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맥락과 대비에 따른 글자 간 간격이 읽기 속도에 미치는 영향

Title
맥락과 대비에 따른 글자 간 간격이 읽기 속도에 미치는 영향
Other Titles
The Spacing effect with manipulation of context and contrast in Korean Reading
Authors
문숙현
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이혜원
Abstract
읽기에 영향을 미치는 요인에 대한 선행 연구들은 글자 크기나 대비가 변화함에 따라 읽기 수행에 어떠한 양상이 나타나는지 관찰하였다(Legge, 2007). 글자 크기나 대비 요인 외에도 글자 간의 간격이 글자 지각 및 읽기 수행에 영향을 준다는 최근 연구 결과들에 의해 간격이 읽기 수행 연구에서 중요한 요인으로 부각되고 있다(Berger, Su, Martelli, Aguayo & Pelli, 2003; Bouma, 1970; Chung, 2002; Levi, 2008; Pelli, Tillman, Freeman, Su, Berger & Majaj, 2007; Yu, Cheung, Legge & Chung, 2007). 읽기에서 간격의 영향을 알아 본 선행 연구들은 좁은 간격에서부터 간격을 점차 증가시켜나가면 읽기 속도가 가파르게 증가하다가 일정 간격을 넘어서면 더 이상 읽기 속도가 증가하지 않고 유지되거나 큰 간격에서 다소 감소하는 전형적 읽기속도 곡선의 형태를 관찰하였다. 이러한 간격 변화에 따른 읽기속도 곡선의 형태는 한글 읽기 연구에서도 관찰된 바 있다(이혜원, 문숙현, 2009). 본 연구에서는 맥락과 대비 조건을 달리하여 간격 변화에 따른 읽기 속도 곡선의 형태를 비교, 검토하였다. 본 연구에서는 세 변인이 조작되었다. 첫째, 글자 간 간격은 기준 간격(인터넷에서 가장 많이 사용되는 글자 크기의 글자 간 간격)의 0.25, 0.5, 0.75, 1, 1.5, 2배의 6가지로 간격 조건으로 조작하였다. 둘째, 맥락 변인은 문장 조건과 무선단어열 조건을 사용하였다. 셋째, 대비 변인은 고대비와 저대비 조건을 사용하였다. 실험은 2(문장, 무선단어열) × 2(고대비, 저대비) × 6(6가지 간격 조건)의 총 24조건을 구성하였고, 모든 변인은 피험자 내 변인으로 설계하였다. 실험 결과는 다음과 같다. 문장 조건이 무선단어열 조건보다 읽기 속도가 빠르게 나타났고, 고대비 조건이 저대비 조건보다 읽기 속도가 빠르게 관찰되었다. 간격 효과를 살펴보면, 좁은 간격에서부터 간격을 증가시켜 나가면 읽기 속도가 가파르게 증가하다가 어느 지점부터 일정한 읽기 속도를 유지하거나 점차 감소하는, 간격에 따른 전형적 읽기 곡선 형태를 관찰하였다. Two-lin fit 모형을 적용하여 읽기 속도 곡선을 최대 읽기 속도, 간격 임계치, 기울기 측면에서 분석하였다. 첫째, 최대 읽기 속도(단위는 wpm)는 고대비-문장 조건에서 128, 고대비-무선단어열 조건에서 112, 저대비-문장 조건에서 107, 저대비-무선단어열 조건에서 88이 산출되었다. 고대비보다 저대비 조건이, 문장 조건보다 무선단어열 조건에서 최대 읽기 속도가 더 느렸다. 특히, 저대비-무선단어열 조건에서 최대 읽기 속도가 가장 느렸다. 둘째, 직선의 기울기는 간격 임계치보다 좁은 간격에서 간격이 감소함에 따라 읽기 속도가 감소하는 것을 말해주는데, 고대비-문장 조건에서 0.23, 고대비-무선단어열 조건에서 0.47, 저대비-문장 조건에서 0.4, 저대비-무선단어열 조건에서 0.88이 산출되었다. 기울기 값은 간격 임계치보다 좁은 간격 범위에서 간격이 감소함에 따라 읽기 속도가 급격하게 감소하는 것을 관찰할 수 있다. 특히, 저대비 무선단어열의 기울기가 가장 컸는데 이 결과는 간격에 따른 읽기 수행에서 맥락과 대비가 민감한 영향을 준다는 사실을 말해준다. 셋째, 간격 임계치의 경우 문장-고대비 조건은 0.767, 문장-저대비 조건은 0.750, 무선단어열-고대비 조건은 0.770, 무선단어열- 저대비 조건은 0.750로 나타났다. 모든 조건에서 간격 임계치는 차이가 없었으며 맥락과 대비의 영향을 받지 않았다.;Studies of factors that affect reading observed the pattern of reading rate curve according to the manipulated print size and contrast(Legge, 2007). Spacing has become an important factor that affects letter perception and reading in research of reading (Berger, Su, Martelli, Aguayo & Pelli, 2003; Bouma, 1970; Chung, 2002; Levi, 2008; Pelli, Tillman, Freeman, Su, Berger & Majaj, 2007; Yu, Cheung, Legge, & Chung, 2007). In preceding studies about how spacing affects reading observed typical reading rate curve. Reading rate sharply increases as spacing widens from narrow spacing. At a certain spacing point, reading rate is held constant and afterwards slightly decreased. This typical reading rate curve depend on spacing effect is also observed in Hangul reading study(Lee, Moon, 2009). This study compared and examined reading rate curve according to the spacing effect with different context and contrast conditions. The three main factors of interest in this research: spacing, context, contrast. First, six letter spacing were examined 0.25, 0.5, 0.75, 1, 1.5, 2 times the standard spacing most frequently use on internet. Second, ordered word and unordered word were used as context condition. Third, high contrast and low contrast were used as contrast condition. Experimental design of this study was constructed 2(ordered and unordered word) × 2(high and low contrast) × 6(six level of spacing condition), and total 24 conditions were tested. This study observed that reading rate was faster in ordered word than unordered word and in high contrast than low contrast. Typical reading rate curve that consist of steep cliff curve and wide plateau curve affected by spacing was observed in this research. Two-lin fit model analyzed the reading rate curve in aspect of maximum reading rate, slope of steep linear line, critical spacing. First, the result of maximum reading rate were calculated by Two-line fit model: maximum reading rate of high contrast-order word condition was 128 wpm, high contrast-unorder word condition was 112 wpm, low contrast-order word condition was 107 wpm, low contrast-unorder word condition was 88 wpm. The maximum reading rate was faster in ordered word than unordered word and in high contrast than low contrast. Especially, the maximum reading rate was slowest in low contrast-unordered word condition. Second, slope of linear line means differ of reading rate in range of spacing that smaller than the critical spacing. The results of slope was as follows: high contrast-order word condition was 0.23, high contrast-unorder word condition was 0.47, low contrast-order word condition was 0.4, low contrast-unorder word condition was 0.88. This results were observed reading rate sharply decrease accroding to spacing decrease in range of spacing that smaller than the critical spacing. Especially, the slope of low contrast-unorder word condition was biggest slope. The result of this condition means the fact that context and contrast factors affect sensitively to spacing effect in reading rate. Third, the result of critical spacing: ordered word-high contrast condition is 0.767, ordered word-low contrast condition is 0.750, unordered word-high contrast condition is 0.770, unordered word-low contrast condition is 0.750. There is no differ of critical spacing in all condition and critical spacing do not depend on effect of context and contrast.
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