View : 72 Download: 0

브랜드 신뢰도 강화를 위한 패키지디자인 연구

Title
브랜드 신뢰도 강화를 위한 패키지디자인 연구
Other Titles
A Study on the Package Design for Brand Reliability Reinforce Strategy : Focus on GyeongGI Rice brand
Authors
박소영
Issue Date
2011
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
오늘을 사는 우리들은 이미지를 먹고 마시고 입는 소위 ‘브랜드 시대’에서 생활하고 있다. 우리가 매일 사용하고 있는 생활필수품에서부터 개인, 기업과 국가에 이르기까지 이 모두가 브랜드를 논하게 되면서 브랜드는 이제 우리 생활의 일부로 자연스럽게 스며들어 있다. 일인당 국민 소득의 증가와 지속적인 경제성장으로 가계 소득의 증가와 생활수준의 향상을 경험한 소비자들은 식품소비도 과거의 양적인 소비에서 질적인 단계로 전환하였으며, 최근의 인구 고령화, 소비 양극화, 여성의 경제활동 확대 등으로 소비 환경이 급변하고 있으며 이러한 환경변화에 대응하여 식품의 소비 트렌드도 변화를 보이고 있다. 농산물 공동브랜드는 그 지역의 농산물을 대표하는 브랜드로 다른 지역과의 차별화를 두어 농산물의 장점과 이미지의 경쟁력을 높여준다. 더불어 홍보 및 공동유통으로 경제적인 효과 및 마케팅 효과를 높여주며 지역의 특성 및 장점을 살려 지역 경제의 활성화를 기대할 수 있고 브랜드 인지도를 상승시켜준다. 즉, 상품의 기능과 더불어 상품이 갖는 이미지를 구매하는 시대변화 및 유통 환경 변화에서 고객들은 알려진 브랜드에 대한 신뢰와 약속에 대한 믿음으로써 맛과 안전성, 외국산 농산물과의 차별화를 통한 소비자와의 관계를 선점하는 효과를 거둘 수 있다. 하지만 브랜드 개발 및 관리 전략이 필요함에 비해 우리나라는 농산물 브랜드에 대한 이해부족, 차별화 부족, 관리체계 미흡 등 문제점이 많다. 따라서 본 연구에서는 쌀 브랜드 제품 구매에 있어서 직접적으로 소비자와 접촉하는 구매 시점에서 브랜드 이미지를 전달할 뿐만 아니라 육안으로는 비슷해 보이는 제품을 차별화하는 가장 큰 요인으로 작용하는 패키지 디자인을 중점적으로 연구하였다. 패키지 디자인 중에서도 가장 중요한 요소로 브랜드 네임, 컬러와 레버리지(leverage) 효과를 주는 각종 인증마크의 부착여부가 신뢰도에 어떠한 영향을 미치는가를 조사하고 검증하는 것이 본 연구의 목적이다. 연구의 방법으로는 쌀 브랜드 중 인지도가 가장 높게 조사된 경기미 중에서도 최초의 농산물 공동브랜드이자 2009 지방자치경쟁력지수에서 Hi-Seoul에 이어 2위에 오른 임금님 표 이천 쌀을 선정하여 설문지를 이용한 서베이(Survery)조사방법으로 일대일 면접방법(Face to Face Interview)과 E-mail Survey 방식으로 진행하였다. 본 연구의 실증연구과정을 거쳐 나타난 연구결과는 쌀 브랜드 제품 구매에서 친환경 인증라벨의 부착여부는 품질의 신뢰도 및 구매 의도에 직접적인 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 또한 이상의 연구로 브랜드 레버리지 효과로서 디자인적인 측면에서는 컬러와 브랜드 네임의 중요성을 마케팅 측면에서는 인증마크의 중요성에 대한 결론을 도출할 수 있었다. 이에 새로운 대안을 제시하고자 컬러, 브랜드 네임, 인증마크의 부착 위치 및 크기를 재설정하여 신뢰도 향상에 어떠한 영향을 미치는가를 조사하였다. 소비자는 각 브랜드간의 차별화 요소로서 품질보증기능을 가지고 있는 인증마크를 가장 중시하는 경향이 있었고 제품의 특징을 나타내는 브랜드 네임의 이해도에 관심을 가지고 있었다. 컬러에 대해서는 상품의 그레이드를 컬러로 식별하기 보다는 각 제품의 특성에 맞는 컬러가 쓰였는지에 대해 더 중점을 두고 있음을 알 수 있었다. 인증마크는 소비자로 하여금 제품의 속성을 판단하는데 가장 효과적이고 강력한 마케팅 수단으로 이용될 수 있다. 따라서 많은 비용과 노력으로 얻은 인증마크를 효과적으로 이용하려면 패키지디자인에서 적절하게 적용되는 것이 중요하겠다. 본 연구를 통해서 쌀 브랜드의 신뢰도 향상을 위해 마케팅 레버리지 간의 중요도를 측정했다는 점에서 의의가 있다.;Today, we live in the so-called ‘the Era of Brand’ as we are eating, drinking and wearing for its own brand image. The brand is a part of our living life when we are discussing about it from daily necessities to individuals, companies, and all over counties. Increased national income and sustainable economic growth have made customers experience increase of household income and improvement of their level of living. It is leading their food consumption to be changed from quantitative level to qualitative level. So, the trend toward food consumption is also changing as the consumption environment caused by aging population, polarization of consuming and extending economic activities of women is changing. Agricultural co-branding representative agricultural product of the region than others. It gives brand competitiveness and advantage of an agricultural. In addition, promotion and co-distribution brings economic and marketing growth of the region. It brings brand identity growth and revive local economy, too. In other words, in today's stream of changing distribution system and trends that people purchase not only a function of product but also an image of it, it becomes an effective way of securing consumers in advance to assure the quality and safety of (our) products and differentiate with imported agricultural products because consumers tend to trust the promise of reliable brands. However, brand development and management strategy are needed because our country is not preferred about understanding agricultural brand, lack of differentiation, and management systems. Therefore, this research is focusing on package designs that deliver brand images to customers at their consuming point and differentiate products in the best way whose content is not distinctive with naked eyes. The purpose of the study is how labeling an eco-friendly certification affects to purchase rice. There are three big variations which are brand name, color, and leverage in the package design. In a way of this study, the most highest awareness of rice brand was ‘Imgeumnimpyo’ Icheon rice which is researched by online survey. It was first agricultual co-branding of the GyeongGI Province and ranked 2nd on 2009 LBCI (Local brand Competitiveness Index) which is next to Hi-Seoul. As a result of an empirical study, labeling an eco-friendly certification is researched product reliability and purchase intention in directly. Through this study, rice brand marketing is significant for increasing brand reliability in the meaning of measuring leverage importance.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE