View : 849 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김영규-
dc.contributor.author이귀염-
dc.creator이귀염-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:55Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:55Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.otherOAK-000000067281-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/188759-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000067281-
dc.description.abstract본 연구는 중상급 수준의 여성 결혼이민자를 대상으로 문식성 과제를 분석하는 데 목적을 두고 있다. 이를 위해 경기, 인천, 대전 지역에 거주하면서 1주일에 4시간 이상 한국어 교육을 받는 여성 결혼이민자와 여성 결혼이민자의 남편, 그리고 다문화가정의 자녀를 대상으로 면접과 질문지를 통해 여성 결혼이민자가 실생활에서 접하고 필요로 하게 되는 과제를 선정하기 위해 요구분석을 실시하였다. 요구분석의 방법으로 문식성 과제 단위 요구분석이 사용되었다. Long은 언어의 작은 부분을 하나씩 분류해 난이도에 따라 단계적으로 배열하여 가르치면 점차 언어의 전체에 이르게 된다는 종합적 접근 교수요목은 유의미한 습득 단위가 될 수 없다고 주장하였다. 종합적 접근 교수요목은 언어 사용과 분리되어 학습되는 교수요목으로 대화나 언어가 작위적이며 학습자들의 학습 동기와 집중력을 떨어뜨려 고급 단계까지 올라가는 데 어려움이 있다고 하였다. 따라서 목표 언어 형태가 학습자에게 덩어리 채 과제로 제시되어 학습자가 제시된 목표언어를 분석하여 규칙을 귀납적으로 발견하는 분석적 교수요목의 하나인 형태를 중시하는 과제 단위 언어 교수의 장점을 주장하면서 과제가 요구분석에 있어 실용적인 분석 단위임을 주장하였다. 이에 본 연구에서는 이를 바탕으로 언어의 정확성과 유창성 면을 두루 갖추어야 하는 중상급 수준의 여성 결혼이민자를 위한 문식성 목표 과제를 선정하기 위해 요구분석을 실시하였다. 문헌 연구와 사전 조사를 통해 목표 과제를 선정하고 요구조사를 실시하였으며 중상급 수준 여성 결혼이민자들의 문식성에 관한 개별 과제의 사용 빈도, 중요도 및 난이도에 대한 인식 정도를 알아보았다. Ⅰ장 서론에서는 여성 결혼이민자들의 현황 및 읽기‧쓰기 교재 개발을 위한 기본 단위로서 문식성 과제 요구분석의 필요성과 중요성을 제시하였다. Ⅱ장에서는 문식성이라는 개념의 정의와 중상급 수준의 여성 결혼이민자를 대상으로 한 읽기‧쓰기 교재의 필요성을 설명하였다. 그리고 과제 단위 요구분석의 개념을 제시하여 과제 단위 요구분석에 대한 연구 방법론에 대한 이론적 근거를 제시하였다. 또한 문식성 교육에 대한 연구, 읽기와 쓰기의 통합 교육에 관한 연구, 읽기와 쓰기 교재 개발에 관한 연구, 여성 결혼이민자 대상의 한국어 교재 개발에 관한 연구에 대한 선행 연구를 고찰하였다. 여성 결혼이민자를 대상으로 한 교재와 일반 목적 학습자를 위한 읽기 교재, 쓰기 교재 등 기존 교재를 분석하여 여성 결혼이민자의 문식성 향상을 위한 읽기‧쓰기 교재 개발의 당위성을 제시하였다. 그리고 이론적 배경 및 선행연구 고찰을 통하여 도출된 본 연구의 연구 문제를 진술하였다. Ⅲ장에서는 연구 문제에 대한 해답을 도출하기 위한 과정으로 문헌연구를 통한 과제 설정과 질문지 제작의 기반을 닦고 실질적인 설문조사에 앞서 여성 결혼이민자와의 사전 면접, 여성 결혼이민자의 남편과의 사전 이메일 면접 내용을 제시하였다. 그리고 여성 결혼이민자와 현직 한국어 교사를 대상으로 질문지를 이용하여 설문조사를 실시하고 그 과정을 기술하였다. 또한 연구의 타당성을 높이기 위하여 실시한 다문화가정 자녀와의 면접 진행 과정과 그 내용을 기술하였다. 수집된 자료는 SPSS 프로그램을 사용하여 신뢰도 분석, 빈도분석, 일원분산분석 및 사후 검증을 실시하였다. Ⅳ장에서는 여성 결혼이민자의 문식성 과제에 대한 인식을 분석하여 목표 과제를 확인하였다. 목표 과제에 대한 여성 결혼이민자의 인식을 살펴보고 한국어 학습 목적에 따라 과제에 대한 인식에 차이가 있는지를 알아보았다. 그러한 요구분석 결과를 바탕으로 여성 결혼이민자 대상 읽기와 쓰기 교재 개발을 위하여 선정된 문식성 과제를 배열하였다. 중상급 여성 결혼이민자가 중요하다고 생각하는 과제를 중심으로 하여 난이도와 사용 빈도를 비교한 후 중상급 여성 결혼이민자의 읽기‧쓰기 교재 개발을 위한 목표 과제를 선정하였고, 마지막으로 요구 조사 결과에 따른 난이도 분석을 통하여 과제를 배열하였다. Ⅴ장에서는 본 논문의 연구결과를 정리하고 연구의 한계점을 기술하였다. 또한 여성 결혼이민자의 읽기와 쓰기 교재 개발을 위한 제언을 제안하였고, 문식성 과제를 통한 교육과정 수립에 대한 후속 연구의 필요성을 제시하였다. 위와 같은 과정을 통하여 본 논문은 여성 결혼이민자들의 문식성 과제에 대한 요구를 확인하였고 문식력을 향상시키기 위한 교육과정 수립의 필요성을 확인하였다. 본 연구를 기초로 하여 여성 결혼이민자를 위한 문식성 교육과정 개발과 교재 개발이 이루어지고 실제 교육 현장에서 교육의 실효성을 높일 수 있기를 기대한다.;This study has the purpose of analyzing literacy tasks for upper-intermediate married immigrant women. For this research, an interview and questionnaire of married immigrant women who live in Gyeonggi, Incheon, and Daejeon and receive Korean education for more than 4 hours a week, their husbands, and children from multicultural familes were conducted. Through this, A task-based needs analysis was conducted to select the literacy task that the married immigrant women would face and require in real life. As a method of needs analysis, a needs analysis on the literacy task unit was used. Long claimed that the synthetic approaches in second language teaching, which categorizes every small part of language one by one, arranges them into stages according to difficulty and teaches with the aim to cover the entire language, results in unnatural language and conversation, and the learner faces difficulties to reach the advanced level as it undermines motivation and concentration to learn. Thus, by advocating the advantages of a task-based language teaching that focuses on the form of the language, he proposed that task is the useful analysis unit for needs analysis. Using such claims as basis, this research used needs analysis in order to select the literacy objective task for upper-intermediate level married immigrant women, who have to be both fluent and accurate in language. Through review of literatures and preliminary researches, the objective tasks were selected, a needs research was conducted, and identified the level of frequency of usage, the level of importance and the level of difficulty perceived by married immigrant women regarding the individual tasks for literacy. The introduction it chapter Ⅰ states the current status of married immigrant women and proposed the necessity and importance of literacy task-based needs analysis as the basic unit for the development of reading and wrting textbooks. In chapter II, the definition of literacy, and the needs for a reading and writing textbooks for the upper-intermediate married immigrant women were explained. Also, by presenting the concept of task-based needs analysis, it proposed the theoretical basis of the research methodological principles for task-based needs analysis. Previous researches on literacy education, integrated reading and writing education, development of reading and writing textbooks, and development of Korean language textbooks for married immigrant women were also studied. By analyzing the Korean textbooks for married immigrant women, and the existing reading and writing textbooks for learners of general purposes, this study has proposed appropriateness of developing a reading and writing textbook to enhance the literacy among the married immigrant women. The subject for inquiry with the studies derived through the study of theoretical background and research on previous studies were also stated. In chapter III, the contents of the preliminary interviews with the married immigrant women, and an preliminary e-mail interview with their husbands, which were conducted prior to the actual survey to. And by using a questionnaire, this study conducted a survey of married immigrant women, and current Korean language teachers, and written down the process. Also, the process and content of the interview with children from multicultural families, in order to enhance the validity of the research, was stated. The collected data went through a reliability analysis, frequency analysis, one way analysis of variance, and posteriori tests by SPSS program. In chapter IV, the objective tasks were identified after analyzing the understanding by married immigrant women about the literacy tasks. By looking at the understanding of the objective tasks, it was checked whether there was differences in understanding of the tasks according to their learning purposes. Based on the needs analysis result, this study arranged the literacy tasks selected for the development of reading and writing textbooks for married immigrant women. By focusing on the tasks that upper-intermediate married immigrant women need, a comparison of level of difficulty and frequency took place, then a objective tasks were selected to develop a reading and writing textbook for those women, and the tasks were arranged through the analysis about the level of difficulty of literacy tasks following the results of need research. Chapter V compiles the results of the study and states the limitations of the study. Also it presents the proposal for the development of reading and writing textbooks for married immigrant women, and proposed the necessity for a follow up research on establishing curriculums regarding literacy tasks. Through the above process, this thesis identified the needs of married immigrant women about literacy tasks, and also confirmed the necessity for an establishment of a curriculum to improve literacy. It is hoped that a curriculum and textbooks are developed with this research as the basis, and that this would improve the effectiveness and usefulness of education in the real educational field.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 목적 1 B. 연구의 필요성 및 의의 3 Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 고찰 6 A. 중상급 수준의 여성 결혼이민자 대상 문식성 교육 6 1. 문식성 6 B. 과제 단위 요구분석 10 C. 선행연구 11 1. 문식성 교육에 관한 연구 11 2. 읽기와 쓰기 통합 교육에 관한 연구 13 3. 읽기와 쓰기 교재 개발에 관한 연구 15 4. 여성 결혼이민자 대상 한국어 교재 개발에 관한 연구 17 D. 기존 교재 분석 19 1. 여성 결혼이민자를 대상으로 한 교재 19 1.1 여성결혼이민자와 함께하는 한국어 3 21 1.2 여성결혼이민자와 함께하는 한국어 4 23 1.3 엄마와 함께 읽어요 재미 쏙쏙 동화, 지식 쏙쏙 만화 24 2. 기존의 읽기쓰기 교재 분석 26 2.1 읽기 교재 26 2.1.1 생각하는 한국어 읽기 4급 26 2.1.2 외국인을 위한 한국어읽기 29 2.2 쓰기 교재 32 2.2.1 한달완성 한국어 쓰기 중급 1 32 2.2.2 한달완성 한국어 쓰기 중급 2 34 E. 연구 문제 36 Ⅲ. 연구 방법 39 A. 연구 방법 및 절차 39 1. 연구 방법 39 2. 연구 절차 40 3. 분석 방법 49 3.1 자료 분석 방법 49 3.2 조사 도구의 신뢰도 50 Ⅳ. 연구 결과 및 논의 51 A. 여성 결혼이민자의 요구 분석 결과 51 1. 인구학적 특징 분석 51 2. 한국어 학습과 한국어 교재에 대한 요구 분석 54 3. 과제에 대한 요구 분석 59 3.1 과제의 사용 빈도에 대한 인식 59 3.1.1 학습 목적에 따른 과제 사용 빈도 차이 61 3.2 과제의 중요도에 대한 인식 66 3.2.1 학습 목적에 따른 과제의 중요도 인식 차이 68 3.3 과제의 난이도에 대한 인식 69 3.3.1 학습 목적에 따른 과제의 난이도 인식 차이 71 B. 과제 단위 요구분석을 통한 과제의 선정과 배열 76 1. 목표 과제 선정 76 Ⅳ. 결론 및 제언 80 A. 결론 80 B. 후속 연구에 대한 제언 82 참고문헌 83 부록Ⅰ. 사후검증 결과 기술통계 87 부록Ⅱ. 여성 결혼이민자용 설문지(한국어) 93 부록Ⅲ. 여성 결혼이민자용 설문지(중국어) 101 부록Ⅳ. 여성 결혼이민자용 설문지(일본어) 109 부록Ⅴ. 여성 결혼이민자용 설문지(베트남어) 117 부록Ⅵ. 남편용 질문지 125 ABSTRACT 128-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1590458 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title중상급 수준 여성 결혼이민자 대상 읽기·쓰기 교재 개발을 위한 문식성 과제 단위 요구분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Task-Based Needs Analysis on the literacy for the development of reading and writing textbook in case of the upper-intermediate married immigrant women-
dc.creator.othernameLee, Gui Yeom-
dc.format.pageix, 130 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 외국어로서의한국어교육전공-
dc.date.awarded2011. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 외국어로서의한국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE