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호안 미로 회화를 응용한 패션디자인 연구

Title
호안 미로 회화를 응용한 패션디자인 연구
Other Titles
A study on Fashion Design using painting images of Joan Miro : Focusing on felt techniques
Authors
정주희
Issue Date
2011
Department/Major
디자인대학원 디자인학과의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박선희
Abstract
현대 사회는 급격한 변화가 일어나고 있고, 최첨단의 정보화된 사회로 발전하고 있음에도 불구하고 자연으로의 회귀, 예술로서의 가치, 인간 감성에 관한 마케팅 등이 중요한 요소로 대두 되고 있다고 본다. 특히 패션디자인 분야는 예술과 밀접하게 연관되어 있다.. 따라서 패션디자인은 예술과 접목되어져서 개성적이고 독특한 표현 양식으로 시도 되고 있다. 과거와는 달리 현대 패션은 기능적인 측면과 문화 예술적인 측면을 반영하고 획일화된 디자인보다 창의적인 표현이 실험되어 지고 있다. 또, 예술 분야 중 회화에서 나타난 선, 형태, 색채의 조형적 특징은 패션 디자인의 다양한 발상의 원천이 되어 왔다. 이에 본 연구에서는 호안 미로 회화 중에서 패션디자인의 도입요소가 많은 1940년대 이후 회화를 모티브로 선택하여 작품에 응용하였다. 호안 미로의 1940년대 이후 회화는 원색적인 색채와 아동화적이고, 기호화된 상징성을 잘 표현하였다. 특히, 호안 미로가 사용한 낙서적이고 유희적인 선과 단순화된 형태는 패션디자인에도 적합한 조형성을 가지고 있다. 제작기법으로 핸드 니 들 펀 칭 기법을 사용하여 풍부한 질감의 소재를 개발하고, 호안 미로 회화에 나타나는 문양을 패션디자인에 응용하였다. 본 연구의 목적은 회화와 패션디자인의 접목이 개성적이고 창의적인 패션디자인의 전개가능성을 제시하고 예술성과 실용성을 적절히 조화시켜 패션디자인 산업발전에 기여하는데 있다. 본 연구의 내용과 방법은 먼저 호안 미로의 생애와 작품 형성배경, 회화의 특징, 색상과 문양 등을 문헌연구를 통해 분석하고, 호안 미로 회화의 원색적인 색채와 기호적인 문양과 선을 모티브로 하였다. 그리고 핸드 니 들 펀 칭 기법에 관한 내용을 문헌연구와 인터넷 검색, 사진자료수집 등을 통해 살펴보고 이러한 이론적 배경을 바탕으로 실물 작품 8벌을 제작하였다. 호안 미로 회화를 패션디자인에 응용 하기 위해 펠트를 이용한 핸드 니 들 펀 칭 기법을 니트와 니트 조직을 가진 저지 류에 접목하였다. 실물 작품의 구성은 코트, 원피스, 상의와 바지 등으로 하였고 문양은 호안 미로의 1940년대 이후에 많이 사용되었던 기호적이고 상징적인 모티브를 응용하였다. 본 연구에서 호안 미로 회화에 사용된 문양을 모티브로 디자인하여 8벌의 작품을 실물 제작한 결과를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 평면적인 회화를 입체적인 인체에 입혀지는 패션과 접목하여 3차원적인 예술로 확대시킴으로써 패션이 또 다른 창의적인 동적 조형예술로 인식할 수 있게 되었고, 현대 패션 산업에 부합하는 개성적이고 새로운 조형미를 표현하고자 하는데 무한한 가능성을 실현할 수 있었다. 둘째, 호안 미로 회화에서 나타나는 즉흥적이고 단순화된 기호, 낙서적이고 유희적인 아동화적인 요소, 명도와 채도가 높은 원색적인 색채들은 패션 디자인의 응용에 있어서 창의적인 모티브로 활용하는데 매우 효과적이었다. 셋째, 핸드 니들 펀칭 기법은 전통적인 펠트작업에서 제작하기 어려웠던 입체적이고 정교한 작업을 가능하게 해주어 보다 효과적으로 호안 미로 회화의 표현을 가능하게 해 주었다. 넷째, 호안 미로 회화의 선적인 표현을 나타내기 위해 이용된 모사는 핸드 니 들 펀 칭 기법으로 사용함으로써 보다 더 명확하고 깔끔한 선의 형태를 표현 할 수 있어서 호 안 미로 회화 이미지를 더욱 극대화 시켜 주었다. 이에 본 연구는 회화 작품을 패션에 접목하여 작품을 제작함으로써 패션 디자인의 영역에 무한한 가능성의 계기가 됨은 물론, 현대 패션 산업의 발전에도 기여 할 것으로 보인다. 또 핸드 니 들 펀 칭 기법의 다양화를 모색했으며 이를 통해 본 연구가 앞으로 핸드 니 들 펀 칭 기법의 발전에 도움이 되기를 바란다.;Contemporary society has broken away from the past industrial society to make drastic changes, and even the high-tech informatized society, the design industry for return to nature, value of art, human sensitive marketing and others as more and more important aspects. Under this flow of artistic culture of contemporary time, art is closely related in our lives. As the fastest culture phenomenon of them, fashion is linked to the art to attempt in individualized and unique expression form. Unlike the past fashion, the contemporary fashion has broken away from simple body protection function to reflect the culture and undertake more unique and independent method to study from the unilateral design In several art fields, painting has been the unlimited inspiration and source of image of fashion with respect to line, shape, color, material and the like. In particular, fashion that expresses the images of color and shape has undertaken important role for independent design. Joan Miro, a Spanish painter who represents abstract art and surrealism fantasy has brought great accomplishment throughout arts in fauvisme, cubism, factualism and surrealism, illustration, collage, sculpture, ceramic and the like. However, after the unyielding efforts, it established unique, marked and symbolic new painting space only for Joan Miro. By contemplating the formative characteristics of Joan Miro's works to connect to the contemporary fashion design, it would discover the possibility of artistic and independent beauty. This study is to analyze the formative characteristics and her art works of Joan Miro and produce the works on the basis of its result. For the expression technique, the purpose of this study is to expand and seek for fashion design as using the hand needle punching technique that is used to make the unique material expression and decorative effect. Contents and method of this study will analyze the art works and formative features of Joan Miro through documentation studies, and in particular, a total of 8 pieces has been produced with the geometric and symbolic signals of Joan Miro as motives. And, for the expression technique, the hand needle punching technique was used to generate more effective painting image of Joan Miro. Through foregoing, the conclusion is drawn as followings First, the formative features of Joan Miro are available to facilitate as the driving force of creative design development as the motives of fashion design. Second, the formative features of Joan Miro in painting line, color and symbolic signal are re-configured to fit into the work design to have the images of Joan Miro painting to be created as the fashion design with images effectively displayed. Third, the 셋째, the hand needle punching technique that used the pelting fabric through the Nuno Felt and water work which was appropriate to express the passionate color and signal features of the Joan Miro painting. And, fourth, the hand needle punching technique enables the finite and sophisticated expression to clear up the regeneration that was difficult to express in pelting works with previous water work as the main work, and it combines various fabrics with the pelt by breaking away from the blending of the pelt and pelt to enable the rich material expression and creative painting expression. As such, connection of painting and fashion has unlimited possibilities that it would be a motive for new design. In the future, I wish to have the exchange of diverse painting works and fashion design to generate the unique beauty. In addition, I wish to have the good guidance to the advancement of the hand needle punching technique to come up with more creative and advanced work products.
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