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고등학생이 지각한 담임교사의 윤리적 리더십 특성 및 학생 자아개념과의 관련성 분석

Title
고등학생이 지각한 담임교사의 윤리적 리더십 특성 및 학생 자아개념과의 관련성 분석
Other Titles
Relationship between homeroom teacher's ethical leadership perceived by high school students and student's self-concept
Authors
송지혜
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 교육행정전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
한유경
Abstract
학교교육 현장에서 학업과 진로부담을 겪는 학생들을 교육하고 동기를 부여하는 지도자로서 교사의 중요성이 강조된다. 특히 학급 담임교사는 학생들의 전인적인 발달에 지대한 영향을 미친다. 오늘날 구성주의에 기초한 교육 패러다임에 따르면, 상하관계로서의 교사학생관계를 지양하고 인간존중의 원칙에 근거하여 학교교육 목표를 향해 나아가고 있다. 어느 조직에나 리더가 존재하며, 학교와 학급도 예외가 아니다. 한 학급에서의 리더인 담임교사는 학급 학생들을 교육적으로 바람직한 방향으로 이끌어 나가야 할 책임을 갖는다. 이 연구는 담임교사가 학생들에게 미치는 다양한 영향 요인 가운데에서도 교사의 윤리성이 인생의 중요한 전환기에 도달한 고등학교 3학년 재학생들의 자아개념에 영향을 준다는 경험적 가정에 근거한다. 다시 말해, 고등학생이 긍정적인 자아개념을 형성함에 있어서 학급 담임교사의 윤리적 리더십이 매우 중요하게 작용한다고 가정한다. 따라서 이 연구는 고등학교 학생들이 지각하는 담임교사의 윤리적 리더십 특성을 알아보고, 담임교사의 윤리적 리더십과 학생의 자아개념 사이에 어떤 상관관계가 있는지를 분석함으로써 담임교사의 효율적인 학급 경영 및 교육의 미래를 조명하는데 목적을 두었다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 담임교사의 개인적 특성(성별, 설립별, 종교, 교직경력, 결혼여부, 학력, 자녀수)에 따라 학생들은 교사의 윤리적 리더십 특성을 어떻게 지각하는가? 2. 고등학교 3학년 학생이 지각하는 담임교사의 윤리적 리더십 특성에 따라 학생 자신의 자아정체성, 교우관계 및 대인관계, 가치관 및 생활태도 등의 자아개념 형성을 어떻게 다르게 인식하는가? 3. 담임교사의 윤리적 리더십과 학생의 자아개념은 어떠한 상관관계를 나타내는가? 이상의 연구 문제를 탐구하기 위하여 선행 연구 결과를 검토하고, 관련된 문헌연구를 통해 이론적 근거를 마련하였다. 이를 기초로 고등학교 3학년 학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였는데 이를 위해 사용한 조사방법은 다음과 같다. 교사의 윤리적 리더십 측정을 위해서 김정균 (2007), 조영민(2002)의 연구에서 활용한 설문지를 기반으로 연구자가 재구성한 설문지를 사용하였으며 경기도 부천시내 고등학교 중에서 국공립 고등학교와 사립 고등학교를 각각 무선 표집 하여 선택된 고등학교 3학년 학생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 통계자료는 SPSS 12.0 프로그램을 사용하였으며, 검증된 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 교사의 개인적 특성(성별, 학교설립별, 종교, 교직경력, 결혼여부, 학력, 자녀수)에 따라 학생이 지각하는 교사의 윤리적 리더십 특성을 살펴보았다. 교사 성별에 따라 학생들이 지각하는 교사의 윤리적 리더십 특성으로, 학생들은 수업 및 학급운영, 학생 지도, 교사의 일반적 윤리성 측면에서 남교사보다 여교사가 더 윤리성이 높다고 지각하였다. 교직경력에 따라 학생들이 지각하는 윤리적 리더십 특성으로, 학생들은 수업 및 학급운영은 5~10년 미만경력의 교사가 가장 높다고 지각하였고, 그 다음으로 15년 이상, 10~15년 미만, 5년 미만 순으로 나타났다. 교직경력에 따른 학생지도, 일반적 윤리성에 대한 학생 지각은 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 교사의 종교 유무에 따라 학생들이 지각하는 윤리적 리더십 특성으로, 수업 및 학급운영, 학생지도, 교사의 일반적 윤리성에서 학생들의 지각은 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 교사 학력에 따라 학생들이 지각하는 교사의 윤리적 리더십 특성으로, 석사 이상자가 대졸자보다 다소 높게 나타났으나, 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 교사의 결혼여부에 따른 윤리적 리더십 특성으로는, 수업 및 학급운영은 기혼교사가 미혼교사보다 높았지만, 학생지도, 교사의 일반적 윤리성 영역에서는 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 교사의 자녀수에 따라 학생들이 지각하는 윤리적 리더십 특성으로는, 수업 및 학급운영, 학생지도, 교사의 일반적인 윤리성 영역 모두에서 자녀수 1-2명인 교사가 가장 높게 나타났으며, 자녀가 없는 경우, 3명이상의 순으로 나타났으며, 이는 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 교사의 윤리적 리더십 영역별로 학생 자아개념에 미치는 영향을 살펴보면, 교사의 수업 및 학급운영영역과 학생 자아개념(자아정체성, 인간관계, 가치관 및 생활태도)은 정적인 상관관계를 보였다. 교사의 학생지도영역 및 교사의 일반적 윤리성도 학생 자아개념에 정적인 상관관계를 보였다. 종합적으로, 교사의 윤리적 리더십과 학생 자아개념은 정적인 상관관계를 보였다. 교사의 윤리적 리더십 요인이 학생의 가치관 및 생활태도에 미치는 영향은 통계적으로 유의한 것으로 나타났으나, 교사의 수업 및 학급운영 영역은 학생의 가치관 및 생활태도에 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 교사의 학생지도 영역, 일반적 윤리성 영역은 학생의 가치관 및 생활태도에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 담임교사의 개인적 특성별 윤리적 리더십 특성이 학생의 자아개념에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 회귀분석을 실시한 결과, 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 교사성별과 학력은 학생 자아개념에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 교사 자녀수는 학생 자아개념에 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교사의 학생지도와 일반적 윤리성은 학생 자아개념에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교사의 개인적 특성과 윤리적 리더십이 학생의 교우관계 및 대인관계에 미치는 영향에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 회귀분석을 실시하였고, 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 교사성별과 학력은 교우관계 및 대인관계에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교사의 윤리적 리더십요인은 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 교사결혼 여부, 교사 자녀수는 교우관계 및 대인관계에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교사의 학생지도, 일반적 윤리성은 학생의 교우관계 및 대인관계에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 담임교사의 개인 변인별 윤리적 리더십 특성이 학생의 가치관 및 생활태도에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 회귀분석을 실시하였으며, 이는 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 교사성별과 교사의 종교유무, 교사학력은 학생의 가치관 및 생활태도에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 교사 자녀수는 학생의 가치관 및 생활태도에 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교사의 윤리적 리더십요인은 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 교사경력은 가치관 및 생활태도에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교사학력은 학생의가치관 및 생활태도에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교사 수업 및 학급운영 영역, 학생지도 영역, 교사의 일반적 윤리성 모두 학생의 가치관 및 생활태도에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과에서 나타난 담임교사의 윤리적 리더십과 학생의 자아개념과의 관계를 종합하면, 담임교사가 올바른 윤리적 리더십을 가지고 학급운영, 학생지도, 수업 진행 등의 교육활동을 한다면 학생들의 자아개념을 긍정적인 방향으로 유도할 수 있을 것으로 보인다. 이상의 연구를 통해 고등학교 학급담임교사가 학생 자아개념에 다양한 방식으로 영향을 준다는 가정을 객관적으로 검증하였다. 이에 따라 담임교사 배정은 물론이고, 학생들을 직접 지도하는 교사를 배치하는 교원인사과정에서 교사의 윤리적 리더십을 중요하게 고려해야 함을 시사해준다. 또한 교사 윤리적 리더십 함양을 위한 다양한 연수프로그램을 개발하여 학교교육 현장에 적용해야 할 필요성이 제기된다.;A teacher is the leader who gives a motivation and educates students who play a leading role of future in the knowledge-based society of the 21th century. Moreover, the teacher in charge of a class has a big influence on the holistic development of students. The paradigm of modern education rejects the vertical relation between a teacher and a student, and is making progress toward the modern goal of school education based on the principle of respect for human. Any organization has a leader and so does school. The leader in a class is a home room teacher and has a responsibility of teaching students in a good way. This study starts from the hypothesis that teacher's ethical leadership among the various dispositions will influence the highschool third grade student's self-concept who reached in the turning point of life. This implies the role of teacher's ethical leadership is very important in building a positive self-concept of students. This study examines the degree of teacher's ethical leadership which the highschool students recognize, and analyzes the correlation between the student's self-concept and teacher's ethical leadership to focus on the future of education and teacher's effective class management. To satisfy the purpose of this study, the following study problems were settled. First, the degree of teacher's ethical leadership is influenced by the highschool third grade teacher's individual characteristics(sex, establishment, religion, teacher career, marital status, academic ability, the number of children). Second, the degree of teacher's ethical leadership which the highschool students recognize influences the student's self-concept such as the student's self-identity, relationship among classmates and people, values and life attitude. To explore the above study problems, this study examines the precedent studies making a theoretical basis by the documentary study, and based on this, a survey was carried out targeting on the highschool third grade students. To measure the teacher's ethical leadership, the questionnaires edited by the researcher was used on the basis of the questionnaire applied in the research of Kim Jeong-gyun(2007) and Cho Young-min(2002), and the survey was carried out targeting on the highschool third grade students selected by a random sampling of the national and private high schools out of schools in Bucheon, Kyunggido. The collected statistic data was applied by the program, SPSSWIN 12.0 and followings are the study results. First, as to the effects of the degree of teacher's individual characteristics(sex, establishment, religion, teacher career, marital status, academic ability, the number of children) on the teacher's ethical leadership which the highschool students recognize, it showed a statistically significant difference, as that of female teacher was higher than males in the general ethics, class or learning management and student teaching for the difference in the teacher's ethical leadership under the teacher's sex. And as to the difference in the teacher's ethical leadership under the teacher's career, it was the most highest in the teacher having less than 5~10 years' career, and was followed by less than 10~15 years, and 5 years subsequently. The general ethics and student teaching under the teacher's career had no statistically significant difference. It had no statistically significant difference in the class or class management, student teaching, teacher's general ethics among the teacher's ethical leadership under the teacher's religion. As to the teacher's ethical leadership under the teacher's academic ability, it had no statistically significant difference, even though teachers of more than master's degree were a little higher than college graduates. And as to the teacher's ethical leadership under the teacher's marital status, it had no statistically significant difference in the area of a general ethics, though that of married teachers was higher than the unmarried in class or class management. The difference of teacher's ethical leadership under the number of teacher's children was the highest in case of having 1-2 children in all the area of class, class management, student teaching, teacher's general ethics, and followed by no children and more than 3 children, which showed a statistically significant difference. Second, as to the effects of the area of teacher's ethical leadership on the student's self-concept, the teachers's class and class leading area showed a positive effect on the student's self-concept -self-identity, human relationship, values and life attitude. The teacher's student teaching had a positive effect on the student's self-concept, and also the teacher's general ethics showed a positive effect on the student's self-concept. As a whole, the teacher's ethical leadership had a positive effect on the student's self-concept. The factor of teacher's ethical leadership showed a statistical significance in the student's values and life attitude, but the area of teacher's class and class leading had a negative effect on the student's values and life attitude. Also, the area of teacher's student teaching and general ethics showed a positive effect on the student's values and life attitude. Third, the regression analysis was carried out to identify the effects of the degree of teacher's individual characteristics and ethical leadership on the student's self-concept, which showed a statistical significance. The teacher's sex and academic ability had a positive effect on the student's self-concept, and the number of teacher's children showed a negative effect on the student's self-concept. The teacher's student teaching and general ethics had a positive effect on the student's self-concept. the regression analysis was carried out to identify the effects of the degree of teacher's individual characteristics and ethical leadership on the student's relationship among classmates and people, which showed a statistical significance. The teacher's sex and academic ability had a positive effect on the student's relationship among classmates and people. The factor of teacher's ethical leadership showed a statistical significance. The teacher's marital status and the number of teacher's children had a positive effect on the student's relationship among classmates and people. The teacher's student teaching and general ethics showed a positive effect on the student's relationship among classmates and people. Fourth, the regression analysis was carried out to examine the effects of teacher's general characteristics and ethical leadership on the student's values and life attitude, which showed a statistical significance. The status of teacher's sex, religion, and academic ability had a positive effect on the student's values and life attitude, but the number of teacher's children had a negative effect on the student's values and life attitude. The factor of teacher's ethical leadership had a statistical significance. The teacher's career showed a positive effect on the student's values and life attitude, and teacher's academic ability had a positive effect on the student's values and life attitude. All the areas of teacher's class, class leading, student teaching, and general ethics had a positive effect on the student's values and life attitude. Gathering up the relation between the student's self-concept and teacher's ethical leadership presented in the above study results, it is expected that teachers can lead the student's self-concept in a positive way, if the teacher in charge has a right ethical leadership to make the educational activity such as a class management, student teaching, class leading and so on. As the study results suggest, the talent of teacher's ethical leadership should be estimated in employing the would-be teacher and placing the highschool third grade teacher, including a development of various programs of the ethics and leadership education for the existing teachers, as the teacher in charge of a class has a big influence on the student's self-concept. It is expected that these efforts will have a positive effects on the student's future and futhermore improve the quality of school education.
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