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브랜드 아이덴티티 확장을 통한 패턴도출의 패키지 디자인 적용연구

Title
브랜드 아이덴티티 확장을 통한 패턴도출의 패키지 디자인 적용연구
Other Titles
A research on the application of package design for pattern deduction making use of brand identity : Focusing on online shopping-mall d&shop
Authors
배은애
Issue Date
2011
Department/Major
디자인대학원 디자인학과광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김수정
Abstract
국내 온라인 쇼핑몰은 21세기에 접어들어 그 수가 급격히 증가하면서, 다양한 마케팅 도구로 활용되기 시작하였다. 거대 유통업체들이 온라인 쇼핑몰을 오픈 하기 시작하였고 그 규모는 2010년 현재, 기존의 백화점이나 대형 마트 의 판매액을 추월하고 있다. 온라인 쇼핑몰의 성장과 함께 택배라는 새로운 유통방식이 등장했다. 이는 소비자와 온라인 쇼핑몰이 만나는 매체가 되었고 배송패키지의 중요성을 부각시켰다. 초기 배송패키지는 상품을 보호하고 안전한 배송이 목적으로 제작되었으나 이후 점차 늘어만 가는 다양한 경쟁사들과 대량의 물류 배송 때문에 ‘우리기업’만의 정체성이 분명 해야 했다. 게다가 온라인 쇼핑몰의 소비자들은 구매 이후의 배송상태에 따라 해당기업의 이미지를 결정하기 때문에 배송패키지를 통한 브랜드 소통이 필요하다. 상품의 얼굴인 동시에 상품 혹은 기업의 이미지를 전달하는 커뮤니케이션의 도구인 패키지는 온라인 쇼핑몰에서는 그 목적이 분명하다. 배송 시 상품이 손상되지 않게 하는 기능적인 면은 기본이며 고객이 주문한 배송지역 어디든지 택배상자를 통한 브랜드 광고가 가능해야 된다. 본 연구는 온라인 종합 쇼핑몰 디앤샵 을 중심으로 배송패키지 디자인을 제시하였다. 디앤샵 은 한때 종합쇼핑몰 1위로 활발한 상거래 문화를 이끈 온라인 기업이다. 하지만 지금은 네임 밸류 를 내세운 대기업쇼핑몰들과 저렴한 가격으로 경쟁력을 갖춘 오픈 마켓에 밀려 고전을 면치 못하고 있다. 따라서 디앤샵은 브랜드 정체성을 강화시킬 필요가 있으며, 이를 배송패키지를 통해 시각적으로 소비자와의 효율적인 커뮤니케이션을 유도하여 사이트 충성 도를 높이고자 하였다. 현재의 디앤샵 배송패키지는 브랜드 칼라와 그래픽 모티브의 활용으로 제작되어있다. 하지만 그래픽 모티브인 ‘...’가 하나의 원으로 분해되어 다른 그래픽을 구성한다는 것은 기존의 의미인 ‘지속성’에서 벗어난다. ‘...’는 세 개의 원이 합쳐져서 그 의미를 전달하기 때문에 분해하였을 때는 그래픽모티브로서의 역할을 다하지 못한다고 판단된다. 브랜드를 효과적으로 홍보하기 위해서는 브랜드 네임과 그래픽 모티브, 브랜드 칼라 등을 왜곡하지 않고 보는 이로 하여금 가시성이 높이도록 디자인 되어야 한다. 이러한 점을 고려하여 디앤샵이 가진 여성적인, 감성적인, 감각적인 브랜드 이미지를 그래픽 모티브와 칼라를 활용하여 디자인을 제안하였다. 디자인 컨셉은 그래픽 모티브가 가진 의미적 요소를 바탕으로 한 패턴구성이며, 인쇄방법에 따라 다른 느낌을 주었다. 세계 인터넷 사용국가 1위인 한국에서 온라인 기업의 브랜딩 활동은 더 이상 피할 수 없는 과제로 판단된다. 게다가 스마트 폰 의 등장으로 상거래의 온 오프의 경계가 사라지고 있는 지금, 기업의 브랜드 정체성은 더욱 확고해야 될 것이다.;As the number of on-line shopping malls in Korea has sharply increased in the 21st century, they began to be used as a variety of marketing tools. Giant distribution businesses kicked off opening on-line shopping malls and their sales are, as of 2010, surpassing those of the existing department stores or big marts. Along with the growth of on-line shopping malls, a new distribution type, parcel delivery service, has shown up. It served as a medium in which consumers meet on-line shopping malls and made the importance of delivery package emerge. While the delivery package at an early stage was aimed at product protection and safe delivery, the identity of ‘only our company’ had to be clear later due to various rivals whose number has been on the continuous rise and a huge amount of product delivery. In addition, brand communication through deliver package is needed in large part because consumers using on-line shopping malls decide the image of corresponding companies on the basis of the delivery state after their purchasing. Package, both the face of a product and the communication instrument to deliver the image of a product or a company, has a clear goal for on-line shopping malls. Needless to say, its function should basically protect products so that they will not be damaged while they are delivered, and what is more, package should be able to do brand advertisements through delivery boxes, no matter where they are delivered. This research presented a delivery package design focusing on The End Shop, a comprehensive on-line shopping mall. The End Shop is an on-line company, which has led an active commerce culture as a one-time No 1 comprehensive shopping mall. But it has now a tough time hit hard by the shopping malls of big businesses making aggressive use of their name values and the competitive open markets selling products at a low price. Therefore, The End Shop is urgently needed to step up its brand identity, so this research intended to enhance the site’s fidelity by leading to an effective communication with consumers visually through delivery package. The current delivery package of The End Shop is made by making use of brand colors and graphic motives. But its intention to form other graphics by disassembling ‘…’, the graphic motive, into a single circle, is out of ‘consistency’, its existing meaning. It is judged that ‘…’ cannot play a role as a graphic motive when it is taken apart since it delivers its meaning by joining three circles together. In order to effectively advertise a brand, it should be designed for the purpose of enhancing its visibility for consumers without distorting brand name, graphic motive, and brand color. Considering these factors, this research proposed a new design for the feminine, emotional, and sensuous brand image of The End Shop by making use of graphic motive and color. The design concept is a pattern formation based on meaning factors the graphic motive has, and it gives different feelings according to how it is printed. The branding activities of on-line businesses in Korea, a nation to use the Internet most widely in the world, are seen as the unavoidable. In addition, we are witnessing that the boundary between on and off lines is now disappearing as smart phones have turned up, and the identity of a company’s brand should be more solidified.
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