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한식세계화를 위한 웰김치 브랜드 패키지디자인 개발연구

Title
한식세계화를 위한 웰김치 브랜드 패키지디자인 개발연구
Other Titles
Study of the 'Well Kimchi' Brand Package Design for Korean Food's Globalization
Authors
육주현
Issue Date
2011
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
전 세계에서 계속적으로 이슈가 되고 있는 ‘웰빙’은 인간이 건강한 삶과 행복을 함께 추구하고자 하는 메가 트렌드 로써 보다 높은 삶의 질을 향유하고자 하는 사람들에게 필수적으로 요구되는 요소이다. 현재 공기 청정기, 친환경 소재의 가구 및 인테리어 소품, 페인트 등의 다양한 분야에서 웰빙 을 컨셉트로 적용한 사례가 발생되고 있지만, 특히나 식 음료 분야에서 더욱 두드러지게 나타나고 있다. 음식을 상품화 한 마켓에서의 웰빙 트렌드 는 국내외에서 함께 살펴볼 수 있는데, 우리나라의 대표적인 음식인 김치가 세계적으로 알려지고 있는 현상을 볼 수 있을 것이다. 예전부터 한국의 ‘김치’는 비타민, 무기질을 다량 함유하고 있는 다이어트, 항암효과에 뛰어난 웰빙 음식으로 국내에서 이미 인정받아 왔었다. 이 외의 다양한 김치의 장점들이 웰빙 트렌드 조류에 힘을 싣고 국내를 넘어 세계적으로 알려지면서 유명해 지고 있다. 2001년 국제식품규격위원회에서 한국의 김치를 국제식품규격 CODEX 마크를 인정하였고, 현재 종가 집 김치를 선두로 여러 종류의 김치들이 해외로 활발하게 진출하고 있는 실정이다. 김치는 단순히 한국의 음식을 세계화하고 산업화 하는 것뿐만 아니라, 한국문화 유산을 세계로 알릴 수 있는 의미 있는 제품인 것이다. 이에 본 연구는 김치에 대한 세계적인 관심을 이어 건강식품으로 인정된 새로운 김치브랜드를 런칭 하기 위해 수출용 패키지 디자인 마케팅을 제시하고, 김치의 우수성을 세계인들에게 적극적으로 알리는 것에 목적이 있다. 또한 문헌 연구를 통해 김치의 일반적인 특성과 효능에 대한 이해를 바탕으로 글로벌마켓 진출 성공을 위해 부각해야 할 장점들을 파악한다. 이 과정 중 해외지역별 김치상품 진출현황을 분석해 본 결과 미주, 유럽시장의 취약함을 새로운 브랜드 및 패키지 디자인 개발로 발돋움 하고자, 현재 국내외 김치 브랜드의 문제점을 찾아본다. 이를 바탕으로 웰 김치의 포지셔닝과 마케팅 전략, 디자인 요소를 도출하여 구체적인 디자인을 제안하였다. 국내외 브랜드 김치의 상품특성을 분석한 결과, 대부분의 국내 김치 포장은 다량구매 고객층에 맞춘 획일적인 진공 비닐포장임을 발견하였다. 몇 년 전부터 판매용 김치브랜드가 늘어나고 브랜드 각각 세계화 전략을 위한 상품포장에 변화를 시도하고 있으나 현지 교포들을 위한 구성일 뿐 해당 현지인들을 위한 시각적 인식은 가시적으로 보여주지 못하고 있는 실정이다. 그러므로 해외시장 내 현지 소비자들에게 트렌디하고 문화적인 아이콘으로 다가갈 수 있는 차별화된 포장디자인을 제시하여 그 상품가치를 재고하는 방안이 현 포장 김치 수출시장에서의 시장 확대 방안이 될 것이다. 브랜드 포지셔닝은 외국인 소비자들에게 세련되고 고급스러운 이미지로 다가갈 수 있고, 현지 소비자들의 주방문화가 고려되어 사용이 편리한 디자인의 포장으로, 미주 유럽시장 건강 기능식품 중 Premium 제품 군 시장에서 경쟁할 수 있는 브랜드로서 전략을 도출하고 새로운 김치 브랜드를 개발한다. 첫째, 웰김치 브랜드는 ‘글로벌 김치문화를 선도하는 전도사’역할로, 외국인들에게 경험해보지 못한 식품을 친근하게 접근 할 수 있는 브랜드로 다가가는 것이다. 둘째, 브랜드 컨셉은 ‘순수하고 건강한 자연음식’이며, 한글 서체를 이용한 ‘김치’를 CI로 사용하여 브랜드 아이덴티티를 구축하고 ‘한국적 가치 우수성’을 세계에 알려 한국 언어의 자긍심을 높임과 동시에 한국 식품 전문 브랜드 의미를 표현한다. ‘Well Kimchi’ BI는 Wellbeing & Well의 함축적 의미이다. 셋째 패키지디자인 차별화 전략으로, 1. 병의 몸통 전체를 2단으로 분리한 입구를 개발하여 ‘국물의 흐름을 방지시켜주는 기능성이 강조된 패키지’를 제안하였다. 국물문화에 익숙하지 못한 현지인들이 편리하게 사용하기 위해 포장용기 뚜껑을 2단계로 설계하였는데, 하단의 입구는 내용물을 쉽게 덜어낼 수 있도록 크게 제작하였고, 상단의 작은 입구는 내용물의 쏟아짐과 흐름 없이 국물만 소스처럼 사용할 수 있도록 디자인하여 사용자의 편이 성을 개선하였다. 2. 단위성은, 본론에서 국외시장 패키지 현황을 보면 수출품의 경우 1kg미만의 소 포장 제품이 대부분을 차지하고 있고, 많은 소비자들이 유닛트 식품을 구입하기를 좋아하면서 포장은 소형화 되는 경향을 보이고 있다. 그러므로 김치가 주 메뉴 식품이 아닌 해외 시장 소비패턴에 맞는 소량 다품종을 제안한다. 3. 용기는 트렌디한 소비자 층을 겨냥하여, 내용물이 그대로 드러나고 촉감으로도 전달되는 진공포장을 지양하고, 화학적 안전성과 내구성이 우수하고, 재활용이 가능한 장점을 지닌 유리병을 사용한다. 그러나 안에 김치 내용물이 보이는 것의 심미적인 부담감을 피하기 위해 불투명 하얀색 라벨로 압착한다. 4. 디자인은 심플함과 모던함을 살린 디자인을 제안한다. 김치의 큰 그림과 부담스러운 칼라, 이미지들로 인한 비호감적인 요소에서 벗어나는 것을 우선 고려하며, 소비자에게 신선함을 안겨줄 수 있는 패키지디자인을 제안한다. 이렇게 차별화된 제품 포장은 호기심을 자극하여 초기 구매로 자연스럽게 이어질 수 있다. 넷째 웰김치의 메뉴전략으로는 용기에서 김치를 꺼내 국물을 흘리며 썰어야 하는 포기김치에 익숙하지 않은 현지인의 불편함을 감안하여 한입의 고급화와 현지 식에 맞는 퓨전메뉴를 개발하여 그들에게 친숙하게 다가간다. 마지막 마케팅 및 경영전략으로 아직 경쟁업체들의 마케팅 활동이 활발하지 않은 분야를 공략하기 위한 다양한 중량의 제품을 개발하고, 이를 북미, 유럽시장 내 현지 소비자들이 Premium 상품으로 인식하게 하는데 목적이 있다. 또한, Tweeter, Facebook, U-Tube와 같은 Social Network Service 온라인 공간에서의 마케팅을 통하여 현지 소비자들을 중심으로 자발적인 정보공유 및 트렌드를 주도하고, 현지 소비자들을 위한 대표 홈페이지를 만들어 현지 음식문화에 맞는 여러 가지 레시피들을 개발, 제공하며 반복구매를 유도 및 유지하여 시장 내 기초판매기반을 확대한다. Promotion전략은 현지 Partner들을 발굴하고, 현지화된 고급 한국 레스토랑들을 중심으로 제품의 심플하고 고급스러운 포장 이미지를 활용한 쇼케이스 Promotion을 진행한다. 또한 Story Telling 방식의 문화적인 컨텐츠를 가미한 정보전달을 바탕으로 소비자의 제품에 대한 이해도 및 인지도를 향상시켜 흥미유발이 제품의 구매로 또 지속적인 재 구매가 제품에 대한 Royalty로 이어지도록 한다. 웰김치 패키지의 디자인 컨셉트는, 퓨어푸드의 깨끗함, 웰빙 김치의 건강한 칼라적 표현, 사용성과 실용성을 강조한 2중 분리 구조, 타겟 소비자를 고려한 소량 포장단위, 김치에 생소한 현지인들을 위한 김치에 대한 효능 및 메뉴별 설명을 초점으로 디자인을 제안한다. ‘웰김치‘는 한국을 알리기 위하여 전통성만을 강조한 고정관념에서 탈피해 타겟층에 맞는 사용 성, 실용성을 바탕으로 한 김치 브랜드를 런칭하여 김치에 대한 전략적인 마케팅 방법과 패키지 디자인을 통해 강력한 브랜드 자산을 구축함으로서 김치의 장점을 부각시키고 대의적으로는 한국 문화를 알리는 역할을 할 것이다.;Continued global trend of 'Well-being' life, is not only the simple pursuit of healthy life without any worries on the disease but is more likely becoming a overall consensus on the pursuit of happiness among all categories of life being. Korean 'Kimchi' is one of the representative food following with the above trend with containing various types of Vitamin and Inorganic contents and known as Well-being food which prevents cancer and good for the diet. The product itself contains the potential of delivering advanced Korean culture to the world not only to increase the global market share of Korean food in industry. With the achievement of CODEX mark in 2001 and marching with the active sales toward global market and the initiatives been promoted by Chongga food company. Objective of the studied been conducted in relation to this paper, with the recognition of Korean 'Kimchi''s emphasizing point of healthy food indicators thus launching the global brand of Kimchi, named 'Well Kimchi', of new concept of designing work and the package with would enable us to promote Kimchi in a more rational and scientific ways to the customer. With the review and researches of text materials build the clear understandings of Kimchi's general characteristics and healing properties on it's positive promotional key marketing sources to the global market and case study findings on the defects on the product package of the current distributed domestic and global brands of Kimchi. Brand positioning and marketing strategy, key findings on the designing work frame and the designing proposal would follow with the findings from the above research findings. Analysis of the specific characteristics of the domestic and global branded Kimchi products, majority of the product package focuses on the bulk product consumers who would intend to purchase the standardized vacuumed plastic bag package. Recent efforts from the branded Kimchi producers to promote Korean Kimchi to the global market, introduced some of the improved and changed types package model. However, still applicable package design implementation for the global customer market needs the significant improvement. Well Kimchi's various brand positioning and marketing strategy focuses on the trendy and luxurious concept of the product prototype delivery to the market which interprets the marketing strategy based on the understandings of local kitchen culture and favorable user interface oriented designing works. This could position Well Kimchi as the leading brand among the North America and Europe's premium organic pure food market. Implementation of trend icon and culture providing contents would enable Well Kimchi as the leading brand of story telling or containing product with more localized and favorable feature implemented products. Differentiated package design strategy created most innovative package model applicable to the global customer's standards which is modernized and simple concept of design based on the traditional typography work implemented and the informative English package design applied to the environmentally safe and eco friendly and recycling glass material. With the state-of-the-art technology and concept implemented to double layered cap model on this package would enable our global consumers of Kimchi with less stress to use the product by preventing unwanted spill of the sauce included in the package. Along with the exceptional product line up with the various taste and kind of Kimchi chopped and packed to the mouthful size of the various tasteful contents makes free from the worries of dealing knives and chopping board with all the sauce spreading out all over the place with the smells.(User friendly interface layout) Marketing and management strategy focuses on the active and multi channel approach to the global customers with the acknowledgement and understandings of the cultural contents of the product. With this provided infrastructure and the fundamentals of various product marketing sources and various online marketing and communication channels. Taking steps to the differentiated promotional strategy, Well Kimchi takes more advantage of local culture driven source of marketing channel that we would intend to build the strategic partnership with the Korean luxury bistros located in global strategic marketing point cities of well being trend and the advanced food cultures. Showcase promotion at the restaurants with the applicable package design works been done to fit with each restaurants interiors. This promotional activities would be delivering the concentrated concept of Well Kimchi brand with most efficient and the relevant information updated channel of the brand story telling contents which leads continuous improvement with potential global customers relations. With the renewal of the current limitation of Korean Kimchi's global marketing activities which only focuses on the sales to Korean residents in the foreign countries and Japan, Well Kimchi, with the pursuit of diversification and extend the market to North America and Europe, focuses more to the global customers market thus positioning and delivering story and healthy properties of the product with an identity and the applied various contents to stay close with the customers. Conservative protection of the Korean tradition on the food to maintain the scientific valuable properties of the traditional product we had followed from our ancestor but at the same time modification of the various strategic and flexible marketing sources and strategies would establish the valuable assets to our Kimchi's continuous and sustainable growth near in the future with the value added product development like Well Kimchi.
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