View : 643 Download: 0

대입 자연계열 통합교과형 논제의 생물개념 및 타 교과 간 연계성 분석

Title
대입 자연계열 통합교과형 논제의 생물개념 및 타 교과 간 연계성 분석
Other Titles
An Analysis of Relativity between Biology Concept with the Integrated Curriculum-type Writing and Other Curriculums for Science Courses in College Entrance Examination
Authors
서미수
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
여성희
Abstract
정보화 시대, 세계화 시대 등으로 특징지어지는 21세기를 맞아 교육은 무엇보다도 전달받은 지식을 창조적으로 재구성할 줄 아는 능력과 문제해결능력이 중시되고 있다. 이러한 능력은 학교 교육을 받은 사람은 반드시 습득해야 할 기능으로, 논술교육이 더 없이 좋은 교육 방법이다. 그뿐만 아니라 일부 대학 수시입학시험에 자연계 논술고사의 반영이 주요한 변수가 되면서 교사와 학생 모두 효과적인 통합교과논술에 대한 관심이 높아지고 있다. 본 연구의 목적은 최근 대입 자연계열 통합교과형 생물 관련 논술문항을 분석함으로써, 과학과 통합교과형 논술학습 및 지도를 위한 기초 자료를 제시하는 것이다. 연구방법은 주요 7개 대학의 자연계열 통합교과형 논술문항의 논제 133건을 제7차 개정 교육과정에 근거하여 교과영역별, 단원별, 중심개념, 내용요소별로 분석한 후 통합유형, 생물개념의 종류와 빈도를 분석하고, 생물교과와 타 교과와의 연계성을 개념도로 제시하였다. 본 연구에서 얻은 결과 및 결론은 다음과 같다. 첫째, 대입 자연계열 논술문항 논제의 통합유형은 생물과 화학교과의 통합이 62건(46.62%)으로 가장 많았고, 생물과 물리, 생물과 수학이 각각 15건(11.28%), 지구과학이 2건(1.50%) 이었다. 그러나 통합논술이 아닌 생물교과 단독 논제가 45건(33.84%)로 나타났다. 이것은 주어진 논제를 다양한 교과목의 지식과 종합적인 사고력을 활용해 문제를 해결 할 것을 요구하는 통합교과형 논술 유형의 취지에 벗어나는 일이라고 볼 수 있다. 둘째, 대입 논술문항의 논제에 제시된 생물개념을 생물I 교과서의 단원별로 분석한 결과 [생명체의 유지] 대단원이 가장 많았고,「몸의 조절작용」중단원이 가장 많았다. 생물개념은 ‘단백질’, ‘호르몬’, ‘유전자’, ‘유전자 이상’등이 빈도가 높았다. 생물II 교과서의 단원별로 분석한 결과 [세포와 물질대사] 대단원이 가장 많았고,「유전자와 형질발현」중단원이 가장 많았다. 주요 생물개념은 ‘세포막’, ‘효소’, ‘유기호흡’, ‘유전형질의 발현’등이 빈도가 높았다. 셋째, 논제에 제시된 생물개념과 타 교과개념 간의 연계성을 분석한 결과 화학II교과서의 「화학결합」,「화학평형」,「산화·환원반응」과 화학I 교과서의「탄소화합물」이 가장 많이 연계되어 있었다. 물리는 물리I 교과서의「전기」,「파동」, ‘반도체’와 물리II 교과서의 ‘전자기파’, ‘광전효과’등의 개념과 연계되었으며, 수학교과서의 ‘확률’, ‘수열’, ‘부피에 대한 표면적의 비율’등과 연계되었다. 따라서 대입 자연계열 통합교과형 논술 지도 시 생물개념과 타 교과와의 연계성을 고려한 과학학습 지도가 학교 현장에 반영되어야 할 것으로 판단된다. 또한 학습자는 생물개념과 타 교과개념을 서로 연계하여 통합적으로 구성할 수 있는 능력을 배양 하도록 하여야 할 것이다.;With the 21st century as characterized as informatization era and globalization era, education values more in education with the capability to creatively restructure the knowledge and problem solution capability than anything else. This type of capability is the function anyone with education in school to be acquired and writing education would be a great education method available. Furthermore, the science-related writing test is reflected in college entrance examination to become a major variable that the interest on science-related integrated curriculum type biology related written questions has been increased. The purpose of this research is to analyze the recent science-related integrated curriculum type biology related written questions to present the base data for science-related integrated curriculum type writing learning and instruction. The research method is to base on the 7th Revised Education Program to take 133 cases of themes in the integrated science-related writing questions to make the analysis for each curriculum, unit, central concept and content element and make further analysis of types and frequency of integration-type and biology concept, and present the relativity of biology curriculum and other curriculums with the conceptual diagram. The conclusion drawn from this study is shown as follows. First, the integration type of writing question in science-related curriculum for college entrance examination for the integration of integration in biology and chemistry curriculum was the most for 62 cases (46.62%), followed by biology and physics, biology and mathematics for 15 cases (11.285) each and earth science for 2 cases (1.50%). However, the biology curriculum alone, not the integrated test, for 45 cases (33.84%) was presented. This is considered as deviating from the purpose of integrated curriculum-type writing that requires to facilitate the knowledge in diverse curriculums for the given theme as it requires the comprehensive way of thinking and knowledge in diverse curriculums. Second, as a result of analyzing the concept presented in the theme of college entrance writing test for each unit of biology I textbook, the main unit has the most in 「maintenance of living organism」 with the subject frequency for intermediary unit has the most in 「genetics and character manifestation」. The concept had the 'cell membrane' and 'enzyme' the most frequency, followed by 'organic breathing' and 'genetics and character manifestation'. And third, as a result of analyzing the interaction between the biology concept and other curriculum concept presented in the theme, 「chemical binding」, 「chemical equilibrium」, and 「oxidation · reduction reaction」 of chemistry I textbook and 「carbon compounds」 of chemistry II textbook were the most closely related. The physics is mainly linked in 「electricity」, 「wave」, and ‘semi-conductor’ of the physics I textbook and ‘electronic wave’ and ‘photo-electricity effect’ of the physics II textbook, and the mathematics was frequently linked to simple calculation issues or ‘probability’, ‘sequence’, and in particular, ‘ratio of surface area on volume’. Therefore, when instructing science related integrated-type writing for college entrance examination, the science learning instruction with the consideration of the biology concept and other curriculum has to be reflected in the school site. In addition, the biology curriculum and other curriculums are related to develop the capability to organize in integration.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE