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서술형 형성평가가 중학생의 학업성취도와 과학적 사고력에 미치는 영향

Title
서술형 형성평가가 중학생의 학업성취도와 과학적 사고력에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Method in an Essay Formative Test in Science Studies
Authors
최지원
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 화학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
우애자
Abstract
21C 정보화 사회에서는 수많은 정보를 단순히 암기하고 기억하는 것이 아니라 정보를 수집하고 자신의 상황 및 정보의 유용성을 판단하고 필요한 정보를 선별하며, 조직․종합하는 능력과 더불어 새롭고도 가치 있는 정보를 창조해 낼 수 있는 고등 사고력이 요구된다. 이러한 사회를 살아가기 위해서는 학습자는 수동적으로 주어진 자료를 받아들이기만 하는 것이 아니라, 학습 내용을 학습자 자신이 이해하기 쉬운 상태로 변형한다든지 능동적으로 학습 전략을 선택하는 등의 보다 깊은 사고력이 요구된다고 할 수 있다. 지금까지 선다형 문항과 단답식의 주관식 평가에서와 달리 서술형 문항에서는 학생들의 사고과정을 살펴볼 수 있기 때문에, 학생들의 이해 정도에 대한 정보를 제공해주는 중요한 근거자료로 활용될 수 있다. 교사에게 뿐만 아니라 학생들에게도 본인의 문제해결에 대한 사고 과정을 피드백 해줌으로써 과학에 대한 정의적인 면에 영향을 주고 과학 지식에 대한 반성과 과학적 사고력 신장에 큰 도움이 될 수 있을 것으로 생각된다. 이에 본 연구는 서술형 평가를 강조한 형성평가 수업전략이 중학교 과학 수업에 미치는 영향을 알아보았다. 이를 위해 서울시 강남구 소재의 여자 중학교에서 1학년, 2학년 학생 총 157명을 대상으로 연구를 하였다. 실제 연구 기간은 1학년은 18차시, 2학년은 21차이에 걸쳐 시행하였다. 실험 수업의 대상 단원은「생물의 구성과 다양성」,「식물의 영양」으로, 2학년은 「지구와 별」,「식물의 구조와 기능」단원으로 정하였다. 실험반은 서술형 형성평가를 수업 차시마다 학생들에게 제시하고 문제를 풀고, 학생들끼리 바꾸어 채점 기준에 따라 채점을 하도록 실시하였다. 반면에 비교반은 서술형 형성평가 문항에 해당하는 내용을 교사와의 반복․정리하였다. 그리고 실험반과 비교반의 서술형 형성평가 수업 전후의 학업성취도, 과학적 사고력의 변화를 알아보았다. 그 결과는 다음과 같다. 1, 2학년 모두 실험반이 비교반보다 학업성취도에 유의미한 변화가 나타났다(p<.05). 그리고 상위, 중위, 하위 집단의 학생들의 학업성취도 변화는 유의미한 차이가 있었다. 과학적 사고력에서는 1학년 학생들만 실험반과 비교반의 향상정도에 유의미한 차이가 나타났다(p<.05). 그리고 상위, 중위, 하위 집단의 학생들의 과학적 사고력 변화는 유의미한 차이가 없었다. 실험반을 대상으로 실시한 질문지에서는 서술형 형성평가가 과학 학습에 긍정적인 영향을 준다는 결과가 나왔다. 이러한 연구 결과를 종합할 때, 과학 지식에 대해 개념과 원리를 체계적으로 이해하고 이를 통해 고차원적인 사고력을 드러낼 수 있는 서술형 형성평가가 과학 학습에 도움이 된다는 것을 알 수 있었다. 그렇지만 연구자가 제시한 서술형 형성평가 수업을 현장에서 실시하기 위해서는 지속적인 문항 개발과 연구가 뒤따라야 할 것으로 보인다.;The purpose of the study was to explore the effects of method in an essay formative test on student achievement and thinking skill in Science Studies. To accomplish this purpose, 157 girl students(in four classes) who attended girl's middle school in Seoul were surveyed. The information-oriented society of the 21st century demands not only simple skills to memorize massive amounts of information but also advanced thinking skills to sort out appropriate and required information from them, thereby creating novel and even more valuable information by coordinating the collected information. To survive in such harsh society, learners should actively modify passively-given learning materials into the facilitated format for easier understanding of them. The Seoul Metropolitan Office of Education has set cultivating creative and talented personnel with upright student’s character as the educational goal which is appropriate for this information age. In schools, various modifications to improve teaching and assessment methods are performed in order to strengthen intellectual and mental capabilities such as creativity, thinking and problem-solving skills which are sources to enhance academic ability. Specifically, the Seoul Metropolitan Office of Education encouraged increasing the frequency ratio of short-essay questions, which led to over 30% frequency of short-essay questions in the assessment in 2005, 40% in 2006, and then extended to 50% in 2007. In contrast to the assessment consisted of multiple choice and short-answer questions, the short-essay oriented assessment helps observing student’s thinking process, and thus can provide critical information to measure student’s understanding capability. Furthermore, it is believed to give students, as well as teachers, both the feedback on their thinking approach in solving the problem and the influence on defining science, thereby helping understanding scientific knowledge. This research investigated on how the instruction strategy strongly depending on essay formative tests affects the science class of junior high school. For this study, total 157 of 7th and 8th grade students were assessed. The targeted experiment group had essay formative test in every test while the control group had review session instead. Then, changes in academic achievement and scientific thinking skills of both groups for pre- and post-experiment were studied, and the results can be summarized as follows. Compared to the control, experiment group of both 7th and 8th grades exhibited a significant change in academic achievement(p<.05). And significant difference in academic achievement was observed among high-, average-, and low-grade groups. Meanwhile, only for the 7th grade, the experiment group exhibited a significant change in scientific thinking skills(p<.05) when compared to the control. And no significant difference in scientific thinking skills was observed among high-, average-, and low-grade groups. The survey results from the experiment group states that the essay formative test brings positive effects to student’s learning science. In conclusion, it was found that the essay formative test which can help understanding scientific concepts and expressing advanced thinking skills would be helpful for learning science. However, further studies and development of various essay questions are required to apply the essay formative test-based instruction suggested by this study to the real class.
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