View : 20 Download: 0

다중지능이론에 기초한 초등 발레프로그램 개발

Title
다중지능이론에 기초한 초등 발레프로그램 개발
Other Titles
Development of the elementary ballet program based on the theory of multiple intelligences
Authors
김성애
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신은경
Abstract
현대 사회는 그 복잡성과 다양성이 증가함에 따라 기존의 학업적 성취의 기준이 되어왔던 언어 및 논리-수학적 지능에 국한된 교육에서 벗어나 창의성과 다양성을 지닌 전인적 인간 양성에 대한 사회적 요구가 높아지고 있다. 하워드 가드너(Howard Gardner)의 다중지능이론은 이러한 관점에서 인간의 지능을 여덟 가지 영역, 즉, 언어적 지능, 논리-수학적 지능, 공간적 지능, 음악적 지능, 신체-운동적 지능, 인간친화 지능, 자기성찰 지능, 자연친화 지능으로 구분하여 인간이 갖고 있는 다양한 지적 능력 및 재능을 지능의 범주에 포함시킨 이론이다. 신체적, 인지적, 사회적으로 크게 발달하게 되는 초등학생 시기의 아동은 이러한 다양한 지능을 개발할 수 있는 교육의 필요성이 높으며, 발레교육은 특히 음악에 대한 이해와 리듬감을 바탕으로 움직임을 통한 신체운동, 작품 줄거리, 무용수와의 상호작용과 무대에서의 대형 및 간격 등을 포함하므로 다중지능의 여러 영역의 개발과 발달에 효과적이고 적합하다고 볼 수 있다. 하지만 선행연구를 살펴본 결과, 초등학생을 대상으로 발레교육에 다중지능 이론을 적용한 연구는 부족했기 때문에 이러한 발레교육과 그 프로그램 개발의 필요성이 제기된다. 따라서 본 연구는 다중지능이론과 이 이론을 활용한 교수-학습 방법에 대하여 살펴본 후, 초등학생을 대상으로 발레교육이 이루어지는 특기· 적성교육, 사설 전문무용학원, 문화센터와 같은 발레교육 현장에서 활용할 수 있는 실질적인 교육 프로그램의 제시에 그 목적을 두고 문헌을 중심으로 연구하였다. 본 연구에서 다중지능이론에 기초하여 설계한 초등 발레프로그램 개발의 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로그램의 목적은 지능이 활발하게 발달되는 초등학생에게 다중지능 개발이 가능한 발레수업을 통해 창의적이고 무한한 잠재력을 지닌 전인적 인간으로 성장하도록 하는데 있다. 둘째, 프로그램은 기존의 도입, 전개, 정리의 3단계의 구성에 평가 단계를 추가하여 4단계로 설계하였다. 도입 단계에서는 인사와 몸풀기를 진행하며 수업의 학습목표와 방식을 설명하게 된다. 전개 단계는 Bar work와 Center work를 포함하는 발레 테크닉 단계와 표현활동 단계를 통하여 여덟 가지 지능을 개발할 수 있도록 체계적으로 구성하였다. 정리 단계에서는 정리 스트레칭을 하며 학습 내용을 정리하고, 마지막 평가 단계에서는 교사와 학생에 대한 자기평가를 한다. 셋째, 교육방법은 학생과의 상호작용을 통해 학습동기를 유발시키고 자발적·적극적으로 수업에 참여하도록 지도한다. 또한 발레교육의 본래의 전문성 획득을 위하여 학생들에게 올바른 자세에 대한 시범과 학생의 수준별·개인별 지도를 실시한다. 넷째, 수업의 평가를 위하여 교사와 학생은 평가 단계에서 자기평가지를 통해 실제 수업에 다중지능 개발이라는 프로그램의 목표와 신체적, 정서적, 인지적, 사회적 영역을 포함한 전인적인 교육목표의 달성을 평가하여 지속적으로 수업의 주제와 내용을 개선해가는 선순환적 과정을 수행하게 되며, 학생들의 자기 주도적 학습을 유도한다. 그리고 이와 같은 초등 발레프로그램을 바탕으로 기존 연구에 의해 지능발달이 활발하고 인지적, 신체적으로 중요한 시기로 알려진 초등학교 4학년의 무용특별활동과 사설 무용학원, 문화센터 등에서 활용될 수 있는 발레 교수-학습 지도안을 개발하였다. 이 지도안은 50분 수업에 12차시를 기준으로 하였으며, 교육 장소의 특성과 교사의 지도방침에 따라 차시를 확장 혹은 축소가 가능하다. 이상과 같이 제시된 다중지능에 기초한 초등 발레프로그램은 획일적인 신체의 움직임 및 테크닉 발달에만 초점을 맞춘 교육 방법을 지양하고 아동의 전반적 지능 발달에 기여할 수 있을 것이다. 마지막으로 본 연구에서 개발된 프로그램과 교수 방법에 대한 교육적 효과와 타당성, 신뢰성의 검증을 위해 본 프로그램을 실증적으로 적용하는 후속 연구가 필요하다.;As complexity and diversity are getting increased in modern society, the social demands on the education for the whole man are getting higher, which can foster human beings do have creativity and diversity getting out of the education limited in the linguistic and logic-mathematical intelligences which used to be the standard for study achievement. The theory of multiple intelligences by Howard Gardner includes human’s various intellectual capacity and talent in the area of intelligence after dividing it into eight intelligences like linguistic, logic-mathematical, spatial, musical, bodily-kinesthetic, interpersonal, intrapersonal and naturalistic intelligence. As elementary school children are greatly developed physically, cognitively and socially in this period of time, it is very important to provide them with the education which can develop various intelligences. Since ballet education includes physical exercise, work synopsis, interactions with dancers and the formation and space on stage based on the rhythmic sense and understanding of the music, ballet could be efficient and suitable for the development of various areas of multiple intelligences. In the result of studying the previous studies, however, there were not many studies applied the theory of multiple intelligences to the ballet education for elementary school students. That is why it is necessary to develop the program and ballet education. Therefore, we studied focusing on the literature with the objective of this study which is to suggest an actual education program which can be used in the field of ballet education like specialty-aptitude education, private professional dancing institute and culture center where ballet education for elementary school students are made after looking at the instruction-study methods which used this theory and the theory of multiple intelligences. In this study, the result of the elementary ballet program based on the theory of multiple intelligences is like below. First, the objective of the program is to foster human beings for the well-rounded person who have infinite potential power and creativity through the ballet classes including instruction-study activity which is possible for the development of multiple intelligences for elementary school students whose intelligences actively develop. Second, the program is comprised of four stages including introduction, development, wrapping up and additional evaluation stage. In the stage of introduction, the objectives of the class and methods are explained after greeting and warming up. The following development stage is designed systematically to develop eight intelligences through the expression activity stage and ballet techniques including the bar work and the center work. In the stage of wrapping up, they do stretching while reminding the learnt content. Self-evaluation for teachers and students is conducted in the last stage. Third, the education methods is to instruct students in order to make them participate in the classes voluntarily and actively while inducing study motives through interactions with students. In order to acquire the original professionalism of the ballet education, demonstration for right positions, and level and individual based instructions are conducted. Fourth, in order to evaluate the class, teachers and students evaluate the objective of the program which is the development of multiple intelligences in the real class and the achievement of the holistic educational objectives which include the areas of physical, emotional, cognitive and social of the class through the self-evaluation papers, and they will conduct the process of virtuous circle which can continuously improve the subject and curriculum of the classes, and induce students to lead their classes by themselves. In this study, we additionally designed the guidance plan for instruction-study based on such elementary ballet program which can be used in the dance special activity, private dance institute and culture center where ballet education is made for the 4th grade of elementary school students whose age is known for activity in development of the intelligence and importance of cognitive and physical areas by existing studies. As this guidance plan is based on the twelve classes which last 50 minutes each time, the number of classes could be changed depending on the characteristics of the location and the instruction principles of teachers. The results of the elementary ballet program based on multiple intelligences suggested like above will avoid the education methods just focusing on the standardized physical movement when planning and practicing the ballet education, and contribute the overall development of intelligence for children through the ballet class, and be useful to create class systematically by following the subject of the class and the style of teachers. Last, it is necessary to have following future studies which empirically apply this program in order to verify the educational effect, and the validity and credibility about the program and the instruction methods developed in this study.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE