View : 1660 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor성기선-
dc.contributor.author김민지-
dc.creator김민지-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:36Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:36Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.otherOAK-000000067904-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/189274-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000067904-
dc.description.abstract19세기 낭만주의시대의 작곡가들은 인간 내면의 경이로움에 매혹되었고, 합리적이고 제한된 세계로부터 벗어나 환상적인 상상의 세계로 치닫고 있었다. 그들은 창작 기법에 있어 주관적, 개인적 취향이 중요시 되었다. 브람스는 이러한 낭만주의 음악의 최전성기인 19세기 후반, 독일의 후기낭만주의를 대표하는 작곡가이다. 그러나 그는 주관적이고 과장된 표현, 화려한 기교, 자유로운 형식 등의 진보음악이 커다란 풍조였던 시대에, 시대 풍조에 휘말리지 않고 과거 음악의 전통을 고집하여 자신만의 독자적인 음악세계를 창조하였다. 그리하여 그의 음악을 신고전주의 음악이라고도 한다. 그의 음악은 전통적이고 보수적이며, 중후하고 북독일적인 풍을 지니고, 견고한 구성감을 보인다. 그러나 거기에는 매우 풍부하고 다양한 감정과 아름다운 서정성을 담고 있다. 또한 그가 빈에서 살게 된 이후로 이러한 것에 유연함과 명랑함이 더해져, 사람들은 그의 음악에서 북독일의 정서와 빈의 정서를 동시에 느낄 수 있었다. 그는 교향곡 4곡, 피아노 협주곡 2곡, 바이올린 협주곡 1곡, 바이올린과 첼로를 위한 이중협주곡 1곡과 「대학축전서곡」, 「비극적 서곡」, 「하이든 주제에 의한 변주곡」, 「헝가리 무곡」 등 수 많은 관현악 작품을 남겼고, 「현악 6중주곡 제1번」, 「피아노 5중주곡 f단조」, 「클라리넷 5중주곡 b단조」를 비롯한 24개의 실내악곡을 썼으며, 「알토랩소디」, 「독일레퀴엠」과 같은 많은 성악곡과 「11개의 코랄 전주곡」과 같은 오르간곡도 작곡하여, 오페라 이외의 거의 모든 분야에 걸쳐 수많은 작품을 남겼다. 본 논문에서 연구할 「교향곡 제3번 F장조 Op.90」은 그의 네 개의 교향곡 중에서도 가장 웅대하고 남성적이며, 선율적인 경향이 두드러지고, 곡의 구성도 명쾌하여 이해하기 쉬운 작품이다. 또한, 이는 고전적인 양식위에 브람스만의 세련되고 흥미로운 음악적 기법들이 첨가된 그의 원숙한 시기의 걸작이다. 본 논문은 이 작품에 대한 배경이해와 음악적 분석을 통해, 고전적이면서도 낭만적인, 브람스의 독자적인 음악양식과 음악세계를 연구해보고 이해하는데 목적을 두었다.;The composers of the 19th Century’s Romanticism era were fascinated by the wonders of innate human nature. They were freeing themselves from the rational and limited world into a more fantasy-like and imaginative world. To the composers of that time, subjective and individualistic tastes were the valuable composing techniques. Johannes Brahms is a representative composer in the Post-Romanticism era of Germany. He was active in the late 19th Century, when the Romanticism music was enjoying its heyday. During that time, progressive music – characterized by subjective and exaggerated expressions, sophisticated techniques, free forms – was the well-accepted trend. However, Brahms was unaffected by the drift of the time but rather insisted on pursuing the music of traditional value, thus creating a unique world of music on his own. That is the reason why Brahms’ music is sometimes called the Neo-Classical music. Brahms’ music is traditional, conservative, and mature with the taste of Northern Germany. His music is also organized very firmly. At the same time, his music also embodies plentiful and various sentiments as well as beautiful lyricism. Ever since he had been living in Vienna, he also added a touch of flexibility and liveliness, which help people to feel the emotions typical to Northern Germany as well as Vienna together. Brahms composed numerous orchestral works such as four symphonies, two piano concertos, one violin concerto, a double concerto for violin and cello, Academic Festival Overture, Tragic Overture, Variations on a Theme by Haydn, Hungarian Dance. He also wrote 24 chamber works including String Sextet No. 1, Piano Quintet in f minor, and Clarinet Quintet in b minor, to name a few. In addition, he also composed vocal works such as Alto Rhapsody and German Requiem, organ works including the 11 Chorale Preludes. With the exception of operas, his works cover very broad genres of music. Brahms Symphony No. 3 in F Major, Op. 90 is the most magnificent, masculine, and melodic of the four symphonies he had written. Also the structure of the symphony is very distinctive and easily understandable. The Symphony No. 3 is a masterpiece, written during Brahms’ musical prime. On the foundation of classical forms, the symphony has interesting touches of sophisticated and amusing techniques. I aim to explore and understand in this study Brahms’ unique musical forms and his perspectives on music, which are classical and romantic at the same time, through musical analysis and understanding the background of the music.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 브람스의 생애와 음악경향 2 A. 생애 2 B. 음악경향 5 Ⅲ. 브람스의 교향곡 6 A. 전체적 특징 6 B. 악장구성 7 C. 악기편성 7 D. 조성 7 E. 기본 동기에 의한 통일법 (순환형식) 8 Ⅳ. 교향곡 제3번 F장조 Op.90의 배경 9 A. 작곡배경 9 B. 초연 및 반응 9 C. 출판 10 D. 악기편성 10 E. 연주시간 11 F. 전체적 구성 11 Ⅴ. 교향곡 제3번 F장조 Op.90의 분석 12 A. 제1악장 12 B. 제2악장 22 C. 제3악장 28 D. 제4악장 33 Ⅵ. 결론 43 참고문헌 45 ABSTRACT 46-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2980232 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title브람스 교향곡 제3번 F장조 Op.90의 분석 및 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedMusical analysis of Brahms Symphony No.3 in F Major, Op.90-
dc.creator.othernamekim, Min Ji-
dc.format.pageix, 47 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2011. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE