View : 33 Download: 0

고든 마타-클락의 작품에 나타난 도시 개입 방식

Title
고든 마타-클락의 작품에 나타난 도시 개입 방식
Other Titles
Urban Intervention in Works of Gordon Matta-Clark : Centering on Urban Problems of New York in 1960-70s
Authors
박수현
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박숙영
Abstract
예술작품을 사회변화의 도구로 사용하여 현대도시의 문제를 비판하고자 했던 예술가들은 회화, 조각 등의 작품을 통해 도시의 모순과 문제를 고발함으로써 관람자의 인식을 개선하고 현실을 변화시키고자 했다. 이러한 활동은 1960년대 사회적, 예술적 변화 속에서 예술의 개념과 형식이 확장되면서 ‘도시 개입(Urban Intervention)’으로 발전하였다. 미술을 사회비평의 도구로 사용하여 현실을 변화시키고자 하는 도시 개입은, 도시 공간에서 이루어지는 장소특정적인 작업과 전통적 예술의 범주에 매이지 않는 다양한 형식의 활동을 통해 도시를 지배하는 사회적, 공간적 구조들과 권력에 저항하고, 관람자들과의 소통과 이들의 주체적인 참여를 유도한다. 도시의 이슈와 담론에 개입함으로써 현실을 개선시키고자 한 고든 마타-클락(Gordon Matta-Clark, 1943-78)의 도시 개입은 그가 활동했던 1960-70년대 뉴욕의 도시문제에 대한 분명한 관심과 비판의식을 바탕으로, 뉴욕의 현실에 개입하고 이를 변화시키기 위한 다양한 방식으로 진행되었다. 뉴욕의 1960-70년대는 전후의 경제성장과 기술발전 이면에 축적된 경제적, 사회적 문제들이 부각된 시기이다. 1960년대 중반부터 가속된 2차산업의 쇠퇴와 1970년대 초에 닥친 오일쇼크는 큰 경제적 위기, 노동자들의 실업과 빈곤을 야기했다. 유색인종, 타민족, 저소득층을 격리하는 과정을 통해 계층별로 분리된 뉴욕의 공간은 사회적 차별, 불평등을 재생산하고, 사회적 불만과 범죄로까지 이어졌다. 모더니즘 건축가들과 부동산투기에 의한 대규모의 재개발은 저소득층의 삶의 파괴, 지역공동체의 와해, 획일적인 도시모습을 낳았다. 또한, 새로운 기술의 발달, 소비증가와 인식부족으로 증가한 생활쓰레기, 파괴적인 재개발로 인한 건축폐기물은 심각한 환경오염을 야기하였다. 고든 마타-클락은 이러한 뉴욕의 현실에 개입하고 이를 변화시키기 위해 다양한 방식의 작업을 진행하였다. 그는 뉴욕의 분리된 도시공간을 하나로 만들기 위해 공간을 나누는 경계를 해체하고자 하였으며, 이것은 공공장소에서 사적행위를 하고 건물을 절단하는 방식으로 나타났다. 그리고 뉴욕을 지배하고 있는 소유권 중심의 경제시스템에 도전하기 위해 토지와 음식을 비영리로 판매하고 사유건물을 무단점거하는 작품을 실행하였다. 또한 뉴욕의 심각한 환경오염을 개선하고 소외된 사람들의 삶을 회복시키기 위해 쓰레기를 재활용하고 공동체를 결성하는 활동을 하였다. 뉴욕의 도시공간을 나누는 경계를 해체하는 작업은 공공장소에서의 사적행위와 건물을 자르는 방식으로 이루어진다. 고든 마타-클락은 공공장소에서 샤워, 집안일 등 사적인 행위를 하고 뉴욕의 행인들을 작품의 등장인물로 초대하였다. 이것은 사람의 행동과 역할을 규정짓고 통제하는 공공장소와 사적장소, 나아가 예술가와 관객, 미술공간과 실제 공간 사이의 인식적 경계를 허물고, 도시의 주체인 시민들의 역할을 강조한다. 또한, 그는 건축연구소의 유리창을 깨뜨리는 작업으로, 뉴욕의 도시재개발을 주도하면서 도시공간을 파편화하고 저소득층의 실상을 외면한 뉴욕의 모더니즘 건축을 비판하며 이들이 사회에 관심을 가질 것을 촉구한다. 마타-클락은 낙후된 교외지역의 버려진 주택의 내부 공간을 가르는 내벽, 문지방, 마루 등을 잘라, 가정의 공간을 하나로 만들고 서로 소통하게 한다. 그리고 주택을 통째로 이등분함으로써 고립된 공간을 외부에 개방시킨다. 벽에 의해 나뉘고 일부 공간이 감추어진 주택의 구조는 게토화된 뉴욕의 공간과 외면받는 소외계층의 삶을 반영하는 사회구조의 모델로서, 주택을 잘라 공간을 하나로 만드는 마타-클락의 작업은 뉴욕의 분리된 구조를 통합하고자 한 것이다. 소유권에 저항하는 작업은 토지와 음식을 비영리로 판매하는 방식과 사유건물을 무단으로 점거하는 방식으로 나타난다. 마타-클락은 경매에 부쳐진 접근할 수 없는 토지를 구입하여 재판매한다. 그럼으로써 생활공간인 토지를 이윤추구의 도구로 사용하고 사용될 수 없는 토지마저 상품화하는 뉴욕의 현실을 고발한다. 그리고 비영리로 공동운영되는 레스토랑을 만들어 예술가들에게 저렴한 음식과 수입원을 제공해줌으로써 상업미술과 권위적 미술제도에 저항하는 예술가들을 지원하고 뉴욕의 정치적, 경제적 시스템에 도전한다. 또한 다른 사람의 소유이기 때문에 사용할 수 없는 방치된 건물에 무단으로 들어가 건물을 자르고 장소를 이용한다. 이것은 일부 사람들이 재산증식을 위해 공간을 가두어놓는 반면 다른 사람들은 거주할 장소조차 찾지 못하는 이중적인 뉴욕의 모습을 비판하고, 소유자가 아닌 사용자로서의 권리를 찾는 것이다. 마지막으로, 환경과 소외된 삶의 회복을 위한 작품은 쓰레기를 재활용하고 공동체를 결성하는 방식으로 실현되었다. 마타-클락은 뉴욕 길거리의 쓰레기들과 버려진 건물들로 작품을 만듦으로써 오염된 환경을 개선시킨다. 버려진 것들을 예술작품으로 재창조하고 회복시키는 이러한 작업은 발전이라는 환상 아래 파괴와 건설, 버림과 생산이 반복되는 뉴욕의 역사를 비판한다. 버려진 것에 대한 작가의 애착은 소외된 사람들에 대한 관심에서 비롯된 것으로, 경제적 위기와 반복되는 재개발로 인해 와해되어가고 있는 지역공동체를 결성함으로써 도시에서의 삶을 회복시키는 작업으로 이어진다. 그는 차별받는 저소득층 지역의 주민들이 사회적 불만을 작가의 자동차에 그래피티로 표현하는 협동활동을 조직함으로써 이들의 집단적인 저항의식을 시각화하고, 그 자동차를 전시하여 이러한 문제를 공론화한다. 그리고 낙후된 지역에 커뮤니티 센터를 만드는 작업을 통해 주민들이 지속적인 생계수단이 되는 공간과 직업을 확보하고 슬럼화되고 있는 지역의 환경을 개선하도록 한다. 이것은 지역주민들의 사회적 소속감과 결속력을 강화시킴으로써 이들이 사회적 목소리를 내고 자신들의 현실을 변화시켜나갈 것을 촉구한 것이다. 이와 같은 방식으로 나타난 고든 마타-클락의 도시 개입은 현대도시에서 일어나는 문제를 환기하고 사회의 지배질서에 균열을 일으키고자 한 것으로, 관람객, 즉 시민들이 주체가 되어 만들어나가는 도시의 변화를 기대한다. 그의 활동에서 예술작품은 도시의 현실을 비판하고 변화시키는 역할을 한 것이다.;There were some artists who used art as a weapon to criticize the modern city and its problems. They tried to change viewer's perception and make improvement on the reality by revealing the paradox and problems of cities on their piece. Such activities developed into ‘Urban Intervention’ during 1960s. Urban Intervention rebels against social and spatial authorities of urban life and leads the viewers to participate and discuss upon the subject through various forms of activities that are freed from the conservative art range. Gordon Matta-Clark was one of them who hoped to reform such issues of modern city. His Urban intervention was about the problems of 60’s and 70’s New York City. With great interest and critical consciousness, he intervened problems of New York by using many different methods. Despite great economical boost and technical advancement after the Second World War, New York has suffered from the great deal of economical and social problems in 60' and 70s. The economic crisis on the secondary industry and oil shock caused unemployment and poverty. Urban Space divided by ocial class reproduced discrimination and inequality on the race, ethnic, and poor. Reconstruction of the city, which was facilitated by modernism architecture and excessive speculation in real estate caused demolition of lives of low-income families, collapse of community, and monotonous cityscape. Moreover, new technology, household's garbage and building waste caused steep rise of environmental pollution. In order to intervene these realities of New York, Gordon Matta-Clark attempted several different methods. It includes: violating boundaries through proceeding private affairs in public places and cutting down buildings in order to unify the urban space, nonprofit sale and squatting buildings to challenge the ownership, and recycling garbage and forming communities to recover environment and alienated people. His works that violate boundaries demonstrated proceeding private affairs in public places and cutting down buildings. Taking shower or doing housework, Gordon Matta-Clark showed private activities in public and invited passers-by as characters in his work. These works blurred boundaries between private and public, artist and audience, and artistic space and realistic space. Also, breaking down the windows of a modernism architecture's building, Matta-Clark criticized New York architecture that gave no concern to the low-income class and fragmented the urban space of New York so that they may break away from their territory and building relationship with the society. Matta-Clark went to abandoned houses on the suburban district and cut down their interior wall, threshold, and floor to unify the domestic space. Then by bisecting a whole house, he opened the isolated place to the outside. The structure of the house, divided by the walls and having some hidden paces, served as a model of social structure of the divided urban space and its neglected peoples’ lives. Such works of Matta-Clark hoped to unify the fragmented structure of New York. Challenging the ownership is done by selling lands and food for non-profit and taking over private owned buildings. Matta-Clark bought inaccessible lands from the auction and re-sold them. As a result, he cynically reports the reality of New York: using lands, a living space, as a tool to make profit, even commercializing useless lands, and controlled by owners of building and lands instead of by inhabitants. Also by creating non-profit restaurant to provide artists with cheap food and source of income, he supported artists who opposed commercial art and authoritative art system, and also challenged political and economical system of New York. Matta-Clark went into abandoned buildings that did not allow anyone else to use because it belonged to a private owner. By squatting such buildings he tackled on a paradox where some closed down buildings for profits while some cannot even find a place to sleep at night, and sought a right not as a owner but as a user. Lastly, he created works for environment and a neglected class of people with recycling garbage and forming communities. Matta-Clark made pieces using trash and abandoned building to recover polluted environment. Recreating abandoned materials into an art piece criticized the history of New York which has repeated construction and destruction, production and abandonment under the illusion of development. Matta-Clark’s interest in abandoned material was ignited from his interest in neglected people. By creating local communities which were disintegrating with constant redevelopment and economical crisis, he hoped to recover the lives in New York. He gathered citizens from low-income area to express social dissatisfaction in graffiti on his own truck to visualize their collective opinions, and exhibited the truck to publicize the issue. Also he created community center in low-income area to provide employment and reform the region that is becoming a slum. It strengthened sense of social belonging and bond so that the inhabitants can voice their opinion in society and start changes on their own. Matta-Clark’s urban intervention which took such diverse methods arouse public attention to the problems of present-day cities, and hoped to rupture social hierarchy. And he expected his audience, the citizens, to be the main source for the change. In his activities, art took a role in criticizing and changing the realities of modern city.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE