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e-learning 기반 상호작용 중국어 교육 콘텐츠 설계 및 활용

Title
e-learning 기반 상호작용 중국어 교육 콘텐츠 설계 및 활용
Other Titles
Designing and Utilizing Interactive Chinese Learning Contents based on E-Learning
Authors
김태연
Issue Date
2011
Department/Major
외국어교육특수대학원 TeCSOL학과
Publisher
이화여자대학교 외국어교육특수대학원
Degree
Master
Advisors
박정원
Abstract
The development of information technology has brought about tremendous change in education and it has made it possible for students to be proactive agents in the activity of learning. It is a major shift from the previously prevalent pattern of instruction in which the instructor was the sole provider of input. The new pattern of instruction fosters interaction between teachers and students and it creates a tailor-made educational environment and a feedback loop for students that better meets the needs of the students. In terms of foreign language instruction, this change caused a paradigm shift in the traditional one-way language instruction style by transforming it into one based on an interactive multimedia platform. Effective use of multimedia in foreign language instruction can enhance the quality of education through interaction between instructors and students and among the students themselves. Recently, numerous web-based e-learning tools which harness the effective use of multimedia have been developed. Against this backdrop, this research aims to move away from the traditional methods of foreign language instruction and to build a new, autonomy-based teaching system centered on the interaction between instructors and students and among the students themselves, aided by multimedia e-learning tools. At the same time, this research seeks to apply this teaching model to the Chinese language education, in particular, by taking into account the specificities of the language. Learning contents created in this way and their effective use will enable students to learn the language regardless of time and place and will widen the field of opportunity for Chinese language instruction. Furthermore, tailor-made contents designed to cater to the needs of students will be made available. The most notable e-learning feature among the contents is the quiz production tool. The quiz tool has a powerful interactive function and can be utilized for lessons as an independent or supplementary feature. Also, the instructor-students, and the contents-students interactions will allow the quiz tool to assist each student's Chinese language learning process and each student will be able to narrow their learning gaps with other students by employing the step-by-step approach of the quizzes. In addition, since instant feedback is provided in the quiz tool, students can be engaged in the learning process and can feel a sense of accomplishment more readily. The tool fosters an out-of-the-textbook, multimedia-based learning paradigm, which can greatly enhance the joy of learning. Underpinned by the particular benefits associated with the web, students can experience a maximized study effect by picking and choosing their study contents offered in the e-learning system based on their own preferences. Accordingly, this research proposes the development of e-learning tools particularly tailored to learning Chinese by; 1) comparing diverse quiz production tools; 2) analyzing their interaction frequency and quality; and 3) assessing their suitability for application and implementation, based on real user experiences. This will provide students with opportunities to experience a truly meaningful learning environment of the Chinese language. It means laying the crucial foundation for learning the language, which stimulates all the sensory organs and conditions them to be receptive to language learning. In conclusion, the goal of this research is to open up a new chapter in Chinese language instruction contents development and distribution fields by utilizing interactive study contents for Chinese language instruction and laying the groundwork.;정보화 기술의 발달은 오늘날 교육의 많은 변화를 초래하고 변화를 유도하고 있다. 인터넷의 확산은 지식전달에 있어 기존 교육의 패러다임을 벗어나 교수자의 일방적인 지식 전달의 체제에서 학습자가 스스로 주도적으로 학습에 참여하는 학습자 중심의 교육이 이루어지는 방향으로 변화를 촉구한다. 즉, 전통적 교실에서의 수업환경과 구별되는 학습자의 수준에 맞는 교육을 제공할 수 있는 새로운 환경이 구축되었으며, 이는 상호작용의 기능을 증진시켜 학습자의 능력과 특성에 맞는 교수환경과 피드백 체제를 제공한다. 외국어 교과에 있어 이러한 환경의 변화는 전통적인 언어교수법에서 탈피 다양한 멀티미디어의 활용으로 적용되었다. 효과적인 멀티미디어 활용은 교수자와 학습자, 학습자간의 상호작용을 강화하여 교육적 질을 높일 수 있으며, 최근에는 멀티미디어가 웹을 기반으로 e-learning 교육 콘텐츠로 그 상호작용 기능이 더욱 증진되었다. 하지만, 기존의 외국어 교육 콘텐츠는 영어 교과가 다수를 차지하고 있으며, 중국어 교과 특성에 맞는 교육 콘텐츠는 아직 내용적인 면이나 기술적인 면에서 체계적이지 못한 편이다. 이에 본 연구는 지식 전달과 주입의 전통적인 외국어 교육관에서 벗어나 상호작용을 바탕으로 개인별 수준에 맞는 e-learning 교육환경의 제공하여, 외국어교육에 반드시 필요한 교수자와 학습자간의 상호작용 및 수업내용과 학습자간의 상호작용을 적절히 구현하는 콘텐츠를 제공함과 동시에 이를 중국어 교과의 특성에 맞추어 효과적인 중국어 학습이 가능하도록 학습자가 스스로의 맞춤식 교육을 설계할 수 있는 방안의 모색을 목적으로 한다. 콘텐츠의 설계 및 활용은 중국어 교과의 교육의 장을 확장하는 기회를 제공하고, 학습의 시·공간적 제약에서 벗어나 학습자의 교육적 수요를 충족시켜 줄 수 있는 학습을 가능하게 할 것이다. 많은 교육 콘텐츠 가운데 주안점을 둔 콘텐츠는 Quiz 저작 툴이다. 일반적으로 교육콘텐츠는 다양한 상호작용 기능을 갖고 있으나, 다른 저작 툴보다 강력한 상호작용 기능을 갖춘 콘텐츠 것이 바로 Quiz 저작 툴이다. Quiz는 수업의 보조적인 콘텐츠로 혹은 개별적인 콘텐츠로 활용이 가능하다. 또한 학습자와 교수자, 콘텐츠와 학습자의 상호작용을 통해 개별적인 중국어 학습을 지원할 수 있으며, 이를 통해 수준별, 개인별 맞춤 학습으로 개인차를 극복할 수 있다. 또한 Quiz에 대한 즉각적인 피드백과 결과 보고를 통해 학습 성취감 및 의욕을 높일 수 있고, 텍스트를 벗어난 다양한 멀티미디어 객체의 수용으로 학습 동기 및 흥미를 유발하게 한다. 웹의 특성상 학습자가 콘텐츠를 통제할 수 있어 학습자의 흥미, 필요에 따라서 자율적으로 학습을 선택할 수 있어 타율에 의한 학습보다 효과가 극대하다. 따라서 본 연구에서는 여러 가지 Quiz 저작 툴의 상호작용 빈도와 질적 수준을 비교하여 중국어 교과에 알맞은 Quiz 콘텐츠를 설계하며, 설계 및 활용에 대한 적절성, 효과 등을 실태조사를 통해 분석해 보고, 이를 바탕으로 e-learning 기반 중국어 교육 콘텐츠의 실례를 제시한다. 중국어 교과에 알맞은 콘텐츠의 활용으로 학습자의 중국어 학습 환경에 직접 접근할 수 있는 기회를 제공하여 다양한 감각을 자극하여 통합적 언어발달을 촉구하는 데 맥락을 같이 한다. 이러한 외국어 교육환경은 시공간적 개방성을 바탕으로 유의미한 중국어 학습의 틀을 마련하는 토대를 제공할 것이다. 즉, 본 연구는 방향은 다음과 같다. 첫째, 중국어 교과에 있어 새로운 e-learning 기반 상호작용 콘텐츠를 Quiz 저작 툴을 토대로 설계한다. 둘째, Quiz 저작 툴을 바탕으로 상호작용 교육 콘텐츠에 대한 실태조사를 실시하여 그 효과를 논한다. 셋째, 위의 두 가지를 기반으로 중국어 교과에 e-leraning 기반 상호작용 콘텐츠의 활용의 방안을 모색한다. 이와 같이 본 연구는 e-learning 기반으로 상호작용 교육 콘텐츠를 제시하고 활용함으로써 중국어 교과의 콘텐츠의 개발 및 보급의 계기를 마련하는데 의의가 있다.;当今时代,信息化的加强、技术的发展是让教育发生巨变的根本原因。网络覆盖面的扩大让知识的传达更为迅速。这让今天的教学摆脱了传统教学法的束缚,教育者单方面的传授已经在慢慢改变为以学习者为中心的教学模式。和传统教室教学所不同的是,新的教育环境是在适合学习者水平的基础上建构起来的。这些从本质上强调了教学环境和学习的相互作用,应该为学习者提供与其能力和特性相吻合的教学环境和反馈机制。这些外语教学环境的变化体现在各种多媒体技术的使用上。这些多媒体技术的使用强化了教育者和学习者、学习者之间的相互作用,教育效果得到提升。最近,在以网络技术为基础的e-learning教学中,这样的相互作用更是得到了高度的重视。在外语教学中,虽然英语教育在此方面成效较为突出,但是在汉语教学方面,不管是在内容层面上还是在技术层面上都显得十分缺乏系统性。 在知识的传达和注入方面,本文超越了传统的外语教学观念,以相互作用为基础,研究提供适合学习这个人水平的e-learning教育环境;同时,在符合汉语教学的特性的基础上,设计出有效的个人学习的方案。Contents的设计和使用要提供能发挥汉语教学长处的机会,突破学习中时间和空间的制约,能充分满足学习者的学习需求。 许多教育Contents中要点的Contents是Quiz工具。一般来说,教育Contents包含了多样的相互作用机制。和别的工具比起来,拥有强大的相互作用机制的就是Quiz工具。Quiz是教学内容的辅助或者是可以活用的单独的。通过学习者和教学者的相互作用以及Contents和学习者的相互作用,可以实现汉语学习的个别化。这样,通过实行符合个人水平的教学,不仅可以克服因个人素质差异而带来的不良影响,也可以利用Quiz的即刻反馈和结果报告让学习者感知学习的成就感,增强学习欲望。从网络的特性上来看,学习者可以控制Contents的使用。学习者可以根据自己的兴趣、需要自由选择学习项目。这比被动学习的效果要好得多。 本文的内容概括如下: 第一章,上述研究的目的及必要性。 第二章,考察相互作用的理论背景,检查外语教育和Contents的相关关系。 第三章,根据第二章考察的外语环境的现状设计了汉语教育Contents。以相这就是以互作用为中心Contents ; Viewlet Quiz, Quiz creater, Quiz press, Articulate Quizmaker。进行调查分析 Quiz Contents的效果、合理性等。 第四章,展示e-learning环境下汉语教学Contents的相互作用实例。以Lectora、DeskTop Author为基础提示互相作用强的汉语教学Contents。 据此,本文将比较多钟Quiz工具相互作用的频度和质量水平,设计适于汉语教学的Quiz Contents。根据设计和活用的效果、合理性等的实际情况调查进行分析,并以此为依据,展示e-learning基础汉语教学Contents的实例。通过对适于汉语教学的Contents的活用,提供直接接近汉语学习环境的机会,同时结合对各感官的刺激,促进语言能力的发展。在此时空开放的外语教学环境下,为有意义的汉语学习提供工具基础。
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