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만족 지연 능력과 주의 기제

Title
만족 지연 능력과 주의 기제
Other Titles
A Study of Ability to Delay Gratification and Attention Mechanism : Intellectual Ability, Executive Attention, and Strategies for Attention Deployment
Authors
양아름
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
방희정
Abstract
아동의 인지, 정서, 행동 발달이 고루 향상되며, 사회적 적응 능력이 요구되기 시작하는 만 4, 5세 시기는 만족 지연 능력이 집중적으로 발달하기 시작하는 시기이다. 아동의 성공적 적응을 위해 필수적인 능력으로 주목되는 만족 지연은 특히 주의 조절 능력과 관련된다는 지속적인 연구 결과가 보고되고 있다. 그러나 만족 지연 능력과 주의 조절 메커니즘을 파악하기 위한 연구 결과는 매우 부족한 상황이며, 개인 내적, 외적 주의 조절 메커니즘을 모두 고려한 종합적 연구가 요구 된다. 이에 본 연구는 만족 지연 능력을 주의 기제의 측면에서 정교하게 살펴보기 위해, 지능, 실행 주의와 만족 지연 능력의 관련성을 탐색하고, 주의 분산 책략의 효과를 확인하기 위하여 주의 분산 책략에 따른 집단 별 만족 지연 시간에 차이가 있는지 검증해 보고자 한다. 더 나아가 만족 지연 능력에 존재하는 주의 기제를 파악하기 위해, 지능을 통제하고 실행 주의와 주의 분산 책략이 만족 지연 능력에 가지는 고유한 설명력을 확인하고, 주의 분산 책략과 만족 지연 능력의 관계에서 실행 주의의 조절 효과가 만족 지연 능력에 유의미하게 작용할 것인지 살펴볼 것이다. 본 연구의 대상은 서울과 인천 지역에 거주하는 아동과 어머니 62쌍으로, 아동의 연령은 만 4세 0개월에서 만 6세 3개월(만48개월에서 75개월)이었다. 아동의 만족 지연 능력은 만족 지연 실험(선우현정, 2009; Mischel, Ebbesen, & Zeiss, 1972)을 통하여 평정하였고, 지능은 지능의 여러 하위 영역들을 세부적으로 측정할 수 있는 소검사들을 포함하고 있는 K-WPPSI 간편형 검사를 사용하여 평가하였으며, 실행 주의는 Fan과 동료들(2002)이 개발한 ANT 과제를 통해 측정하였다. 아동들은 통제 집단(주의 분산 책략을 제공 받지 않은 집단)과 두 실험 집단(즐거운 생각을 주의 분산 책략으로 제안 받은 집단과 장난감 놀이를 주의 분산 책략으로 제공 받은 집단)으로 나뉘어졌다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동의 만족 지연 능력과 지능 수준, 실행 주의 수준의 관련성을 검증하였다. 검증 결과, 아동의 지능 수준과 실행 주의 능력은 아동의 만족 지연 능력과 유의미하게 관련되었다. 둘째, 주의 분산 책략에 따른 집단 간(통제 집단, 즐거운 생각 제안 집단, 장난감 놀이 제공 집단) 만족 지연 시간에 유의미한 차이가 검증되었다. 구체적으로, 주의 분산 책략을 제공 받지 않은 통제 집단과 주의 분산 책략을 제공 받은 두 실험 집단(즐거운 생각 제안과 장난감 놀이 제공)에서 만족 지연 시간의 차이가 유의미하였다. 그러나 두 실험 집단(즐거운 생각 제안과 장난감 놀이 제공)에 따른 만족 지연 시간의 차이는 관찰되지 않았다. 셋째, 실행 주의와 주의 분산 책략이 만족 지연 능력에 가지는 고유한 설명력을 확인하기 위한 검증 결과, 지능을 통제한 후에도, 실행 주의와 주의 분산 책략은 아동의 만족 지연 능력을 유의미하게 설명하였다. 더 나아가, 주의 분산 책략과 만족 지연 능력과의 관계에서 실행 주의의 조절 효과를 검증하였다. 그 결과, 만족 지연 능력에 대한 주의 분산 책략(즐거운 생각 제안과 장난감 놀이 제공)과 실행 주의의 상호작용 효과가 검증되었으며, 특히 두 실험 집단(즐거운 생각 제안과 장난감 놀이 제공)에 따른 실행주의의 조절 효과가 유의미하게 나타났다. 즉, 장난감 놀이를 주의 분산 책략으로 제공받은 경우, 실행 주의 능력이 높을 때 만족 지연 시간이 그렇지 않은 집단보다 유의미하게 증가하였다. 이는 즐거운 생각을 제안 받은 것보다 장난감을 주의 분산 책략으로 제공받았을 때 실행 주의 수준이 아동의 만족 지연 시간에 더 큰 차이를 가져올 수 있음을 의미한다. 본 연구는 아동의 개인적 주의 조절 능력뿐만 아니라 외부에서 제공되는 주의 분산 책략이 아동의 만족 지연을 효과적으로 도울 수 있음을 반영하고 있다. 또한, 주의 분산 책략 종류에 따라 서로 다른 메커니즘이 작용할 수 있으므로 개인적 주의 조절 능력 및 외부 주의 분산 책략의 종류를 동시에 고려하는 것이 필요하다.;The purpose of this study were (i) to investigate the relationships between children's intellectual ability, executive attention and ability to delay gratification, (ii) to identify differences in the length of children's delay of gratification according to the two experimental groups(offered the strategies to distract attention) and control group, and (iii) to examine the interactive effect between offering the strategies to distract attention(suggestion to think 'fun things' and to play with 'toy') and executive attention. The subject of the study were 62 children who lived in Seoul and Incheon and they were 48 to 75 months. The ability to delay gratification was assessed by delay gratification experiment(Sunwoo, 2009; Mischel, Ebbesen, & Zeiss, 1972; Peake, Heble, & Mischel, 2002), executive attention was evaluated by Attention Network Test(Fan, McCandiss, Sommer, Raz, & Posner, 2002) and intellectual ability was assessed by K-WPPSI short form. Subjects were divided into control group(which was not offered the strategy to distract their attention during the delay period) and two experimental groups(which was offered the strategy to distract their attention during the delay period). The results of the study are as follows: First, the relationships between children's intellectual ability, executive attention and ability to delay gratification were examined. As a result of the analysis, the correlation between child's intellectual ability and ability to delay gratification was significant. Also, there was significant relationship between child's executive attention and ability to delay gratification. That is, children with high intellectual ability and high executive attention skills have longer waiting time. Second, the differences in the length of children's delay of gratification according to the two experimental groups(offered the strategies to distract attention) and the control group were investigated. As a result of the analysis, there were significant differences between the control group and the experimental groups. That is, the experimental groups offered the strategies to distract attention have longer waiting time than the control group. However, there was no significant difference in the experimental groups. Third, the interactive effect between offering the strategies to distract attention(suggestion to think 'fun things' and to play with 'toy') and executive attention was examined. As a result of the analysis, offering the strategies to distract attention and executive attention were significantly contributed to the prediction of the ability to delay of gratification. Also, there was significant interactive effect between the type of strategies to distract attention(suggestion to think 'fun things' and to play with 'toy') and executive attention. This is, as the group was suggested to play with 'toy', children's high executive skills have a strong effect on the ability to delay gratification.
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