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Johannes Brahms 의 슈만주제에 의한 변주곡, Op.9 에 관한 연구

Title
Johannes Brahms 의 슈만주제에 의한 변주곡, Op.9 에 관한 연구
Other Titles
A Study on Variation on a Theme by Schumann, Op.9 by Johannes Brahms
Authors
강지연
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함영림
Abstract
본 논문은 요하네스 브람스(Johannes Brahms 1833-1897)의「슈만 주제에 의한 변주곡(Variations on a Theme by Schumann), Op. 9」에 대한 연구이다. 브람스는 독일 함부르크 출신으로 바흐, 베토벤의 고전주의적 정통성을 계승하고 슈 만의 예술과 정신을 이어나갔다. 그는 이전 시대의 고전적 형식에 그가 살고 있던 낭만시대의 성향을 자신의 음악에 어우러지게 만든 ‘낭만주의적 고전주의자(Romantic Classicist)’ 이다. 자신만의 음악어법이 독특하게 드러나는 브람스의 피아노 작품은 피아노라는 악기에 제한되기보다 관현악적 색체를 띠고 있다. 그는 20세인 1853년부터 1893년 까지 40년 동안 피아노 음악을 꾸준히 작곡 하였다. 브람스의 피아노 작품은 세 시기로 분류 되는데, 초기에는 크고 복잡한 피아노 소나타를 작곡 하였고, 중기에는 변주곡을, 후기에는 성격소품을 작곡 하였다. 브람스는 음악형식 중에서 변주곡을 가장 좋아했다. 그의 피아노 음악에서 중기에 해당하는 시기에 그의 피아노 변주곡이 모두 작곡 되었고, 중기로 분류되는 첫 해인 1854년에 논문에서 연구하고자 하는「슈 만 주제에 의한 변주곡, Op. 9」가 작곡 되었다. 1854년은 브람스의 변주곡에 있어서 중요한 해인데, 그의 피아노 소나타가 1853년까지 모두 작곡 되어 그 이후로는 더 이상 피아노 소나타를 작곡하지 않고 1854년부터 변주곡과 성격소품을 작곡하였기 때문이다. 변주곡은 음악의 역사와 함께 해왔다고 볼 수 있는데 16-17세기에 가장 성행했던 형식이다. 낭만시대에 오면서 표제음악이 성행하기 시작하여 이전 시대에 성행하던「주제와 변주」같은 형식은 전 시대에 비해 큰 인기가 없었다. 그러한 시대에 변주곡을 가장 좋아하는 형식이라고 한 브람스가 작곡한 변주곡은 성격변주곡이다. 자신만의 음악적 어법으로 19세기 성격변주곡을 작곡한 브람스의 변주곡에서는 바흐의 대위법적 기법과 낭만주의 성향이 잘 어우러져 있다. 「슈 만 주제에 의한 변주곡, Op. 9」는 슈 만의 작품에서 차용한 주제와 16개의 변주로 이루어져 있다. 브람스는 이 작품에서 서로 다른 재료를 사용하였는데 슈 만의 주제와 리듬 형, 낭만시대의 성격변주 형식과 함께 이전시대의 대위법적 기법을 사용하였다. 본 논문에서는 변주곡의 흐름과 브람스의 변주곡에 대해서 살펴보고,「슈 만 주제에 의한 변주곡, Op. 9」의 분석을 통하여 브람스 변주곡의 의의와 함께 그의 변주곡이 후대에 끼친 영향을 알아보아 브람스의 음악을 연주하는데 도움이 되고자 한다.;This study is on「Variations on a Theme by Schumann, Op. 9」by Johannes Brahms(1388-1897). Johannes Brahms, born in Hambrug, German, inherited classical legitimacy of Bach and Beethoven and succeeded to art and spirits of Schumann. He was a 'romantic classicist' who connected romanticism in his era to classical format in the previous era, harmonizing in his music. His piano works with his unique musical technique have orchestral color rather than limiting to piano. He consistently composed piano music from 1853 when he was 20 to 1893 for forty years. His works for piano are classified into three periods: he composed large and complex piano sonata in the beginning years, variations in the middle years and character pieces in the late years. He loved variations the most among music formats. All of his piano variations were composed in his middle years. This study subject,「Variations on a Theme by Schumann, for piano in F sharp minor, Op. 9」was also composed in 1854, the first year of middle period. The year 1854 was the important year for his variations. He no more composed piano sonata since 1854 and began composing variations and character pieces. Variations, the most widespread during 16-17 century, have been with the history of music. In the Romantic era, program music became popular while「theme and variations」declines compared to the previous era. In this era, Brahms who liked variation the most composed character variations. In his variations, counterpoint technique and romanticism of Bach are mixed with his own musical syntax. 「Variations on a Theme by Schumann, for piano in F sharp minor, Op. 9 consists of a theme from Schumann's works and 16 variations, which is affected by counterpoint and Schumann. In this work, Brahms used contradictory musical elements, with the theme and rhythm of Schumann, character variation format of the romantic era and counterpoint technique of the previous era. This study examines the flow of variations and Brahm's variations, significance of his variations and the effect of his variations on the future generations through analysis of 「Variations on a Theme by Schumann, Op. 9」that may help play his music.
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