View : 865 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김말복-
dc.contributor.author임효진-
dc.creator임효진-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:05Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:05Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.otherOAK-000000066438-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/189225-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000066438-
dc.description.abstract세르게이 디아길레프(Sergei Diaghilev, 1872~1929)가 창립한 발레뤼스(Ballets Russes, 1920~1929)는 무용 사에 일대 혁명과도 같은 예술적 성공과 인기를 불러일으킨 발레단으로 평가받고 있다. 발레뤼스는 20세기 초 전위파적 정신으로 발레의 현대화에 지대한 공헌을 했을 뿐만 아니라 당시 유럽의 황폐한 예술계에 발레를 부흥시킴으로써 예술계 전체를 이끌어나갔던 혁신적인 무용단이었다. 본 논문은 이와 같은 발레뤼스의 영향력과 성공의 원인을 디아길레프의 기획능력의 측면에서 분석하고자 하였다. 즉 발레뤼스가 성공적인 무용공연으로 일대 반향을 불러일으킬 수 있었던 것은 경영자였던 디아길레프의 탁월한 기획력에서 비롯되었음을 전제하고 그의 기획 스타일의 특징에 대해 연구하였다. 이를 위하여 발레뤼스의 세 작품「봄의 제전」(Le Sacre du Printemps, 1913),「퍼레이드」(Parade, 1917),「잠자는 공주」(Sleeping Princess, 1921)를 대상으로 디아길레프의 입장에서 기획과정을 재구성함으로써 사례 분석을 진행하였다. 또한 그 과정에서 나타나는 기획 스타일을 경영적 측면과 예술적 측면으로 분류하여 연구하였다. ‘경영적 측면’에서는 인적 네트워크와 기획 전략에 대해 다루었다. 디아길레프의 사적인 모임과 강력한 후원회 그리고 섭외능력과 사교성이 인적 네트워크를 가능케 했던 원동력이었음을 밝혔다. 또 디아길레프 가 스스로를 브랜드화하고 상품화 전략을 통해 작품을 제작하였으며 투어 공연 시스템으로 발레단을 운영했음에 대해 기획전략 측면에서 발견하였다. ‘예술적 측면’에서는 작품 선정의 안목과 예술가 발굴, 지원에 대해 연구하였다. 디아길레프의 작품 선정은 문화를 읽는 통찰력을 바탕으로 혁신 성을 추구했으며 총체 예술적 성향이 있었다. 그리고 적극적인 예술가 영입과 신인 안무가 육성, 창작 지원활동을 통해 그가 예술가 발굴과 지원에 특히 노력했음을 알 수 있었다. 이와 같이 디아길레프는 경영적 측면과 예술적 측면을 고루 조화시킨 탁월한 기획력을 발휘함으로써 발레뤼스 를 막강한 영향력을 행사하는 무용단으로 키울 수 있었음을 확인할 수 있었다. 본 논문은 역사적인 발레단의 성공 원인을 기획 방식의 측면에서 접근함으로써 기획력의 중요성을 역설, 재인식시킴과 동시에 성공적인 기획 스타일을 제시하여 실제적인 참고사항을 제공하였다는데 의의가 있다. 본 연구가 무용공연 기획에 대한 후속 연구의 밑바탕이 됨으로써 훌륭한 기획자, 나아가 성공적인 무용단의 탄생에 일조할 수 있기를 기대해 본다.;Ballets Russes(1920~1929) which was founded by Sergei Diaghilev (1872~1929) achieved both artistic success and popularity in early 20th century. Ballets Russes was a progressive dance company that not only contributed in the modernization of ballet but also revitalized dance in the depressed art world at that time. This study is aimed to analyze how Ballet Russes could succeed magnificently from a production point of view, especially production of Diaghilev. In other words this study expected production ability of Diaghilev is one of the leading causes of success of Ballet Russes. In this article three works of ballet「Le Sacre du Printemps」(1913),「Parade」(1917), and「Sleeping Princess」(1921) are chosen and reconstituted based on Diaghilev's production process. Also the characteristics of his production style are divided into two categories of ‘management’ and ‘artistic part.’ The ‘management’ part deals with human networks and business strategies. Diaghilev had private groups and an association of supporters, and he could get these people with his sociability. In the aspect of his business strategies, Diaghilev made himself brand of company, created dance works according to commercialized plans and adopted tour performing system. The ‘artistic’ part deals with the discerning eye for art and ability of discovering talented artists. Diaghilev had an eye for art which could have been refined in lots of art production experiences and he, a man of insight, always pursued novelty. He also made a great effort in recruiting artists, training choreographers, and helping artists to create dance performances. In conclusion, this discussion show that these Diaghilev's abilities of dance production which balanced between management and artistic qualification helped him to make Ballet Russes an influential company. This study demonstrated that the success of the historical ballet company was due to production ability of the director Diaghilev. Through this article, the importance of production ability in dance is reemphasized and realistic precedents of dance production are explained. This dissertation can be a basic research for the further study on dance production and expected to be of use to birth of wonderful dance directors and company.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구목적 및 필요성 1 B. 연구방법 및 제한점 6 Ⅱ. 이론적 배경 9 A. 디아길레프의 생애와 업적 9 B. 디아길레프의 예술기획 17 1. 디아길레프의 미술, 음악기획 활동 18 2. 디아길레프의 발레뤼스 경영 24 Ⅲ. 디아길레프의 발레뤼스 공연기획 31 A. 봄의 제전 (Le Sacre du Printemps, 1913) 32 B. 퍼레이드 (Parade, 1917) 50 C. 잠자는 공주 (Sleeping Princess, 1921) 65 Ⅳ. 디아길레프의 공연기획에 나타나는 특징 76 A. 경영적 측면 76 1. 인적 네트워크 76 2. 기획전략 87 B. 예술적 측면 95 1. 작품 선정 안목 95 2. 예술가 발굴 및 지원 99 Ⅴ. 결론 106 참고문헌 109 ABSTRACT 114-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2616183 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title디아길레프(Sergei Diaghilev)의 무용공연 기획스타일에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on the Dance Production Style of Sergei Diaghilev-
dc.creator.othernameRim, Hyo-Jin-
dc.format.pageviii, 115 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 무용학과-
dc.date.awarded2011. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE