View : 604 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor정재삼-
dc.contributor.author나연이-
dc.creator나연이-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:53Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:53Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.otherOAK-000000066643-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/189201-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000066643-
dc.description.abstractIn recently, the concept of the learning organization has been studied actively as a strategy sustaining firm's competitive advantage in the human resource development field. While organizational researchers had focused their work on conceptualization of the learning organization in the past, number of researchers have conducted study focusing on the effect of the learning organization on organizational performance in recent. The learning organization is input-related concept as an effort of HRD and organizational performance is output-related concept. However, researches including process-related concept between input and output are not sufficient. Therefore, this study aims to identify relationships among learning organization (input-related), knowledge transfer consists of knowledge sharing and knowledge using (process-related), and organizational non-financial performance (output-related). Based on the literature review, dimensions of the learning organization were divided into the people level and the structural level. The people level of learning organization has been chosen as a exogenous latent variable. The structural level of learning organization, knowledge transfer and organizational non-financial performance have been chosen as endogenous latent variables. In addition, it has been hypothesized that structural level of learning organization and knowledge transfer are mediators.;최근 인적자원개발 분야에서 주요 관심 주제로 다루어지고 있는 학습조직은 기업의 경쟁우위를 지속시켜줄 전략적 방안으로 여겨지면서 활발히 연구되어 왔다. 학습조직에 대한 초기 연구들이 학습조직의 개념을 제시하는 데 주력하였다면, 최근에는 학습조직이 조직의 성과에 어떠한 영향을 미치는가에 대한 연구가 많이 수행되고 있다. 인적자원개발 노력 중 학습조직의 특성이 투입요소(input-related concept)라면, 조직성과는 산출요소(output-related concept)라고 볼 수 있는데, 투입요소와 산출요소 사이의 프로세스(process)를 포함하고 있는 연구는 아직까지 미흡한 실정이다. 이에 본 연구에서는 학습조직의 구축요인이 지식을 공유하고 활용하는 지식전이의 과정을 통해 조직의 성과 중 비재무적 차원에 미치는 영향을 검증하여, 인적자원개발 노력의 투입-과정-산출과 관련된 요소 간의 관계를 파악하는 것을 그 목적으로 한다. 선행연구를 바탕으로 구체적인 구조적 관계의 검증에 있어 학습조직 구축요인을 사람수준과 구조수준으로 세분화하였다. 본 연구의 모형에서 학습조직 사람수준은 외생변인으로 설정되었고 학습조직 구조수준, 지식전이, 비재무적 성과는 내생변인으로 설정되었으며, 학습조직 구조수준과 지식전이는 매개변인으로 가정되었다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구문제 3 C. 용어의 정의 4 Ⅱ. 이론적 배경 6 A. 학습조직 6 1. 학습조직의 개념 6 2. 학습조직 구축요인 8 B. 지식전이 15 1. 지식전이의 개념 15 2. 프로세스로서의 지식전이 16 C. 조직의 비재무적 성과 19 1. Kaplan과 Norton의 Balanced Scorecard 21 2. Kaufman의 Organizational Element Model 22 D. 관련 선행연구 24 1. 학습조직 구축요인의 사람수준과 구조수준 24 2. 학습조직과 지식전이 관련 연구 25 3. 지식전이와 조직의 비재무적 성과 관련 연구 27 Ⅲ. 연구방법 29 A. 연구대상 29 B. 연구도구 31 1. 학습조직 측정도구 31 2. 지식전이 측정도구 33 3. 비재무적 성과 측정도구 35 C. 연구모형과 가설 37 D. 자료 분석방법 39 Ⅳ. 연구 결과 41 A. 기술통계 및 상관분석 결과 41 B. 측정모형 검증 43 C. 구조모형 검증 47 D. 매개효과 검증 52 Ⅴ. 결론 및 제언 56 A. 결론 56 1. 학습조직 구축요인이 지식전이에 미치는 영향 56 2. 지식전이가 조직의 비재무적 성과에 미치는 영향 57 3. 지식전이의 매개효과 58 B. 연구의 한계 및 제언 59 참고문헌 61 부록 69 ABSTRACT 75-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent949511 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title학습조직 구축요인의 사람수준과 구조수준이 지식전이와 조직의 비재무적 성과에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe influence of learning organization(people level and structural level) on knowledge transfer and organization's non-financial performance-
dc.creator.othernameNa, Yeon Yi-
dc.format.pageviii, 80 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육공학과-
dc.date.awarded2011. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE