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브랜드 아이덴티티 구축요소로서의 사용자 경험 디자인 요소에 관한 연구

Title
브랜드 아이덴티티 구축요소로서의 사용자 경험 디자인 요소에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Elements of user's Exprience Design as the Establishing Elements of the Brand Identity
Authors
양원정
Issue Date
2011
Department/Major
정보과학대학원 멀티미디어학전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류한영
Abstract
기술의 발달로 급변하는 시장 속에서 디지털 미디어 기반의 제품/서비스는 기하급수적으로 늘어나 사용자의 선택을 기다리고 있다. 기술이 평준화됨에 따라 이러한 제품/서비스들의 차별화 요소는 좁아지고, 브랜드는 소비자 선택의 기준이 됨에 따라 기업은 점점 더 강력한 브랜드 파워를 추구하게 되었다. 강력한 브랜드는 소비자와의 관계를 기반으로 커뮤니케이션하고 소비자의 머리 속에 긍정적인 브랜드 이미지를 형성하는 것으로, 기업은 제품/서비스의 다변화에 따라 이 커뮤니케이션 방법에 다양화를 모색하고 있다. 특히 디지털 미디어 기반의 정보 서비스와 기기들인 휴대폰, MP3 플레이어, 인터넷 서비스, 소프트웨어 등은 사람들이 항상 휴대하거나 일상적인 도구로 사용되고 있기 때문에 제품/서비스를 직접 경험하는 것으로도 브랜드 이미지를 형성할 가능성이 높기 때문이다. 기존의 브랜드 아이덴티티 표현 요소는 전통적인 제품에 기반한 CI나 심볼 등 비주얼 측면이 강조된 커뮤니케이션 방식이었다. 본 연구에서는 디지털 미디어를 기반으로 한 브랜드들의 새로운 브랜드 아이덴티티 표현요소로서 사용자 경험을 주목하며, 브랜드 이미지 구축 시 사용자 경험 디자인 요소의 영향력을 살펴보고자 한다. 본 논문에서는 사용자 경험 디자인 요소가 브랜드 아이덴티티 구축 표현 요소로서의 영향력을 검증해보기 위해, 실제로 디자이너가 다루는 사용자 경험 디자인 요소를 도출한 후, 설문조사를 통해 브랜드 아이덴티티 표현요소로서의 가능성을 검증하여 브랜드 이미지와 그 차원 별로 영향력 있는 사용자 경험 디자인 요소를 밝혔다. 연구의 결과는 다음과 같다. 선행연구를 기반으로 도출된 사용자 경험 디자인 요소는 외형적 요소, 인터페이스 요소, 상호작용 요소, 사용 성 요소, 접근 성 요소, 컨텐츠 요소, 기능 요소, 컨셉 요소의 8가지 요소 이다. 또한 실증연구를 통해 강력한 브랜드 이미지 구축에 긍정적인 영향을 미치는 사용자 경험 디자인 요소는 기능 요소, 인터페이스 요소, 외형적 요소, 컨텐츠 요소, 사용 성 요소의 순으로 나타났다. 브랜드 이미지 차원 별로 긍정적인 영향을 미치는 요소를 살펴보면 브랜드 이미지의 독특성에는 기능 요소와 외형적 요소가, 차별성에는 기능 요소와 사용 성 요소가, 호감 도에는 상호작용 요소가, 고유성에는 컨텐츠 요소와 컨셉 요소가 나타났다. 위의 내용을 바탕으로 디지털 미디어 기반 제품/서비스의 브랜드를 구축 할 때 디자이너들은 새로운 관점으로 브랜드 아이덴티티 구축 전략에 접근할 수 있을 것이며, 다른 한편으로는 사용자 경험을 브랜드 아이덴티티의 개념으로 조망하여 디자인 시 브랜드 아이덴티티 표현 요소로서의 역할에 유의하도록 할 것이다.;Under the market of a rapid change by the development of technology, digital media-based products and services have increased by geometric progression to wait for the user's choice. Along with the standardization of technology, these products and services come to have a narrow point of differentiation, and the enterprises gradually begin to want a stronger brand power, as the brand becomes the standard of consumer's choice. The strong brand communicates based on the relation with consumers and builds a positive brand image in the head of consumers, which the enterprises seek for a way of diversifying this communication by the diversification of media. In particular, it is because only experiencing the products and service has the high possibility of forming the brand image in that people always carry or daily use the digital media-based information services and devices such as cellular phone, MP3 player, internet service, software. The expressive element of the existing brand identity was BI or symbol, which is just one-sided communication way of message sending, based on the traditional media. However, in this study, it looks at the user's experience as a new expressive element for the brand identity, constituting a strong relation with consumers through the user's experience, and communicates to finally suggest to deliver the brand identity. In this paper, it tested the possibility of the brand identity through a survey after extracting the element of user's experience available for the design to verify if the design element of user's experience can play a role as establishing the brand identity. Also, this paper identifies the elements which have a positive influence on the brand identity establishment to suggest them as the expressive element of a new brand identity.
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정보과학대학원 > 멀티미디어학전공 > Theses_Master
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