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마음의 우주

Title
마음의 우주
Other Titles
Universe of the Heart
Authors
조선혜
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
우순옥
Abstract
본 논문은 나의 작품 제작의 시작과 과정 전반을 조망한다. 이에 마음 속 우주가 ‘회화’라는 표현방식으로 나타나게 되는 과정을 살펴보고 작품을 ‘나와 세계’를 잇는 소통의 접점으로써 바라보고자 하였다. 이는 궁극적으로 예술적 자아의 진정으로 목표하는 바를 찾고자 함이다. 본 논문의 내용은 세 부분으로 나누어 전개된다. 먼저 ‘예술적 자아의 인식’에서는 나를 ‘예술적 자아’로 비유하고, 무한한 예술의 세계 속에서 고유한 영역을 찾고자 하는 ‘예술적 자아’의 근본적인 고민을 다룬다. 포화상태인 예술의 한계를 자각하는 동시에 예술이야말로 주관적 논리를 자유롭게 펼칠 수 있는 영역임을 이해하면서, 나의 주요 표현방식인 ‘회화’에 대한 인식의 범주를 확장해나간다. 이에 독일 관념 철학자 셸링이 말하는 ‘회화’의 속성과 ‘특성적인 예술’에 대하여 살펴본다. 그는 ‘회화’란 비물체적이고 정신적인 수단을 통해 표현되는 방식으로써, 그 고유성이 본질적으로 창조에 기인한다고 하였다. 더불어 작품의 소통의 문제를 인식하는 가운데, 대중이 진정으로 기대하는 것은 예술가만의 순수한 감성이라는 미술비평가 허버트 리드의 견해를 간략히 살펴본다. 본론의 두 번째 장인 ‘조형적 기질의 펼침’에서는 나의 조형언어를 회화 공간, 형태, 색채의 순서로 기존의 작가들의 세계와 견주어 서술한다. 우선 ‘표면과 공간’에서는 학부시절부터 이어 온 빛, 마음의 공간, 회화적 공간에 대한 여정을 소개한다. 나의 회화 공간은 몸과 세계가 만나는 최초의 장소이자 휴식의 공간이고, 궁극적으로 마음의 우주가 형성되는 주관적인 사유체계의 기틀이다. 이에 침묵과 빛의 건축가 루이스 칸으로부터의 영향관계를 설명한다. 나의 작품활동에 있어서 칸의 건축세계는 긍정적인 영향을 주어 왔다. 이에 그의 대표적인 개념인 자율적인 마음이 만나는 장소, 빛과 정신을 표현하는 건축 등을 소개한다. 이는 회화 공간에 대한 나의 인식의 범주를 확장하여 빛과 공간의 관계에 대한 깊이 있는 탐구를 하고자 함이다. 다음으로 ‘정신의 형태’에서는 형상에 대한 인간의 원초적인 호기심에서 시작하여, 형태의 독자성, 질서, 관계에 이르는 언급으로 형태의 구축에 관한 나의 관심을 소개한다. 그리고 미술사학자 앙리 포시용이 말하는 정신 속 형태의 삶을 살펴본다. 이는 개성적인 형태가 지니는 내적 논리의 존립 가능성에 대해 알아보고자 함이다. ‘형태의 생(生)’이란, 재현 너머의 영역에서 실현되는 것이며, 이는 형태를 고안하는 치열한 손질, 즉 예술가의 실존과 긴밀히 연관된다. 여기서 ‘형태의 생’에 대한 구체적인 진입을 위하여 작가들의 예술세계를 탐구하고자 한다. 즉, 절대주의 화가 카지미르 말레비치를 통하여 우주적 공간에서의 형태의 운동을, 독립적인 존재로서의 형태의 본질에 대하여는 추상조각가 콘스탄틴 브랑쿠시를 살펴본다. 말레비치는 형태의 우주 공간 연속체로의 모험을 시도하여 비대상의 본질을 드러냈다. 브랑쿠시는 단순성의 진리를 위해 일반적인 추상화의 과정을 거쳐 사물의 본질에 도달하고자 하였다. 다음으로는 회화를 통하여 자기존재를 확인하고, 그 관계의 마당에서 세계를 지각하고자 하는 서양화가 이우환의 주요개념을 다룬다. 이우환은 점과 선을 통해 회화를 통한 철학적 탐구의 깊이를 전한다. ‘내적 필연성의 색채’에서는 색채의 사용에 있어서 나만의 미적인 관조를 키워나는 과정에 대하여 밝힌다. 이에 신조형주의에서 피엣 몬드리안의 엄격한 색채규정과 나의 색채 선택을 비교해본다. 나의 주요 색채인 '파랑'이 회화공간에서의 무한한 움직임과 정신의 자유를 상징하는 것에 기인하여 이브 클랭의 푸른색을 살펴본다. 더불어 독일의 문학자 괴테의 색채론을 통해 나의 내부에서 형성되는 주관적인 색상환을 살펴본다. 이는 곧, 무채색, 파랑, 노랑 등 나의 작품에 등장하는 주요 색채 표현의 계기에 대하여 이론적 토대를 세우고자 함이다. 본론의 마지막 장인 ‘작품 분석’에서는 나의 개별 작품을 주제별로 세 부분으로 나누어 전개한다. 비교적 초기의 작품을 소개하는 ‘내면적 공간의 현시’에서는 나의 조형적 기질을 형성하는 특별한 경험들과 회화 공간에 대하는 마음 등에 대해 소개하면서 나의 작품을 묘사한다. ‘색채의 등장과 형태탐구’에서는 색채의 본격적인 등장, 형태의 발견과 회화공간의 균형을 탐구하는 과정에 대해 서술한다. 끝으로 ‘마음의 우주’에서는 작품 활동의 후기에서 더욱 두드러지는 추상적인 움직임에 대하여, 이를 잠재된 조형적 요체의 해방의지가 확대되는 과정으로 본다. 작품 분석의 장(場)을 통하여 나의 주요 표현방식과 제작과정, 재료의 의미 등을 서술한다. 또한 최소의 형태와 절제된 색채 간의 균형을 통하여 독립적인 회화공간에서 무한한 우주를 형성하는 과정을 묘사한다.;This study reviews origin and overall process of my art activities. It aims to review the process of my works that proceed from spirit to expression, investigate the figurative elements and principles of the works, and find out the contact point of communication that connects me with the world. For the purpose, I ask myself what I truly want to experience through my art activities. By finding my true self that wants to discern what I want, and vividly live a life, I want to stand at the exact point of entry for my art activities. As for the structure of this study, first thing is "Recognition of Artistic Self". Artistic self acknowledges that it is not easy to find inherent area in infinite artistic world and thus, it requires considering the major expression ways of mine. For the reason, I will review the particular characteristics of paintings mentioned by Schelling, a German idealist. Painting is non-materialistic and is expressed through mental instrument. Its inherent nature is essentially originated from creativity. This study also deals with "characteristic art" of Schelling, compared with my opinions. In addition, recognizing the communication problem in artworks, it also reviews the opinions of Herbert Read, an art critic insisting that what the public really anticipates is pure emotion of an artist. Second, in the section of "Unfolding the Figurative Features", I deal with my figurative language by themes compared to the achievements of the previous times. I intend to discuss the influential relationship between the works of existing artists with my works. First of all, in "Surface and Space", I recognize the painting space as the first place where the body and the world meet each other. That is, recognition on the space called surface becomes the frame that forms the unique system of thought. Recalling my journey to the space, I explain the influence of Louis Kahn, who is the architect of light and silence, on my works. His philosophical concepts and achievements - such as his will to devise independent architecture with classical formation methods, the place where the hearts meet each other, filtering device of light, architectures expressing the spirit, etc.., delivers significant meaning on the exploration of the space in terms of painting. Next, in the "world of shape in mental spirit", I introduce my interests in the construction of figures by mentioning starting from instinctive curiosity to the overall features such as uniqueness of the form, order, and relation. I also review the life in spirit that Henri Focillon mentioned. It aims to know the existence possibility of internal logic that the unique form possesses. Life of form refers to pursuing something beyond the representation and it is closely related to the passionate hands that devise the form, I mean, existence of the artists. In this section, I review the movement of forms in universal space through Kazimir Malevich, a supremacism artist. As for the inherent nature of forms as an independent existence, I review Constantin Brancusi, an abstract sculptor. Malevich attempted the adventures of forms toward spatial continuum of the universe and represented the inherent feature of asymmetry while Brancusi tried to get the essence of the things through the general process of abstract paintings for the simplicity and truth. Then, I deal with the major concepts of Lee, U Fan, a western painting artist who tries to confirm the existence of himself through the paintings and wants to acknowledge the world in its relationship. In the ‘Colors of Internal Inevitability’, I show the process in which I have cultivated my own aesthetic contemplation on using colors. I compare my color selections with those of Piet Mondrian in Neoplasticism. My main color blue was due to freedom of movement in space and symbol of spirit, refer to the Yves Klein's International Klein Blue. Also, through the concept of color by Goethe, a German writer, I review the hue circle formed in the inside of mine. Third, "Study of My Works" is the specific analysis of my artworks introduced in this paper. First of all, I explain the mono-tone works in the initial period in "Representation of Internal Space." In the "Showing Up of Colors and Exploration of Forms", I described in specific the paintings in which colors were used for the first time, discovery of forms, and the process to pursue the balance between forms. Lastly, in "Universe of the Heart", I review the works, considering the abstract movement in late period as the process in which the potential will of formative subject that wanted to be liberalized has been expanded. Through the analysis of my artworks, I intend to describe the nostalgia on my experience, relationship between materials and hand touch, the process and results of art production, and their meaning in vivid way. In particular, by confirming my ultimate purpose of figurative activities that I want to embody in paintings, I aim to find the direction to pursue.
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