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무대예술전문인 자격검정제도 도입이 고용환경에 미친 영향에 대한 연구

Title
무대예술전문인 자격검정제도 도입이 고용환경에 미친 영향에 대한 연구
Other Titles
A Study on Effects of Employment Conditions by instituting the systems to certify the qualifing of Theatrical Art and Professionals
Authors
이주영
Issue Date
2011
Department/Major
정책과학대학원 공공정책학전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박소현
Abstract
In recent, the yearly turnover of the performance art market reached the scale of 460 billion won. (Statistics of Culture and Industry of the Ministry of Culture and Sports, Tourism, 2008) Considered that the time of the performance art was activated not that long ago, that growth speed can be regarded to be very fast. In the other side of this rapid growth, structural problems may be followed so that one of the subjects of this study's purpose to deal with is 'the improvement of employment environments and stabilization plans for 'theatrical art professionals' in the performance art market. Regarding the above subject, the study is going to be proceeded with focus on the effects of the certification system for theatrical art professionals introduced in 2000 to the employment environments of the theatrical art professionals. The certification system reached the present through changes and revisions for the past 10 years. The first purpose of the system is to improve the specialty of the theatrical art practicians in the field and the second purpose to improve the social recognition and position as professional manpower recognized by the nation and improve their working conditions. In the long run, it is a required system for the qualitative improvement of the performance art. As a result of examination through in-depth interview on how the certification with that purports influenced the employment environments of the theatrical art practicians, in large two big problems were pointed out. First, it is required to reinforce public confidence on the certification system. This issue was raised in the sections of the distinction of the certification test and its emphasis of the environments of the stage practicians. The issue of public confidence is an assignment to be solved prior to discussion of employment environment improvement and stabilization. Second, the certification system is an issue about post management. In case of certificate holders, their working treatment doesn't change and post education is not performed so that technical stagnation is worried and the manpower utilization for the certificate holders is not smooth. The improvement plans for the above issues can be divided into two points. First, it is certification subdivision to divide the stage practicians and performance engaged practicians which showed difference in their working conditions and main duties. It can be a plan to accommodate the performance business practicians who have been estranged from the stage so far and the system can be much closer to the field. Second, it is to operate an employment support center for the theatrical art professionals (tentative name). It is believed that it will help the systematic post management and manpower operation activation of the theatrical art professionals and activation beyond the existing roles of the association and furthermore contribute to the working environments and stabilization based on their interests protection.;오늘날 공연예술시장의 연간 매출액은 4,600억 규모에 다다랐다.(문화체육관광부 문화산업통계, 2008) 공연예술이 활성화된 시점이 그리 오래되지 않은 것으로 볼 때 이 같은 성장속도는 매우 빠르다고 볼 수 있다. 이처럼 급격한 성장의 이면에는 구조적 문제가 따를 수 있는데 본 논문에서 다루고자 하는 것이 그 중 하나인 공연예술시장 내 ‘무대예술전문인의 고용환경 개선과 안정화 방안’이다. 위 주제에 대해서 2000년부터 도입된 무대예술전문인 자격검정제도가 무대예술전문인의 고용환경에 어떠한 영향을 미쳤는가를 중심으로 연구를 진행한다. 자격검정제도는 지난 10여 년 동안 변화와 개정을 거쳐 오늘날에 이르렀다. 제도의 일차적 목적은 현장 무대예술 종사자의 전문성 향상을 위함이며 이차적 목적은 국가에서 인정한 전문 인력으로서 사회적 인식과 지위를 향상하여 그들의 근무여건을 개선하기 위함이다. 궁극적으로 공연예술의 질적 향상을 위해 필요한 제도이다. 이러한 취지의 자격검정제도가 무대예술 종사자의 고용환경에 어떠한 영향을 미쳤는지 심층면접을 통해 조사한 결과 크게 두 가지의 문제점이 지적되었다. 첫째는 자격검정제도에 대한 공신력이 강화될 필요가 있다는 점이다. 이는 검정시험의 분별력에 대한 문제와 공연장 종사자의 환경에 중점 된 제도라는 부분에서 제기되었다. 공신력의 문제는 고용환경 개선과 안정화를 논의하기에 앞서 해결되어야 할 것이다. 둘째는 자격검정제도의 사후관리에 대한 문제이다. 자격소지자의 근무처우가 달라지지 않았고, 사후교육이 제대로 이루어지지 않아 기술의 정체가 우려되며, 자격소지자에 대한 인력활용이 원활하지 못하다는 것이었다. 지적된 문제에 대한 개선방안은 둘로 제시할 수 있다. 첫째, 근무 환경과 주 업무에 큰 차이를 보였던 공연장 종사자와 공연 업 종사자를 구분한 자격 세분화이다. 이는 지금까지 제도에 있어서 소외되었던 공연 업 종사자를 수용할 수 있는 방안이 될 것이며 제도가 현장과 보다 밀접해질 수 있을 것이다. 둘째, (가칭)무대예술전문인 고용지원센터를 조직하여 운영하는 것이다. 이는 기존의 협회가 지니던 역할을 넘어서 무대예술 전문인력의 체계적인 사후관리 및 인력운용 활성화에 도움을 줄 것이고 그들의 권익 보호를 기반으로 근무환경 개선과 안정화에 기여할 것으로 생각한다.
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정책과학대학원 > 공공정책학전공 > Theses_Master
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