View : 83 Download: 0

C. Debussy, sonata for violin and piano in g minor 에 관한 음악적 특징의 분석 연구

Title
C. Debussy, sonata for violin and piano in g minor 에 관한 음악적 특징의 분석 연구
Other Titles
An analysis of musical traits on C. Debussy, sonata for violin and piano in g minor
Authors
안희영
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최한원
Abstract
드뷔시(Claude Achille Debussy, 1862-1918)는 19세기 후반 인상주의 음악양식을 통해 20세기 새로운 음악을 개척한 혁신적 작곡가이다. 그는 독일 낭만주의에서 벗어나 새로운 표현의 인상주의 음악을 확립했고, 프랑스적 고전주의를 지향한 20세기 음악 흐름에 지대한 영향을 끼쳤다. 아무도 시도하지 않았던 그의 새로운 시도는 서양 음악사를 지배해 온 형식과 화성의 틀을 깰 수 있다는 가능성과, 조성음악의 시대를 마무리하고 새로운 음악의 시대를 여는 중요한 시작점이 되었다. Debussy의 바이올린 소나타는 3악장의 구성으로, 전체적으로 자유롭게 구성되었다. 각 악장은 1악장의 주제가 2, 3악장에 나타나 주제적 연관성을 보여, 후기 낭만주의 시대에 선호되었던 순환 주제적 구성이 사용되었다고 볼 수 있다. 드뷔시는 <바이올린과 피아노를 위한 소나타>(Sonate pour Violine et Piano, 1917)에서 신선한 리듬을 통해 그만의 색채감 있는 음향과 인상주의적 효과(화성진행)를 만들어 냈다. 그는 훨씬 자유롭고 다양한 교회선법, 5음 선법, 온음 음계 등을 새로이 발견했다. 또한 조성의 모호성과 리듬의 모호성을 나타낸다. 드뷔시의 바이올린과 피아노를 위한 소나타는 고전적 형식의 틀 안에서 인상주의를 꽃피운 작품이라고 정의 할 수 있겠다.;Claude Achille Debussy(1862-1918) is the composer who developed new musical trend of Impressionism in the twentieth century. He exerted a great influence on the musical style toward French classical period, aparted from German Romanticism and mediacy expression of novelty. His attempt proved the possibility of break out of the mould of the form and the harmony dominated a history of Western music. Debussy's violin sonata consists of three movements. The first movement is in ternary form, the second movement is in irregular rondo form, and third movement, showing thematic is in ritornello form. Overall, it is composed liberally. For each of the movements, showing thematic connection, the theme of the first movement recapitulates in the second and third, which reflects the circular thematic structure preferred in late Romanticism. The present study is about the , his own colorful sound through fresh rhythm with Classicism, colored Impressional effect(harmonic progression). he discovered more liberal and diverse church mode, pentatonic scale, whole-tone scale new. In addition to the modes, using poly tonality, it displays ambiguity in tonality. It adds ambiguity of rhythm through progression of the melody over the bar line and many use of compound rhythm of piano and violin, cross rhythm, and changes in tempo. Debussy Sonata for Violin and Piano are defined that they are the pieces blossomed into Impressionism in the type of Classicism.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE