View : 31 Download: 0

한국어 '마음' 표현의 인지의미론적 연구

Title
한국어 '마음' 표현의 인지의미론적 연구
Other Titles
A study on the cognitive meaning of Korean idioms: Expression of 'Heart' : Focused on Image Schemas theory
Authors
김선영
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전혜영
Abstract
본고에서는 전통적 관점의 은유 연구와는 달리 인지의미론적 관점에서 한국어 ‘마음’의 은유 표현을 연구한 것이다. 인지의미론의 시각에서 보면 한국어 ‘마음’의 은유 표현은 체험주의에 입각한 인지체계를 가진다.인지의미론의 관점에서는 추상적 개념을 표현할 때 구체적 개념을 가지고 인지한다. 이러한 전제로 볼 때 감정, 의지, 생각 등을 나타내는 추상적 개념인 ‘마음’을 구체적 개념으로 인지하여 표현하게 되는데 이때 기본이 되는 것은 우리의 몸이다. 본고는 이것을 기본 전제로 하여 인지의 미론의 이론인 개념적 은유의 영상도식 이론을 중심으로 논의하였다. 논의의 전개는 다음과 같다. I장에서는 연구대상과 목적, 연구방법과 범위를 제시하고 기존 인지의의미론 연구를 검토하여 본고의 논의 방향을 제시하였다. II장에서는 본고의 이론적 배경이 되는 인지의미론의 주요 이론인 개념적 은유 이론과 영상도식 이론을 살펴보았다. 개념적 은유에서는 존재론적 은유를 중심으로 살펴보았고, 특히 영상도식 이론은 기본 도식 뿐 아니라 본고에서 사용하고자 하는 부차적 도식까지 검토하였다. 영상도식의 기본 도식으로 사용된 영상도식은 그릇 도식, 경로 도식, 부분-전체도식, 균형 도식이었다. III장에서는 ‘마음’ 표현에 나타나는 영상도식 양상을 분석하였다.본고에서는 영상도식이 다른 은유적 사상의 기본 전제가 된다는 이론을토대로 하여 ‘마음’ 표현 은유적 사상의 개념적 양상을 밝히고자 하였다.감정과 같은 추상적 실체에 대한 개념적 은유와 관련된 기존 연구는 대부분이 개념적 은유의 존재론적 은유에 집중되어 있는 것에 문제를 제기하며, 개념적 은유의 근저가 되는 영상도식 이론으로 추상적 실체인 ‘마음’의 은유표현 양상을 연구하였다. ‘마음’ 표현의 은유 양상으로는 그릇으로서 마음을 중심으로 한 그릇 도식은유에서는 안-밖 영상도식, 가득함-텅빔 영상도식, 초과 영상도식, 열림-닫힘 영상도식, 표면 영상도식의 양상으로 나타남을 볼 수 있었다.이동성을 가진 대상으로서의 마음 은유 양상은 경로 도식은유에서 수직성 영상도식, 앞-뒤 영상도식, 가까움-멂 영상도식, 힘 영상도식, 과정영상도식으로 나타나고 있었다.부분-전체 도식 은유에서는 연결 영상도식, 합병과 조화 영상도식, 수집 영상도식, 중심-주변 영상도식으로 나타났고, 균형 도식 은유의 표현양상을 찾을 수 있었다. IV장은 결론으로서 본문의 논의를 종합하고 요약하였다.;This thesis is a study on analyzing an expression of 'Heart' in Korean idioms from a cognitive semantics point of view which differs from a traditional point of view of dead metaphors. From the cognitive semantics point of view, the metaphorical expression of ‘Heart’ in idioms is based on cognitive experimentalism. In the cognitive semantics point of view, when people are expressing an abstract conception, our brain uses concrete conception for recognition. According to this previous premise, our brain uses concrete conceptions to express abstract conceptions like sentiment, dependence, or thought - a process that utilizes our body as a basic foundation. This study mainly analyzes the theory of image schemas, conceptual metaphors, and the theory of cognition semantics. A development of the study discussion is as follows. In Chapter 1, the basics of the study - sample groups, research methodology, aims and objective - are introduced. This chapter also reviews existing cognitive semantics to present a discussion direction of the study. In Chapter 2, the study reviews the theory of conceptual metaphors and image schemas, which are a major theoretical background 88 of cognitive semantics. This thesis focuses on ontological metaphors to provide better insight on conceptual metaphors. The thesis will review basic schemas and sub schemas to have a better understanding of image schemas. The basics of image schemas include: container schema, path schemas, center-preiphery schemas, and balance schemas. Chapter 3 provides an analyzation of the image schema coming from the expression, 'Heart'.This study is based on theory of metaphorical ideas. The image schemas is a foundation of different metaphorical ideas, and tries to prove a general concept of the ‘Heart’ expression as well as a few examples of metaphorical ideas. Most of the related research projects about abstract subjects, such as sentiment and conceptual metaphors, are focused ontological metaphors of the conceptual metaphors. This becomes an issue as the image schemas theory, the basis for conceptual metaphors, becomes the foundation for the study of the metaphorical expression and abstract subsistence, the 'Heart'. According to research, metaphorical expression of 'Heart' are expressed as IN-OUT image schemas, FULL-EMPTY schemas, EXCESS image schemas, OPEN-CLOSE schemas, SURFACE schemas. Metaphorical aspect is a path of fugitive object of the study. This is expressed as UP-DOWN image schemas, FRONT-BACK image schemas, NEAR-FAR image schemas, FORCE image schemas and PROCESS image schemas. Metaphorical schemas of PART-WHOLE expressed as LINK image schemas, MERGING-MATCHING image schemas, COLLECTION image schemas, CENTER-PERIPHERY image schemas and BALANCE image schemas. Chapter 4 concludes the thesis by presenting a generalization and summary of the entire study.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE