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중국 소수민족(少數民族)지역의 관광산업 정책에 관한 연구

Title
중국 소수민족(少數民族)지역의 관광산업 정책에 관한 연구
Other Titles
Study on policy of tourism industry of Chinese minority race region : based on an example of Yunnan
Authors
박소영
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 지역연구협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
남궁곤
Abstract
관광산업은 제 3차 산업으로 분류되어 왔지만, 세계화를 비롯한 각 지역과 국가의 성장과 더불어 발전가능성과 발전 속도가 빠른 분야 중 하나이다. 관광산업은 지속적인 발전을 전망할 수 있는 성장산업으로 떠오르고 있다. 중국의 관광산업은 이러한 산업발전 추세에 따라서만 발전해왔다고 말할 수는 없다. 2002년 중국 정부는 관광객 유치를 위해 중국 윈 난 성(云南省) 디칭(迪慶)의 장족(藏族: 티베트족) 자치주의 정식행정명칭을 ‘샹그리라(香格里拉)현(縣)’으로 바꾸었다. 장족자치주의 샹그리라 현의 정식행정명칭 변경은 관광객 유치를 위한 중국 정부의 결정이었다는 것에 의미를 지닌다. 이를 단순하게 관광산업발전 사례로만은 볼 수 없는 것은 샹그리라 현은 중국 소수민족의 색채가 뚜렷한 지역이기 때문이다. 본 연구는 중국정부가 소수민족지역에 어떤 정책을 취하고 있는지를 시기별 분석을 통해 설명한다. 이는 관광산업으로서 소수민족지역의 가치를 설명하는데 의의가 있다. 따라서 본 논문에서는 중국 소수민족지역의 관광산업 정책에 대해 윈 난 성(云南省)사례를 중심으로 분석하였다. 우선 관광산업으로서 소수민족지역의 가치를 따져보기 위하여, 관광 학 이론에 소수민족지역을 대입해보았다. 소수민족의 문화와 민족지역이 가지고 있는 요소들이 관광이론에 부합하는 가를 평가하여, 민족지역의 관광자원으로서 가치를 설명하였다. 첫 번째로 관광 학 이론에서 자원으로서 가치여부를 판단하는 기준이 되는 영토를 기본으로 설명한다. 소수민족 분포지역은 광대하고, 그들이 차지하고 있는 민족자치구역은 중국 전체 국토면적의 약 64%를 차지한다. 두 번째로 유형관광자원으로서 가치를 따져본다. 유형관광자원에 포함되는 자연관광자원과 역사적•사회적 자원으로서 민족지역의 관광자원을 대입시켜 설명한다. 마지막으로 무형관광자원에 해당되는 소수민족의 문화색채가 강한 지역을 대입시켜 무형관광자원으로서 소수민족지역의 가치를 설명한다. 제 3장에서는 중국관광산업 정책과 소수민족 정책의 변화과정을 시기별로 나누어 분석한다. 첫 번째 시기는 1949년에서 1958년을 정책 성립 기로, 두 번째 시기는 1958년에서 1976년을 정체기로 두 단계로 나누어 서술한다. 세 번째 시기는 1978년부터 1984년까지로 두 정책발전에 더딘 양상을 보이던 정체기를 벗어나 회복되어 정착되는 시기로 분류하고, 1984년에서 2001년 까지는 회복된 두 정책이 전면개방 되는 시기로 나누어 서술한다. 마지막으로 2001년을 기준으로 현재까지 정책이 발전하고 있는 성장기로 나누어 본다. 제 3장은 중국영토 전체를 기준으로 한 정책을 위주로 분석한다. 이는 제 4장의 사례 분석의 도구로 사용되어 지고, 그 틀에 맞추어 4장을 설명한다. 제 4장은 시기별 분석을 중국 윈 난 성의 사례에 대입하여 서술한다. 본 연구에서 윈 난 성이 적합한 사례임을 분석한 후, 3장과 같은 시기별 흐름에 맞추어 설명한다. 이를 통해 중국 내에서 소수민족의 중요성과 민족지역의 가치를 관광산업을 통해 다시 한번 상기 시킬 수 있다. 사회주의체제인 중국에서 소수민족은 민감한 문제로 자리한다. 소수민족지역의 환경문제, 소수민족의 인권문제, 한족과의 격차 문제와 같이 중국정부가 안고 있는 민족관련 문제는 여러 가지가 있다. 그럼에도 불구하고, 민족지역은 관광산업에서 중요한 요인으로 부상했다. 소수민족지역의 부상은 중국의 부상과도 연관된다. 중국정부가 이 지역에 가능성을 두고 있는 여러 요소가 존재하지만, 관광산업으로서 소수민족의 가치가 정부가 이끄는 정책에서 한 몫을 하고 있다. 관광산업의 부상과 소수민족의 부상은 중국의 성장에 있어 중요한 역할을 해왔다. 시기별 분석을 통해 정책을 분석한 본 연구는 정부의 정책 제안과 과제를 안겨준다는 점에서 시사하는 바가 크다. 민감한 문제인 소수민족과 지주산업인 관광산업의 발전과정을 통해 두 요소의 영향력을 상기시켜 줄 수 있고, 중국 소수민족에 대해 다른 시각으로 접근 할 수 있다는 것이 무엇보다 중요하다.;While tourism industry has been classified as the third industry, it is one of the areas that have the fastest growth speed and potential to develop along with globalization and each region and country’s growth. Tourism industry is emerging as a growing industry which can be expected to have a constant development. However, Chinese tourism industry has not developed only by this industry development trend. In 2002, Chinese government has changed the official administrative name of Tibetan’s autonomous province of China’s Yunnan Diqing to ' Shangri-La' Hyun with the purpose of inducement of tourists. It is a significant to change the name to great stride autonomous Shangri-La Hyun in that it was the Chinese government’s decision to induce the tourists. The reason that it cannot be seen simply as an example of a tourism industry development is because Shangri-La Hyun is a region that has distinct characteristics of Chinese minority race. This study will explain what policy Chinese government has on minority race region by periodic-based analysis. This is significant in that it explains the value of minority race region as a tourism industry. Therefore, this paper will analyze the tourism industry policy on Chinese minority race region with an example of Yunnan. Firstly, in order to determine the value of minority race region, we have substituted minority race region for tourism theory. We will explain the value of ethnic areas as tourism resources, by evaluating whether the culture of minority race and the elements that ethnic areas have coincide with tourism theory. Firstly, it can be explained based on land which is a standard to evaluate the value as a source in tourism theory. Distribution areas of minority race is vast and ethnic autonomous regions is composing 64% of the whole area of China. Secondly, let’s evaluate its value as tangible tourism resources. It can be explained by substituting natural tourism resources which can be included in tangible tourism resources and tourism resources of ethnic areas as a historical social resource. Lastly, we will explain its value as intangible Tourism Resources by substituting the areas that have distinct characteristics of minority race. In section 3, periodic-based transitional procedures of the policy of China’s tourism industry and minority race will be analyzed. First period is from 1949 to 1958, which is policy formation stage and the second period is dry spell, from 1958 to 1976 and it will be explained with two steps. The third period is from 1978 to 1984, which can be classified as times for recovering from dry spell which has shown slow development, and from 1984 to 2001 are the times for these two recovered policies opening. Lastly, there is a growth period, which shows how much it has developed since 2001 to current. Section 3 will show the analysis of the policy based on the whole China’s land. It will be also used as a tool of analysis of examples shown in section 4. Section 4 will substitute the periodical analysis to example of Yunnan. After analyzing whether Yunnan is a proper example in this research, periodical analysis will be shown again like in section 3. Through this analysis, importance of minority race within China and the value of ethnic areas through tourism industry can be demonstrated. Minority race has become a sensitive issue in socialism, China. There are several issues that are related to races, such as environmental problems of minority race region, human rights problems of minority race, disparity problems with the Han (Chinese) race. Nevertheless, ethnic areas have emerged as an important factor in tourism industry. This can be linked to the emergence of China itself. While there are several reasons why the Chinese government considers there is a potential with this region, the value of minority race as a tourism industry has a significant role in the policy of the government. The emergence of tourism industry and minority race has taken an important role in Chinese government growth. This research, which has analyzed the policy through periodical analysis, is very suggestive given that it gives the suggestions and assignments to the policy of the government. This research has a significant meaning in that it reminded us of the influences of these two elements through the minority race, which are a sensitive issue and the development procedure of tourism industry which is main industry. And most of all, we could approach the Chinese minority race with a difference view.
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