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관상기도를 통한 호스피스 환우의 영성지도에 대한 연구

Title
관상기도를 통한 호스피스 환우의 영성지도에 대한 연구
Other Titles
A Study of Spiritual Direction for Hospice Patient through Contemplative prayer
Authors
김보현
Issue Date
2011
Department/Major
신학대학원 신학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
손운산
Abstract
본 논문은 죽음에 직면하고 삶을 살아가는 호스피스 환우에게 영성 지도로서의 관상기도가 어떤 영향을 끼치는지에 대한 연구다. 인간은 누구나 죽음에 대한 두려움을 가지고 살아간다. 특히 의료진으로부터 6개월에서 일 년의 삶을 선고 받은 호스피스 환우가 갖는 죽음에 대한 두려움은 일반인들과 다르다. 이에 호스피스는 환우가 죽음을 편안하게 맞이할 수 있도록 신체적․정신적․사회적․영적으로 돌보며 두려움과 외로움을 잘 견뎌 낼 수 있도록 돕는다. 인간이라면 피할 수 없는 죽음 앞에 호스피스 환우는 고통과 외로움, 두려움으로 고통을 겪게 된다. 이때 환우는 절대자와의 관계 속에 자신의 의미를 찾고 싶어 한다. 존재에 대한 궁금증과 절대자인 하나님에 대한 원망과 분노, 그리고 절대자를 의지하고자 배경에서 오는 환우의 영적 상태는 여러 가지 영적 요구와 영적 고통을 통해 알 수 있다. 삶의 의미와 목적, 용서, 사랑과 관심, 희망에 대한 영적 요구와 죄의식과 하나님과의 관계 붕괴, 삶의 의미성 결여, 용서하지 못함 등에서 오는 영적 고통이 해소 될 때 영적 안녕상태를 누릴 수 있다. 하나님과 자신, 이웃, 환경과의 관계가 회복되면 느끼는 영적 안녕을 경험할 때 고통과 두려움, 외로움 속에서도 긍정적 태도를 보일 수 있다. 그러므로 영적 안녕 상태의 호스피스 환우는 남은 삶을 잘 정리할 수 있게 된다. 이러한 이유로 환우의 영적 안녕을 위해서 영성 지도의 중요성은 강조될 수밖에 없다. 영성 지도의 방법에는 여러 가지가 있으나 ‘영혼의 대화’라 불리는 기도를 통한 방법은 하나님과의 관계 형성에 큰 영향을 끼친다. 그래서 본 논문에서는 기도의 한 방법인 관상기도를 통한 영성 지도를 중점적으로 살펴보았다. 사랑과 관심 받고 싶은 요구와 자신과 타인을 용서할 수 없는 영적 요구는 관상기도가 개인의 변형과 관계성의 변형으로 충족될 수 있다. 기독교 전통에서 내려오는 관상기도는 구송기도와는 다르게 침묵하는 가운데 하나님의 현존을 경험하는 기도이다. 인생에서 더 많은 것을 얻고 더 좋은 것을 얻으려고 하며, 권력을 갖고 심지어 하나님을 통제하려 하는 ‘행복을 위한 정서적 프로그램’을 씻어내는 작업을 필요로 한다. 그래서 토머스 키딩이 말하는 하나님께서 해 주시는 정화의 과정을 거쳐 거짓자아와 직면할 수 있는 힘을 기르고 있는 모습 그대로를 안아주시는 하나님을 경험하는 것이다. 정화의 단계를 거치면 내적 평안을 경험하는 조명의 과정을 거치게 된다. 내적 평안을 경험하는 과정을 거치면 관상기도의 큰 목적인 하나님과의 일치의 과정에 이르게 된다. 정화와 조명, 일치의 과정을 거치는 관상기도는 호스피스 환우가 하나님의 현존 가운데 평안함과 깊은 쉼을 경험하고, 사랑 받고 있다는 것을 느낄 수 있도록 함으로써 평안하게 죽음을 준비하는데 긍정적 효과를 준다. 이에 본 논문에서는 문헌연구를 통해 알아 본 관상기도의 열매를 토대로 호스피스 환우에게 3명에게 관상기도를 소개하고 진행하였다. 그 결과 환우 들은 외로움과 두려움이 점차 사라졌음을 알 수 있었고, 가족과의 관계가 회복되고 본인의 감정을 조절 할 수 있게 되었음을 확인할 수 있었다.;This study examined how contemplative prayer as a spiritual direction influences hospice patients who lead their life in confrontation with death. Every person lives with fear of death. Particularly to hospice patients who have been announced by the medical staff to live six months or a year at best, the fear of death is quite unique. Therefore, hospices provide such patients with physical, mental, social and spiritual cares and help them so that they overcome fear and loneliness and meet their death in peace. In front of death, which is inescapable to all humans, hospice patients suffer pain, loneliness and fear. At that time, they come to have the desire to find their meaning in relation to the Absolute. The patients’ spiritual condition, which is the mixture of their question on existence, resentment and anger against God, and desire to rely on the Absolute, can be scrutinized through various spiritual needs and spiritual pains. They may be in the state of spiritual peace when they are satisfied for spiritual needs such as the meaning and purpose of life, forgiveness, love, care, and hope and are relieved from spiritual pains from guilty sense, collapsed relation with God, deficiency in the meaning of life, unforgiving heart, etc. When they experience spiritual peace resulting from the restoration of their relation with God, themselves, their neighbors and environments, they may assume a positive attitude toward pain, fear and loneliness. Consequently, they may be able to conclude the rest of their life properly. For this reason, the importance of spiritual direction should be emphasized for hospice patients’ spiritual peace. There are many ways of spiritual direction, but one through prayer, which is called ‘the dialogue of soul,’ has a great influence on the establishment of a relation with God. Thus, this study examined spiritual direction through contemplative prayer, one of prayer methods. Spiritual needs to be loved and cared and inabilities to forgive the self and others can be satisfied through the transformation of the self and relations that may be achieved from the fruit of ‘transformation’ coming from contemplative prayer. Different from verbal prayer, contemplative prayer, which is a Christian tradition, experiences the presence of God in silence. There should be a work for washing away ‘emotional programs for happiness’ that try to get more and better in life, to hold power, and even to control God. By doing so, one experiences purification performed by God as mentioned by Thomas Keating, develops strength to confront the false self, and meets God who embraces us as we are. After the stage of purification, the patient goes through the stage of illumination that experiences inner peace. At the end of the process experiencing inner peace, he/she reaches unity with God, the ultimate goal of contemplative prayer. Contemplative prayer that goes through the processes of purification, illumination and unity, gives positive effects for preparing death in peace by making the patient experience comfort and a deep rest in the presence of God and feel that they are loved. Thus, this study reviewed literature on the fruit of contemplative prayer and, based on the results, introduced and applied contemplative prayer to 3 hospice patients. According to the results, the patients were gradually relieved from loneliness and fear, restored their relation with their family, and became able to control their emotion.
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