View : 60 Download: 0

무용창작작품 비밀 에 나타난 심리 표현에 관한 연구

Title
무용창작작품 비밀 에 나타난 심리 표현에 관한 연구
Other Titles
On the psychological expression of creative dance work secret : An effort-shape analysis approach
Authors
나정선
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신은경
Abstract
본 논문은 20세기의 현대발레의 흐름에 맞춰 인간 심리, 그 자체에 중점을 두고 창작한 작품「비밀-episode1.哀」를 라반의 에포트-셰이프(effort- shape) 분석방법을 사용하여 움직임과 심리 표현에 관해 중점적으로 분석하였다. 이를 통해 움직임의 특성과 심리 표현이 어떻게 연관을 가지고 있는지, 또한 그 표현의 본질은 무엇인지에 대해 탐구하는데 목적이 있다. 심리 표현을 위한 발레작품을 창작하기 위해 누구나 가지고 있는 비밀을 타이틀로 정하고, 비밀의 모습들이 인간의 기본적 감정의 카테고리인 희 노 애락(喜怒哀樂)으로 나타나는 것을 전제로 슬픈 사랑을 하는 여인을 작품의 주제로 삼아 안무하였다. 창작작품「비밀-episode1.哀」를 라반의 에포트-셰이프 이론을 적용시켜 분석함으로써 작품에 담긴 심리 표현에 대한 내적 충동의 성향을 작품의 주제와 내용, 음악과 의상, 무대 패턴과 움직임에 따라 살펴본 후, 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 작품「비밀-episode1.哀」의 주제는 인간의 가장 본질적인 감정인 희 노 애락의 애(哀)를 소재로 슬픈 사랑에 관한 내면적 표현을 중심으로 하였다. 이는 프롤로그와 3개의 장면으로 이루어져 사랑하는 사람에 대한 애절한 심정과 고통을 발레로 표현하였다. 또한 각 장마다 극적 전개를 위해 인물의 심리 상태의 변화를 섬세하게 부여하였고, 내면의 애절한 감정들을 움직임으로 구체화시킴으로써 관객의 심리적 변화를 유도하였다. 둘째, 작품「비밀-episode1.哀」의 움직임은 발레의 전통적인 동작에 기초하되 현대무용의 표현적 움직임과 일상적인 움직임, 제스쳐(gesture) 등을 절충함으로써 메시지 전달 위주의 움직임을 통해 그 효과를 증폭시켰다. 이는 기교적이고 테크닉적인 발레 움직임만으로는 예민하고 섬세한 심리적 변화의 묘미를 표현하는데 한계가 있기 때문에, 전통적 발레 테크닉이 변형된 자유로운 움직임의 사용과 일상적 동작에 따른 다양한 움직임 표현들로 동작의 범위를 확장시켜 감정의 적절한 조화를 중요시하였다. 셋째, 작품「비밀 - episode1.哀」의 움직임을 에포트 – 셰이프 분석한 결과, 각 장면 별 움직임 안에 시간, 흐름, 무게, 공간의 에포트 요소와 셰이프 흐름, 방향 지향적 셰이프와 셰이핑의 셰이프 요소가 발견되며, 이러한 에포트-셰이프 표현은 각 요소에 따라 드러나는 심리 표현이 슬픈 사랑이라는 작품의 주제를 의미 있게 전달하는데 기여하고 있다. 넷째, 작품「비밀 - episode1.哀」에서 음악과 의상은 상호보완적 관계를 가짐으로써 나타내고자 하는 본질적 의미를 극대화시켰다. 음악으로는 비탈리의 『Chaconne in G minor for violin and piano』를 권순 훤이 편곡한 곡을 작품의 제한된 시간상 재편집하여 사용하였고, 멜로디의 전개를 통해 주인공의 심리 변화를 묘사하였다. 의상의 색은 무기력, 우울, 답답한 마음을 상징적 의미로 내포하는 회색으로 이루어질 수 없는 사랑에 대한 슬프고 애절한 심리적 분위기를 나타내었으며, 가벼운 튜닉(tunic) 디자인의 의상으로 움직임의 선을 효과적으로 드러내주었다. 이상에서 살펴보았듯이 라반의 에포트 – 셰이프 분석방법을 적용하여 작품의 움직임의 특질을 파악하고 심리 표현과 연관성을 살펴 본 작품「비밀 - episode1.哀」에 관한 연구는 무용작품의 분석적 방법론을 제시한 하나의 연구로서 인간의 심리에 대한 관심과 더불어 정서적으로 공감할 수 있는 주제를 표현하여 관객과 안무가, 무용수 사이의 의사소통을 가능하게 하는 안무적 방법으로 활용될 수 있을 것이다.;This study analyzed the movement and psychological expressions of 「Secret-episode1.sadness」 created focusing on human psychology itself according to the flow of 20th-century modern ballet by using effort-shape analyzing method of Laban. Through this, the purpose of this study is to explore how the characteristics of movement interrelates with psychological expression, and also what the nature of that expression is. In order to create a ballet work for psychological expressions, the secret which everyone has was selected as a title, and the choreography was made based on the theme of a woman who was in a sad love with an assumption that the figures of secret appear as delight, anger, sadness and joy, the basic emotional categories of human being. By analyzing the created work, 「Secret-episode1.sadness」 applying effort-shape theory of Laban, tendency of inner compulsion toward psychological expressions contained in the work was examined according to theme and contents, music and costume, and stage pattern and movement, and following results were attained. First, the theme of the work 「Secret-episode1.sadness」 is sadness of four basic emotions, delight, anger, sadness and joy, which is the most essential emotions of human being, and inner expression toward the sad love was focused on. Prologue and 3 chapters expressed sad feelings and torment to her lover with the ballet movements. Also, for dramatic scenes in each chapter, changes of character's psychological state was given delicately, and it aimed to induce psychological changes of audiences by giving shape to inner sad emotion with movements. Second, the movements in the work, 「Secret-episode1.sadness」 was based on traditional movements of ballet, and by adding expressional movements, ordinary movements and gestures of modern ballet, the effects were amplified through movements focusing on message delivery. This is because there is a limitation to express subtlety of sensitive and delicate psychological changes only with artful and technical ballet movements. Appropriate balance of emotions was highly regarded by expanding the range of movements with use of free motions modifying traditional ballet techniques and expression of various motions according to ordinary movements. Third, it was shown that use of appropriate movements according to inner psychology added the effect in delivering the image of the work and psychological expression more deeply through effort-shape analysis. Psychological factors of fluttering mind, conflicting and tormented mind, and open and closed mind expressed the psychological changes more remarkably through use of mutually contrasted effort-shape factors such as direct and indirect space effort and upward and downward shape, and it helped deliver the theme of the work meaningfully. Fourth, music and costume in the work, 「Secret-episode1.sadness」 maximized the essential meaning which the work aimed to express by having a complementary relation. As for music, 『Chaconne in G minor for violin and piano』 written by Vitali and arranged by Kwon SoonHwon was re-edited and used, depicting the character's psychological changes through the development of melody. Color of costume was mainly grey, expressing sad and mournful psychological mood toward hopeless love, and light tunic design of the costume exposed the line of movements. As examined above, the study on the work, 「Secret - episode1. sadness」 understanding the characteristics of movements in the work and examining its psychological expression and correlation by applying effort-shape analyzing method of Laban is one of studies which suggested analyzing methodology of ballet works, and will be able to be utilized as a choreographic method which enables communications between audiences, a choreographer and dancers as well as interest in human's psychology.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE