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한국과 일본의 사회적 기업에 관한 연구

Title
한국과 일본의 사회적 기업에 관한 연구
Other Titles
A Study on Social Enterprise in Korea and Japan : The Partnership between For-profit businesses and Non-profit Organizations
Authors
윤미영
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 동아시아학연구협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정선
Abstract
사회적 기업의 개념은 국가마다 다르게 정의되고 있으며, 문화적, 역사적, 사회적 배경에 따라 각기 다른 형태로 발전해 왔다. 유럽에서는 지역주민들이 참여하는 협동조합 형태로 사회의 통합기능을 강조하는 사회적 기업이 많고, 미국에서는 사회적 가치를 추구하는 혁신적 비즈니스로 정부나 국가의 개입을 선호하지 않는 형태로 나타나고 있다. 현재까지 유럽과 미국 지역의 사회적 기업에 관한 논의는 활발하게 이루어져 왔으나, 상대적으로 아시아 지역의 사회적 기업에 관한 논의와 연구는 많이 이루어지지 않았다. 본 연구에서는 아시아 국가 중 한국과 일본의 사회적 기업 논의를 비교‧분석하고, 아시아 지역의 사회적 기업 형태 중 영리기업과 비영리조직 파트너 십에 의한 사회적 기업을 사례 연구를 통해 분석하였다. 먼저 문헌 검토를 통해 기존의 한국과 일본에서의 사회적 기업 논의를 살펴보았다. 사례 연구에서는 한국의 경우 영리기업과 협력하는 비영리조직을 인증 사회적 기업으로 한정하였고, 일본의 경우 이를 특정비영리활동법인(NPO)으로 한정하여, ‘영리기업과 비영리조직의 협력 형태’ 사례의 협력 목적과 협력 대상, 협력 조건을 분석하였다. 한국의 사례는 ‘교 보 생명 보험 주식회사’와 ‘재단법인 다 솜 이 재단’의 협력사업이며, 일본의 사례는 ‘비영리법인 홋카이도그린펀드’와 ‘주식회사 시민풍력발전’의 협력사업이다. 한국의 사례에서는 영리기업이 비영리조직을 설립하였고, 일본의 사례에서는 비영리조직이 영리기업을 설립한 형태이다. 사례의 분석에는 문헌 연구와 인터넷 자료 검토 방법을 사용하며 한국 사례의 경우 교 보 생명과 다 솜 이 재단 협력사업 실무진들과의 심층면접을 실시한다. 본 연구에서 중점적으로 살펴보고자 한 것은 한국과 일본에서 ‘영리기업과 비영리조직 협력 형태로서의 사회적 기업’이 어떤 모습으로 나타나고 있는가 하는 점이었다. 즉, 서로 다른 목적으로 설립된 영리기업과 비영리조직이 어떠한 이유로 협력하고, 무엇을 통해 협력하며, 어떤 조건들이 어느 수준으로 나타나고 있는지를 분석하는 것이다. 협력 조건은 1단계, 2단계, 3단계로 분류하였고, 이를 1부터 10까지의 점수로 나타냈다. 분석을 통해 다음과 같은 결과를 확인할 수 있었다. 교 보 생명은 기업의 사회공헌활동 차원에서 다 솜 이 재단과 협력하고 있었으며, 다 솜 이 재단은 인건비와 운영비 등의 재정을 지원받기 위해 교 보 생명과 협력하고 있었다. 협력의 대상은 자본, 브랜드, 경영 인프라였으며, 총 7가지의 세부 협력 조건은 모두 2단계 또는 3단계로 비교적 높은 수준으로 나타났다. 홋카이도그린펀드와 시민풍력발전의 경우, 홋카이도그린펀드는 출자 모집을 위해, 시민풍력발전은 시민풍차 사업 개발 및 건설을 위탁 받기 위해 상대 조직과 협력하고 있었으며, 자본과 경영 인프라를 통해 협력하고 있었다. 7가지의 협력 조건 중 3가지가 1단계에 머물러 있었으며, 2가지가 2단계, 나머지 2가지가 3단계로 나타났다. 한국의 사례에 비해 일본의 사례는 협력의 수준이 낮았으며, 일본의 두 조직은 독립적인 개별 조직으로서의 모습이 더 많이 나타났다. 오늘날 기업의 사회적 책임(Corporate Social Responsibility, CSR)의 중요성은 끊임없이 강조되고 있으며, 사회적 기업에 대한 논의 역시 계속해서 증가하고 있다. 한국에서는 영리기업이 사회적 기업 형태의 비영리조직 설립을 추진하는 경우가 늘고 있으나, 그에 비해 두 조직의 협력사업에 관한 연구는 아직 활발히 이루어지지 않고 있다. 특히 동아시아 지역에서의 ‘영리기업과 비영리조직 협력 형태로서의 사회적 기업’의 성공 모델에 관한 연구와, 경영 전략, 마케팅, 인사 관리 등 경영 전반에 관한 연구가 계속해서 이루어져야 할 것이다.;The concept of the "Social Enterprise" is defined in every different country, and it has been advanced on different types by the cultural, historical, and social backgrounds. In Europe, there are many social enterprises which emphasize an integrative function for the society, and they are mostly cooperative associations that local residents participate in. On the other hand, in the U.S., social enterprises mean the innovative businesses that pursue social values without the government's intervention. Studies on social enterprise in Europe and the U.S. have been conducted in many different fields; however, it has not in Asia. This study compared the social enterprise issue especially in Korea and Japan out of Asian countries, and analyzed the particular social enterprise type of the partnership between for-profit businesses and non-profit organizations through case studies. First of all, the study reviewed the social enterprise issue in Korea and Japan by referring to former studies, and then performed case studies about two countries; the case study analyzed the purpose, subject, and the condition of the cooperation in "The partnership between for-profit businesses and non-profit organizations". In the case study on Korea, the non-profit organization that cooperates with a for-profit business is limited to the social enterprise certified by the Korean government. In the study on Japan, it is limited to the non-profit organization certified by the Japanese government. The study on Korea targeted to the collaboration between "KYOBO LIFE INSURANCE CO., LTD (KLI)" and "THE DASOMI FOUNDATION (DF)" that the for-profit business established the non-profit organization. Meanwhile, the study on Japan targeted the collaboration between "HOKKAIDO GREEN FUND (HGF)" and "HOKKAIDO ELECTRIC CO., INC (HEC)"; it is the type that the non-profit organization founded the for-profit business. For these case studies, it is conducted that referring to former studies and investigating the information through internet, and the study on Korea especially obtained information though in-depth interview from KLI and DF. The main focus of the thesis is that how differently two cases in Korea and Japan have partnerships between for-profit businesses and non-profit organizations. It means that the study analyzes why for-profit businesses and non-profit organizations cooperate with what kinds of objects, and how much level of the conditions for the collaboration. The conditions for collaborations are arranged to level 1, 2, and 3 and it is divided 1 through 10 points. By analyzing the result, the following has been confirmed. KLI cooperates with DF for Corporate Social Responsibility (CSR), and DF collaborates with KLI for receiving financial sponsorships such as the labor cost or operating expenses. The objects of collaboration are the capital, brand, and the management infrastructure. Total 7 detail conditions of the collaboration shows all high levels; almost level 2, and 3. In the case of HGF and HEC, HGF cooperates with HEC for recruiting the finance, HEC works together with HGF to conduct the development and construction for "The citizen windmill" business. It is the capital and the management infrastructure that they cooperate with. Out of 7 conditions, two conditions are on level 1, two conditions are on level 2, and rest two conditions are on level 3. Compared with the Korean case, the Japanese collaboration is less collaborative, and HGF-HEC Collaboration is more individually managed. These days the significance of CSR is constantly emphasized and the issue of social enterprises is continuously increasing. In Korea, the case of for-profit businesses establishing non-profit organizations has been growing; however, the research on the partnerships beween two organizations has not been actively conducted. The more studies on successful models of the partnership between for-profit businesses and non-profit organizations, especially in East Asia, needs to be conducted and more studies on the general management of the partnerships such as management strategies, marketing, and human resources management are also required.
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