View : 23 Download: 0

바르테니에프 기초원리(BF)를 활용한 발레 학습 프로그램에 관한 질적 연구

Title
바르테니에프 기초원리(BF)를 활용한 발레 학습 프로그램에 관한 질적 연구
Other Titles
A Qualitative Study on Ballet Learning Programs through Bartenieff Fundmentals : focusing on children in elementary school
Authors
정이선
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신상미
Abstract
본 연구는 움직임의 기초 원리인 바르테니에프 기초원리(bartenieff fundementals : BF)의 발달 유형을 활용하여 초등학교 아동을 대상으로 발레 학습 프로그램을 개발하고, 그 프로그램을 초등학교 아동들에게 실제로 적용해 본 후 그 반응을 통해 프로그램의 효과를 알아보는 것을 목적으로 한다. 프로그램 개발을 위해 연구대상인 초등학교 아동의 특성과 BF 발달 유형의 초기 단계인 1, 2, 3단계의 이론, 기존 발레 교육 프로그램의 전공 기초 단계의 동작 특성 등을 분석하여 총 6차시의 학습지도안을 개발하였다. 다음은 개발한 프로그램의 특징이다. 첫째, 본 프로그램의 목적은 아동이 자신의 신체에 대해 이해하고 신체의 올바른 사용에 대해 인지할 수 있으며, 아동 개개인의 신체에 적합한 올바른 근육 형성을 도모하여 발레 테크닉을 위한 기초 능력을 발달시키고, 집단 내에서 자아존중 감, 자아효능 감을 긍정적으로 자극하여 아동이 능동적, 적극적인 학습을 하도록 하는 것이다. 둘째, 본 프로그램의 내용은 BF의 발달유형 중 1단계인 호흡, 2단계인 중심-말초 연계성, 3단계인 머리-꼬리 연계성을 학습 주제로 선정하고 플리에(plie), 바뜨망 탄듀(battement tendu), 바뜨망 탄듀 줴떼(battement tendu jete), 론드 잠 파 떼르(rond de jambe par terre), 땅르베 쏘떼(temps leve saute), 캄블레(cambre) 등의 발레 기초 동작을 올바르게 수행할 수 있도록 구성하였다. 셋째, 본 프로그램의 지도 방법은 학습자의 특성을 고려하여 다양한 교구를 활용한 학습자가 직접 경험하는 학습이 될 수 있도록 하며, 도입 단계에서는 웜업(warm-up)을 하고 전개단계에서는 BF의 원리를 학습 한 뒤, 플로어 워크(floor work), 바 워크(barre work), 센터 워크(center work) 또는 알레그로(allegro)를 학습하며, 정리 단계에서는 수업 내용을 정리하고 질문할 수 있도록 수업을 조직하였다. 개발된 프로그램의 효과를 알아보기 위해 질적 연구 방법을 사용하였으며, 연구 대상은 U발레 아카데미의 초등학교 3, 4학년 학생 17명과 담임교사로 선정하였다. 2010년 9월 28일부터 2010년 11월 2일까지 담임교사 예비면담, 사전 검사, 총 6차 시의 연구 수업, 사후 검사 등의 실행연구를 진행하였으며 수업 장면 녹화 영상, 참여 관 찰지, 수업활동 지, 심층면담 지 등의 자료를 수집하고 코딩, 사례추출의 단계를 거쳐 분석하여 다음과 같은 효과를 얻었다. 첫째, 인지적으로는 인체 골격의 명칭과 구조, 올바른 관절 및 근육 사용법에 관한 인지 효과가 나타났다. 1차 시 수업에서는 골격의 명칭을 자세하게 알지 못했던 학생들이 5차 시 수업에서는 올바른 관절, 근육 사용법을 그림으로 나타낼 수 있었고, 6차 시 수업에서는 뼈 모형을 그리고 이름을 이야기 할 수 있을 정도로 발전하였다. 둘째, 신체 ․ 운동적으로는 올바른 신체정렬과 근력 발달 등이 이루어져 발레 동작을 수행하는 데 있어서 질적인 향상을 보여주었다. 또한 담임교사 역시 본 프로그램에서 이루어진 여러 가지 효과 중 정확한 신체정렬과 근력, 올바른 호흡의 향상을 우선순위로 선택하였으며 본 프로그램의 신체 ․ 운동적 효과의 타당성을 재 입증 해 주었다. 셋째, 학생들은 주관식 설문지를 통한 심층면담에서 친구들과 함께해서 재미있었고, 다양한 것을 이용하여 수업을 하여 훨씬 실감나고 즐거웠다는 답변을 하며 본 프로그램의 사회 ․ 정서적 효과를 입증하였다. 담임교사 역시 학생들의 흥미 도와 참여도가 매우 훌륭하다고 평가하였다. 본 프로그램의 구성과 시행과정에서 나타난 결과를 통해 BF를 활용한 발레 학습 프로그램은 초등학교 아동의 교육 현장에서 발레 교육의 질적인 발달을 위한 방법으로 적용해 볼만한 내재적 가치가 있는 것으로 판단된다.;The purpose of this study is to develope ballet learning programs for children in elementary school and to examine the effects of the programs which is developed based on developmental Patterns of the Bartenieff Fundmentals, the basic principle of movements. To develop the program, I analyzed the characteristics of children in elementary school, 1st, 2nd, 3rd Developmental Pattern theories of BF in early stage and features of movement in the existing ballet educational program. As a result, 6-step instructional plans were developed. The features of the program developed are as follows. First, the purpose of this program is to make children more active in learning ballet by stimulating self-efficacy and self-esteem within a group. This program also helps understand the bodies of children and be aware of appropriate use of their bodies. It also helps make children to develop basic ability for ballet technique more effectively. Second, content of this program include the selection of intructional subject in Breath on 1st pattern, core-distal connectivity on 2nd pattern, head-tail connectivity on 3rd pattern of Developmental Pattern in BF and appropriate application in fundamental movement of ballet such as plie, battement tendu, battement tendu jete, rond de jambe par terre, temps leve saute and cambre. Third, the instruction methods of this program help children learn more directly, considering the characteristics of the learner by using a variety of educational materials. In introduction stage, warm-up, and in development stage, learn about floor work, barre work, center work or allegro, after understanding about principles of BF. In final stage, wrap up the leaning materials and get questions from children. To understand the effects of a program developed, I used the qualitative research method. The subjects of this study consist of 17 students who were 3rd grade, 4th grade in elementary school and teachers at U Ballet Academy. This study conducted from September 28, 2010 to November 2, 2010, and included preliminary teacher interviews, pre-inspection, a total of 6 classes for study. In each stage, I made a video record for classes, and collected interview sheet. I also conducted in-depth interview, coding, and case analysis of extraction steps. The result of this analysis are as follows. First, the effect of recognition is appeared in terms of the name and structures of human skeleton, and the way to use joints and muscles properly. The student who did not understand the name of skeleton well in 1st class can understand the proper method of using joints and muscles in 5th class. Furthermore, they can draw the detail method, and be improved enough to be able to talk. Second, the qualitative improvement is appeared in physical development of body alignment and muscle to perform the ballet movement properly. In addition, teachers in this program selected 'appropriate body alignment', 'muscle strength' and 'improvement of proper breathing' as priority, then it turns out the result of this program is effective. Third, it is alse proved that this program has social and emotional effect as well as educational effect. According to the in-depth interviews with students in open-ended questionnaire, children had fun with their friends, and they felt a much more realistic, so could activley participate in this program. In addition, teacher was satisfied with the attitude of students, saying that student had very high degree of interest and participation. Through the result of this program, it is implemented that the ballet learning program using BF in this study has intrinsic value for field application as a method to develop the qualitative aspect of ballet education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE