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비주얼 머천다이징 전략으로서의 쇼윈도 디자인 연구

Title
비주얼 머천다이징 전략으로서의 쇼윈도 디자인 연구
Other Titles
A Study of show window design as Visual Merchandising strategy
Authors
김경은
Issue Date
2011
Department/Major
디자인대학원 디자인학과섬유디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
차임선
Abstract
오늘날 패션 산업의 발달로 대중의 기호와 생활양식은 다양화, 개성화 되어가고 있다. 또한, 국제화의 물결은 소비정보의 전달속도를 빠르게 재촉하는 한편 소비자의 의식 수준을 다국적으로 변화시킴 으로 서 패션 산업의 전문성이 요구되고 있다. 따라서 소비자들의 눈에 띄게 하기 위해 패션 산업들은 더욱 정교한 방법으로 마케팅을 하고 있다. 그 중에서도 20세기부터 각광받기 시작한 비주얼 머천다이징 라는 마케팅 기법은 현대인들에게 어필하기 위한 고도의 마케팅 전략이라고 할 수 있다. 현대는 대량 유통으로 인한 산업의 변화와 소비자의 의식변화에 따라 선택구매라는 시대성의 변화에 의해 쇼윈도 디스플레이가 비주얼 머천다이징 전략으로서 중요한 위치로 대두되었다. 과거의 쇼윈도 디스플레이는 제품을 보여주는데 목적이 있었지만, 현대에는 제품도 보여주는 동시에 타 매장의 쇼윈도 디스플레이와의 차별화 즉 브랜드 이미지를 부각시키는데 큰 목적을 둔다. 따라서 이를 위해 소재 또한 다양하게 시도되고 있다. 그러나 그 동안의 디스플레이는 견고한 소재의 연출기법이 주로 실행되었으므로 이 설치 물들은 이후 폐자재로서 잘 분해되지 않아 반환경적이었다. 따라서 본 연구자는 친환경적인 섬유 등의 부드러운 한 소재를 사용하여 연출기법의 다양성에 기여하고자 한다. 이에 본 연구자는 섬유를 소재로 한 디자인을 통해 쇼윈도 이미지를 개선하고 보다 효과적이고 차별화된 비주얼 머천다이징 전략을 제시하고자 한다.;As fashion industry's development progresses, general public's taste and lifestyles are getting more diverse and personalized. The wave of globalism, urging faster feedback on consumption information and reshaping consumer's perception level to a global standard, requires a higher level of professionalism from fashion industry. To draw attention from consumers, fashion industry is putting efforts to execute more detailed marketing strategies. Visual merchandising is an advanced marketing strategy, popularized from 20th century, to catch eyes from consumers. Show window display is playing an important role nowadays with trend of selective purchasing derived from industry's mass distribution and consumers' perception changes. While show window display was simply targeted to present products in the past, show window display now has a purpose of differentiating from others, or emphasizing brand image, in addition to product presentations. To accomplish this task, various materials are tried out. However, as displays up to this point were mostly conducted with hard materials, installments were not eco-friendly as they were not disposable. Therefore, with this research, I would like to contribute diversity of display methods using soft materials such as eco-friendly fabrics. Using design for fabric materials, I will enhance show window image and propose more efficient and differentiated installation strategies. Finally, leveraging on this methodology, I will select and install my design in a custom place at local department store with differentiated design strategy, searching for a new pathway for installable expression method displayed in the space. This research is targeted at categorizing department stores' Visual merchandising using fabrics and departments' events by display's characteristics, analyzing status of department stores' usage of installation in season Visual merchandising and event Visual merchandising , and proposing department stores' fabric design usage plan and development plan. This research purpose is to emphasize necessity of display and its value and expand presentation method leveling. Fabric's variability and dramatic effect.
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디자인대학원 > 섬유디자인전공 > Theses_Master
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