View : 543 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김원-
dc.contributor.author이소희-
dc.creator이소희-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:22Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:22Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.otherOAK-000000066508-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/188835-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000066508-
dc.description.abstractThis is a master's thesis analyzing Robert Alexander Schumann(1810~1856)'s <Piano Sonata in F Sharp Minor, Op.11>, which is one of the pieces the author will play at the graduation recital. Schumann was the representative German composer in the early 19th century and has been evaluated to express the essence of Romantic period in many aspects. While balance, harmony and simplicity were emphasized in the Classical period, the expression of emotions and inner feelings was regarded as important in Romantic period. Schumann was influenced by Romantic writers such as Jean Paul Reichter (1763~1825) and E. T. A. Hoffmann(1776~1822), and reflected literary ideas in his works. Romantic period music of the 19th century inherited and developed musical forms, genres and harmony of the Classic period. Schumann's essential characteristics are best expressed in his piano works. Among his three sonatas, <Piano Sonata in F Sharp Minor, Op.11> was completed and published for the first time and became the basis of the Late Romantic sonatas. Schumann reanalyzed basic structure and expression of Classical works romantically. By analyzing <Piano Sonata in F Sharp Minor, Op.11>, we can understand Schumann's typical thought about piano sonatas and observe the fusion of literary ideas with musical ones. Schumann conceived <Piano Sonata in F Sharp Minor, Op.11> in 1832 and published it in 1836. He dedicated this work to his lover Clara. It harmonizes literary and musical ideas very well, and shows how Schumann made a grand work in the basis of existing materials. In the first part Introduzione, he reconstructed and added an introduction part to <Fandango> he had composed in 1832,. The second part Aria is based on "An anna", a lied composed in 1828. Schumann made some changes including the tonality. He changed it from F major to A major, which is more fit to the basic tonality of the entire sonata, F sharp minor. The third part Scherzo e intermezzo is very cheerful and humorous, and expresses his protestant aspects very well. The fourth part Allegro un poco maestoso has a rondo form, and is full of diverse and original ideas. Franz Liszt commented that the rhythm and harmony is very notable in this part." Ignaz Moscheles said that this piece was the true signal that shows sprouting and awakening of the Romanticism in his era." Schumann united the whole work by adopting cyclic form and making each part interact with the others organically. The cyclic form is a common characteristic of Romantic period works. By analyzing <Piano Sonata in F Sharp Minor, Op.11>, We can see how Schumann developed a new composing technique in which the composer changes and repeats the given leitmotif, and formed the mainstream of the Romantic music. He gave a higher meaning to the composer's intention in the existing musical forms. Schumann's innovative attempts played a very important role in developing and blossoming Romantic music.;본 논문은 필자의 석사 과정 이수를 위한 졸업 연주회의 곡목 중 슈만 (Robert Alexander Schumann, 1810~1856)의「피아노 소나타 F#단조, 작품11」에 관한 분석 연구이다. 19세기 예술의 양상이었던 독일의 낭만주의 운동은 문학에서 시작 된 후에 음악으로 옮겨갔다. 슈만은 19세기 전반기에 활동한 독일의 대표적인 작곡가로 여러 면에서 낭만주의 음악의 정수를 나타냈다고 평가된다. 낭만주의 음악은 균형과 조화, 단순성을 강조했던 고전주의와는 다르게 감정과 내면의 표현이 중요시 되었는데 그는 낭만주의 문학가인 장 폴 리히터(Jean Paul Richter, 1763~1825)와 호프만(E. T. A. Hoffmann, 1776~1822)등의 문학작품에서 영향을 받아 음악에 문학적인 요소를 반영하였다. 또한 19세기의 낭만주의 음악은 고전주의의 음악언어와 장르, 화성 등을 계승 발전시켰다. 19세기에도 여전히 조성체계는 음악의 중심을 이루며 소나타 형식을 중심으로 끊임없이 창작되었다. 낭만시기의 소나타 형식은 여전히 고전시기의 기본적 구조를 바탕으로 구성되어 있으나 낭만예술의 중요 요소인 감정과 내면의 표현이 가미되어 그들 특유의 소나타 형식이 생겨나게 된다. 슈만의 대부분의 본질적인 음악적 특성들은 그의 피아노 음악에서 가장 잘 드러난다.「피아노 소나타 F#단조, 작품 11」은 3곡의 소나타 중 가장 먼저 완성되고 출판되었으며, 후기 낭만 소나타 발전의 기초가 된 곡이다. 슈만은 그의 소나타에서 고전시기의 기본적 구성과 어법들을 바탕으로 하여 낭만주의적으로 재해석하여 작곡하였다. 그의「피아노 소나타 F#단조, 작품 11」을 통해 슈만의 피아노 소나타에 대한 전형적인 사고방식을 파악할 수 있으며, 문학과 음악이 조화를 이루는 과정을 살펴 볼 수 있다. 본 논문에서는 슈만의 피아노 음악과 소나타 형식에 대해 살펴보고 그의 작품「피아노 소나타 F#단조, 작품11」의 분석 연구를 통하여 슈만 의 피아노 소나타의 특징을 형식, 조성, 선율을 중심으로 살펴보고자 한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 슈만의 피아노 음악과 소나타 형식 3 A. 슈만의 피아노 음악 3 B. 슈만의 소나타 형식 5 Ⅲ. 슈만의 「피아노 소나타 F#단조, 작품11」분석 10 A. 제 1악장 12 B. 제 2악장 25 C. 제 3악장 28 D. 제 4악장 33 Ⅳ. 결론 40 참고문헌 43 ABSTRACT 45-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3335484 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleR. Schumann의 Piano Sonata in F# Minor, Op.11 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on Schumann's Piano Sonata in F# Minor, Op.11-
dc.creator.othernameLee, So-Hee-
dc.format.pageix, 47 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2011. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE