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서울시 청담·압구정 패션특구 관광 활성화 전략 연구

Title
서울시 청담·압구정 패션특구 관광 활성화 전략 연구
Other Titles
A Study on the Revitalization strategy of the Tourism for the Cheongdam-Apgujeung Special Fashion Zone : Focusing on place branding and storytelling
Authors
이지현
Issue Date
2011
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
관광은 현대인들에게 생활의 일부이면서 동시에 장소의 경쟁력을 좌우하는 핵심요소이다. 현대의 쇼핑 관광은 문화와 접목된 체험형 관광으로 발전해 가고 있다. 문화체육관광부「2009 외래관광객 실태조사」결과에 따르면, 외국인 관광객이 방한 기간 중 가장 많이 하는 활동 및 한국 방문 동기는 ‘쇼핑(56.5%)’이 1위로 가장 높게 나타났다. 그러나 외국인 관광객들의 쇼핑 장소와 구매 제품은 극히 한정적이었다. 서울의 패션 문화는 전세계 어떤 도시의 패션보다 세련되고 트렌드를 리드하는 경향이 강하지만 관광객들에 대한 홍보가 부족하다. 서울을 문화와 쇼핑의 도시라는 이미지를 강화시키기 위한 전략이 필요하다. 강남 청담•압구정 패션특구는 2008년 지식경제부가 지정한 패션특화지구로 한국 패션을 리드하는 산업체와 인프라가 밀집된 고급 패션 문화라이프스타일을 체험할 수 있는 최적의 지역이다. 과거 관광객들에겐 주로 남대문, 이태원, 명동 등과 같은 지역 색채가 강한 패션상권을 중점적으로 홍보해 왔으나, 앞으로는 외국 관광객들에게 패션과 음식, 미용, 한류문화의 다양한 체험이 가능한 청담압구정 패션 특구 지역을 집중적으로 홍보, 마케팅을 강화할 필요가 있다. 본 연구에서는 서울시 청담•압구정 패션 특구 관광 활성화를 목적으로 청담•압구정 패션 특구 아이덴티티를 강화하기 위해 장소의 구성 요소와 장소 브랜딩, 스토리텔링의 본질을 정리하고, 이를 바탕으로 청담압구정 패션 특구 테마거리의 스토리텔링을 구성해 보았다. 연구의 진행과정은 다음과 같다. 첫째, 외국인 관광객 국내 쇼핑 현황과 주요 외국인 쇼핑 관광객인 일본 관광객과 중국관광객의 쇼핑 특성을 조사하였다. 둘째, 장소의 구성 요소, 장소 브랜딩과 스토리텔링의 이론에 대해 고찰하였다. 셋째, 청담•압구정 패션 특구의 현황과 문제점을 분석하였다. 넷째, 청담•압구정 패션 특구의 상권과 테마거리의 특성 조사를 통해 테마 거리 별 활성화 전략을 모색하였다. 다섯째, 장소브랜딩과 스토리텔링을 통한 관광 활성화 사례를 조사하였다. 여섯째, 청담•압구정 패션 특구 관광 활성화 전략을 제시하였다. 현재 청담압구정 패션 특구 테마거리는 패션, 예술, 음식 등의 문화적 장소자산이 풍부하고 잠재성이 많음에도 불구하고 관광지로서의 매력을 충분히 발휘하지 못하고 있었으며, 각 7개 테마거리의 콘텐츠들이 실질적으로 하나의 통합된 공간으로 브랜드화 되지 못하고 있었다. 청담•압구정 패션 특구 테마거리의 아이덴티티를 강화하기 위해 장소의 구성 요소 중, 물리적•환경적 요소와 인적•문화적 요소, 정서적•상징적 요소와 상대적 요소로 청담•압구정 패션 특구의 장소 자산을 도출하였다. 청담•압구정 패션특구는 패션과 쇼핑, 음식, 미용, 예술, 문화 등의 인적•문화적 자산이 풍부하고, 명품 패션, 럭셔리 라이프스타일, 트렌디한 장소, 쇼핑, 젊음, 활기, 예술, 다양성, 여유로움 등의 전반적으로 세련된 문화라는 상징적 요소를 도출할 수 있었다. 또 외국인들에게 쇼핑관광 홍보와 한국 패션문화 체험을 목적으로 패션 특구 테마 거리 별 타겟 소비자의 유형을 세분화하였고, 테마거리 장소 성을 강화할 컨셉 별 테마거리 연계코스를 제안하였다. 청담•압구정 패션 특구의 인프라 정보를 활성화 방안과 청담•압구정 패션특구 테마거리의 장소자산 분석을 통해 스토리텔링의 주제 유형을 제시하였다. 디지털 스토리텔링의 특징을 적용하여 감성적이고 인터랙티브한 스토리텔링을 통한 장소경험 확대와 관광객에 의한 새로운 이야기 창출이 가능하도록 청담압구정 패션 특구의 플롯을 구성하였다. 이렇듯 청담•압구정 패션 특구 테마거리의 문화 콘텐츠를 도출하고 스토리텔링을 통해 장소 성을 부여하는 작업은 청담•압구정 패션 특구의 브랜드 창출을 위한 일련의 과정에 속한다. 청담•압구정 패션 특구 브랜드 가치를 높임으로써, 다른 관광지와 차별화되는 매력과 경쟁력을 강화할 수 있고, 지역 경제 수익 창출을 기대할 수 있다. 그 동안 스토리텔링과 장소 브랜딩 개념을 도입한 청담•압구정 패션 특구 관광 활성화에 대한 논의가 없었기 때문에 이 연구에 의의가 있다. 앞으로 청담•압구정 패션 특구가 쇼핑과 문화를 체험할 수 있는 매력적인 관광지로서 청담•압구정 패션 특구 만의 고유한 브랜드 이미지를 형성할 수 있도록 계속해서 구체적인 연구가 진행되어야 할 것이다.;Tourism is a part of lives for modern people at the same time it is an essential element dictates economy of location. Modern shopping tourism is developing into Experience oriented Tourism that grafted to culture. Based on the International Visitor Survey 2009 by the Ministry of Culture Sports & Tourism, the most popular activity during the visit and reason of visit to Korea by foreign tourists ranked to shopping(56%) as being the 1st place. But the items and places of purchase by the foreign tourists is very limited. In terms of fashion culture of Seoul, it has strong tendency to lead the trend of fashion compare to any other cities in the world, but it lacks advertisement toward tourists. It needs a strategy to strengthen image that Seoul is the city of culture & shopping. Cheongdam-Apgujeung special fashion zone designated by the Ministry of Knowledge & Economy in 2008. as being the optimum place where high grade fashion culture life style can be experienced while infra & industry of leading Korean fashion is concentrated in it. So far advertisement has been implemented by putting emphasis mainly to Namdaemun, Itaewon, Myungdong having strong local character, but it is necessary to have strengthened advertisement and marketing activity mainly to Cheongdam-Apgujeung special fashion zone where various Korean wave culture can be experienced such as fashion, food, beauty treatment, etc by the foreign tourists. In this study, in order to activate tourism of Cheongdam-Apgujeung special fashion zone of Seoul for strengthen identity of Cheongdam-Apgujeung special fashion zone by analyzing the composition factors of place, place branding, essence of storytelling and based on that, a compositions of storytelling has been carried out on Cheongdam-Apgujeung fashion specialized theme streets. The procedure of study are as follows; First, Survey is implemented regarding Foreign tourist's domestic shopping status for which shopping characteristics of Japanese and Chinese tourists as being major foreign tourists is surveyed. Second, Review is implemented on composition factors of place, place branding and storytelling theory. Third, Analysis is made on the current status & problem of Cheongdam-Apgujeung special fashion zone. Four, through survey on commercial zone and character of theme street of Cheongdam-Apgujeung special fashion zone, strategy to activate each theme street is investigated. Five, Examples is surveyed that tourism is activated through place branding or storytelling. Six, Presented revitalization strategy of the tourism for the Cheongdam-Apgujeung special fashion zone. Though Cheongdam-Apgujeung fashion specialized theme streets, it has affluent culture & location assets of fashion, arts, foods, with vast potential, but it lacks to show fully of its attractions as being a tourism destination and contents of each seven theme street, practically not transformed into an integrated branding space. To strengthen identity of Cheongdam-Apgujeung fashion specialized theme streets, it is drawn physical, environmental factors, personal, cultural factors, emotional, symbolic factors, relative factors out of place assets of Cheongdam-Apgujeung fashion specialized theme streets. Cheongdam-Apgujeung fashion specialized theme streets, not only has affluent human cultural assets such as fashion & shopping, foods, beauty treatment, arts, culture etc, but also can draw symbolic factor regarded as refined culture in general with masterpiece fashion, luxury life style, trendy place, shopping, youth, vitality, arts, diversity, complacency. With respect to theme street of fashion specialized district, type of target consumer is specified with an aim to advertise shopping tourism and to provide Korean fashion culture experience toward foreign tourists and proposed connecting course of concept-wise theme district to strengthen location specificity. and proposed infra and information activation plan of Cheongdam-Apgujeung fashion specialized theme streets. and also proposed type of theme storytelling through analysis of location assets of Cheongdam-Apgujeung fashion specialized theme streets. By taking account the character of storytelling, flexibility & elasticity, universality & popularity, interactivity & commutativity, nonlinearity Plot of Cheongdam-Apgujeung special fashion zone is organized to be able to create new storyselling by tourists. This study has a significance since there has been no discussions with regard to activation of Cheongdam-Apgujeung special fashion zone by applying the concept of storytelling and place branding. From now onward concrete study has to be implemented continuously to form typical brand image of Cheongdam-Apgujeung special fashion zone as being an attractive tourism location possible to experience shopping and culture.
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