In the contemporary times, craft design will be a starting point in the etymology of design to plan for the form of products. Starting from the formation of East Asia, especially Japanese craft design, this study examined the process of its acceptance and development, differentiation from craft design to design with nationalistic perspective from catalogues in KoreanㆍJapanese Enlightenment and early modern periods. As the Western craft design which influenced the Meiji design, design and catalogues of Emile Reiber who belonged to French Cie & Christofle company, existed in the list collected by Hanging Picture Products which manufactured 《The Onchi catalogue》, so their corelation was also found. In the existing studies, when examining design from the inclusive category of drawing renamed from hanging pictures, it was considered generally to be influenced by British drawing education. However, if inspected the formation of deep coloring Meiji design painters drew, Meiji government reorganized school system to French model in 1872. And there existed association with French catalogues manufactured under the influence of Japonism. So, it’s regarded that Meiji craft design was influenced by that of France. The emphasis on craft design was the logical conclusion from an angle of nationalism in the KoreanㆍJapanese modern times. So, modern craft design has a significance as the active representation of intention to improve crafts for productive increase and industrial promotion and then as the pivot for certain time after differentiation into the new genre.
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