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이소의의 “현악사중주를 위한 데쟈뷰(2010)” 분석 연구

Title
이소의의 “현악사중주를 위한 데쟈뷰(2010)” 분석 연구
Other Titles
An Analysis of "Déjàvu for String Quartet (2010)" by Lee So eui
Authors
이소의
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤승현
Abstract
This thesis investigates about the composition techniques in "Dejavu (2010)" with support of an analytical research. The playing techniqus of Korean traditional musical instrument would manifests the musical gestures of Nong-hyun, Toong-chym, Choo-sung, and Twae-sung. Intervallic progression expresses the phenomenon of dreaming is expressed through, the techniques of marbling, collage, and decalcomanic transference are shown through texture, and Korean traditional music is shown through gestural expression. The minor second and the augmented fourth intervals form the basic harmonic language for the piece. This intervallic structure is shown through complementary harmonic and vertical relationships through symmetric and aggregate combinations. The second gesture employs pizzicato of very short phonetic values and is describing the Toong-chym. Gesture, expressed in contrasting smaller and larger durations, is emphasized through short pizzicato and down-bow strokes and longer glissandos and harmonics. The Korean traditional musical instrument technique of Nong-hyeon, is shown through using expanding wide vibrato. The textural layers of the work portrays appearing and absorbing dream-like scenes inspired by diverse and modern marbling techniques. This texture also references decalcomanic through its symmetric range of interval, timbre, rhythm and weak-strong emphasis; this all forms a structural fantasy alluding to collage. The String Quartet of Lee So eui reflects the lifetime of experiences of the composer including her studies of dreaming, the visual arts and Korean traditional musical instrument infused within modern compositional techniques.;본 논문은 이소 의의 “현악 4중주를 위한 데쟈뷰(déjàvu)(2010)” 분석 연구를 통해 이 작품에서 보여 지는 작곡기법에 대해 알아보고자 한다. 이 곡에서는 꿈의 현상, 한국 전통 악기의 주법, 그리고 미술의 기법 등의 다양한 아이디어를 음악적으로 활용하고 있다. 꿈의 현상은 이 작품 안에서 음정 관계의 진행과 변화를 통하여 표현하고 있으며, 한국 전통 악기의 주법 중 농현, 퉁김, 추 성, 퇴 성 등의 현악기에서 사용되는 특징을 서양악기의 음악적 제스처로 표현하고 있다. 마지막으로 미술의 기법인 마블링, 데칼코마니, 꼴라주는 음악적 텍스처의 변화를 통하여 보여 주고 있다. 첫 번째인 꿈의 현상에서는 단2도와 증4도 음정 관계를 주요 음정으로 하고 있으며, 수평적, 수직적으로 서로 상호 보완하고 있다. 이 음정 구조는 대칭적 진행 구조와 톤 클러스터를 활용하고 있으며, 이 작품에서는 이러한 음정관계를 통하여 꿈의 긴장감을 표현하고자 하였다. 두 번째인 음악적 제스처에서는 짧은 음가의 피치카토를 사용하여 한국 전통 악기의 주법 중 퉁김을 나타내었으며 이와 대조적으로 긴 음가에서는 상행과 하행하는 글리산도를 사용하여 한국 전통음악 악기의 주법 중 음을 밀어 올리는 추 성과 음을 끌어내리는 퇴 성 주법을 나타내고 있다. 또한 이 곡에서는 진동 폭이 큰 비브라토를 사용하여 농 현 주법을 서양음악으로 표현 하고자 하였다. 세 번째로 미술 기법의 음악적 활용 중 마블링 기법에서는 대조적인 리듬과 음색을 사용하여 꿈의 장면들이 생성되었다가 사라졌다 하는 것을 표현 하였고, 데칼코마니 기법에서는 음정, 음색, 리듬, 강약과 음역대비들이 대칭 되는 것을 그리고 꼴라쥬 기법에서는 이질적인 음정과 구조로 경험한 적이 있는 환상을 표현 하고자 하였다. 이소 의의 “현악 4중주를 위한 데쟈뷰”는 작곡가가 일상생활에서 경험했던 꿈, 미술, 한국 전통 악기의 주법 연구를 현대 작곡 기법에 반영한 작품이다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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