View : 855 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor강석영-
dc.contributor.author이상경-
dc.creator이상경-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:38Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:38Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.otherOAK-000000066864-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/189175-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000066864-
dc.description.abstract도자예술은 제작과정에서 흙의 고유한 물성에 영향을 받는다. 도예작업을 하는 학생들은 자신이 의도하는 형상을 만들기 위하여 제작 과정, 기법, 재료 등을 공부하고 실험한다. 이러한 다양한 기법연구와 자유로운 변형과정은 나에게 호기심을 주며 또 다른 작업으로 나아갈 수 있게 하는 동기를 준다. 도예 제작과정 시 흙의 물성에 의한 유기적인 형상을 표현하기 위한 주제로 외부의 힘에 의한 변화의 가능성을 가지는 물이 적합하다고 생각한다. 이러한 물을 표현하는데 있어서 중국의 '곽 희'는 물을 그릴 때는 물결만을 그릴 것이 아니라 주변 환경과 요소가 적절히 조화를 이루고 있음을 그림으로써 물의 본질을 표현할 수 있음을 말하였다. 물은 형태가 없는 것이기에 주어진 여건과 합일하여 형태가 생겨나기 때문이다. 따라서 본 연구에서는 자의적 형상 성을 가지지 않는 물의 표현을 위하여 다양한 자연요소들이 복합적으로 작용하는 바다를 주제화 하였다. 바다의 파도와 해안의 풍경이 자연의 힘에 의하여 자연스러운 형상 성을 가지듯 흙의 물성 또한 외부의 힘에 의하여 유기적인 형상을 가진다. 이때 파도가 '치다', 흙을 '치다'의 '치다'라는 행위의 반복에서 공통점을 찾았고 작업 시 자연의 현상과 나의 행위를 동일시하여 바다를 표현하려 하였다. 바다의 이미지는 다양한 예술가들의 정신세계와 심상을 표현하기 위해 적합한 주제로 사용되어 왔다. 동양의 자연관에서는 물질적 욕망의 충족보다는 정신적 자유의 추구를 중시하여, 속세의 생활공간에 자연을 산수화로 그림으로써 마음의 평화를 추구하고자 하였다. 이렇듯 나는 바다를 주제로 한 도자조형물을 공간에 설치함으로써 현대인들의 일상에서 억눌려진 감성을 되살리고 자연의 일원으로서 언젠가 경험했던 추억, 느낌을 다시 떠올릴 수 있게 하였다. 조형과정에서는 바다의 풍경을 해안, 파도, 수평선의 세 가지 시각으로 나누어 표현하여 보았다. 바다를 조형화하기 위해 유기적인 형태, 질감에서 오는 대비, 율동 미와 반복 등의 조형미를 알아보았으며 이를 토대로 바다의 이미지를 응용한 예술작품들을 참고 하였다. 또한 점토의 속성에 대해 탐구 하였던 도자 추상표현의 특성을 살펴보았으며 창조행위와 그 제작 과정을 중시한 도자조형작품 사례를 참고하여 보았다. 바다를 이미지 한 도자조형 연구에서는 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 첫째, 바다풍경은 물과 그 주변 환경의 복합 적 작용에 의하여 형상 성을 가지며 끊임없이 그 형태가 변한다. 따라서 유기적인 흙으로써 심상표현을 하기에 적합하다. 제작 과정 시 흙과 파도의 '치다'라는 공통적인 힘에 초점을 맞추어 작업함으로써 변형에서 오는 흙의 물성을 이해 할 수 있었다. 또한 이러한 방법을 응용하고 반복하여 익힘으로써 감성 표현의 범위를 넓힐 수 있었다. 둘째, 생활공간에 바다를 주제로 한 도자조형물을 설치함으로써 작품의 조형미에 의한 심미성을 추구할 수 있으며 이를 통하여 현대인들의 감성을 되살릴 수 있다. 조형미 넘치는 바다의 다양한 이미지가 앞으로도 예술가들에게 좋은 주제가 되어 현대인들의 삶에 조화될 수 있을 것이라 생각한다.;Artists in diverse areas find the subject matter of their artworks and express their sentiments in nature which is the base of life. Particularly, the sea is the base of life for fishermen while it is the object which city people, who are living far away from it, are longing for. Modern people become part of nature amid the scenery of the shallow and calm seaside at a low tide, incessantly changing and rolling waves and the grandeur of the sun rise at the horizon, and feel comfort and tranquility and pleasure from the rhythmical scenes. Accordingly, the purpose of this research is to make artworks that enable modern people to revive the sentiment suppressed by daily living and recollect the memories and feelings that they have experienced in the past. In setting the sea as the subject matter of works and arranging images, the sea scenes can be seen from diverse angles but the subject matter of the work this time was examined from three different angles of the seaside, waves, and the horizon. First, the formative beauty such as the organic forms, comparison coming from the texture, and the repetition of rhythmical beauty, the seaside, waves, and the horizon were examined and the works of art that apply the images of the sea were also consulted. The common point of the sea and earth was found in that the sea does not have figuration itself but its figuration is formed and changed by external force and expression was attempted focusing on this, rather than by sketching the image of the sea and make forms intentionally. So I attached importance to the act of creation and the production process and the theories of ceramics of abstract expression exploring the properties of clay and such ceramics formative works were examined. After that, the sentiments felt in the sea were expressed through repeating and learning the process to make forms coming from the application of ceramics quality by adding the external force rather than intending forms and intentionally embodiment. Based on such theoretical background, simple forms were designed and cast in <Works, 1, 2, 3,4,5,9,10> in the stage of forming works, they were given modification by adding forces such as cutting, hitting and pushing after taking out of the mould. In <the Work 4>, the process of slipping clods was applied, and in <Works 6, and 7> transformation after pressure added forming by applying forms of wrinkles generated by hitting the thin earth plate was given. And in <Work 8>, the image of waves was expressed by the trace generated in folding when pushing the earth plate with the roll pin. For the background, white ceramic earth was used, and in <Works 6 and 7>, the combination of pieces of newspaper 10% and alumina 3% was used. Due to the nature of expressing images by casting white ceramic earth and by adding force after taking it out of the mould, I worked while giving heed to unintended tearing phenomena and cracking in the course of drying. To show the color of unglazed clay when glazing, <Works, 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10>, were glazed through immersing in transparent glaze. And for the stagnating effects of waves and the partial effects of glazing, partially many more times of glazing or latex after general immersing glazing was used. In < Work 3>, partially white mat was used, and <Works 3 and 5>, cobalt was applied and wiped out in order to emphasize texture, and in <Works, 2 and 5>, glazing was done without enamel. The Plasticity was done by first plasticizing in 1.5㎥ ceramic flame gas kiln at maximum 900&#12331;℃ for 8 hours and by second plasticizing in 1.5㎥ ceramic flame gas kiln and 0.5㎥ ceramic flame gas kiln at the finishing temperature of 1250&#12331;℃for 10 hours. In < Work 2>, the single plasticity was done by using 0.5㎥ ceramic flame gas kiln at the finishing temperature of 1250&#12331;℃ for 10 hours, and in <Works 1, 3, 4, 5, 10>, the plasticity was done by oxidizing flame in the 2nd plasticity, and in < Works, 6, 7, 8, 9> the plasticity was done by reducing flame. It has no arbitrary figuration and the common points between the sea and the ceramics were found in the figuration by external force and by working with focus on this, I could think as follows. First, earth is flexible material to express sentimentally ceaseless movement of the sea by natural force and the scenes that can be seen from changes in forms. Second, the sea is the object from which we can feel formative principles of rhythm and comparison and repetition through organic forms of natural phenomena. So it can stimulate the sentiments of modern people such as comforts and softness and can give them visual pleasure through the beauty of rhythm. Third, I could understand the properties of earth that came from the transformation by external force in the course of production and expand the scope of expressing sentiments by applying such methods and learning them repeatedly. Forth, it could be seen that diverse inspiration could be obtained from the phenomena occurred in the course of production in ceramic work. The time to seek and sketch the intention of the works is important and I think such inspirations and attempts will be greatly helpful to continuous work ahead. This researcher expects that the diverse images of the sea full of formative beauty will become good subject matter for artists and ceramists and be harmonized with the life of modern people.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 A. 연구 동기와 목적 1 B. 연구 대상과 방법 2 II. 바다풍경에서의 조형미와 도자예술로의 표현 5 A. 바다의 풍경에서의 조형미 5 B. 도예 추상표현주의 10 C. 창조행위와 제작과정을 연구한 도자예술 작품사례 13 Ⅲ. 조형작품 사례 22 바다의 이미지를 형상화한 조형작품 22 Ⅳ. 작품 제작 및 해석 29 A. 조형과정 29 B. 제작과정 48 C. 작품해석 54 Ⅴ. 결론 81 참고문헌 82 ABSTRACT 83-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent42972242 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title바다 이미지를 형상화한 도자조형 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.creator.othernameLee, Sang-Kyoung-
dc.format.pagex, 85 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 조형예술학부-
dc.date.awarded2011. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE