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백화점내 어린이 놀이공간 비주얼 아이덴티티(Visual Identity) 디자인 개발에 관한 연구

Title
백화점내 어린이 놀이공간 비주얼 아이덴티티(Visual Identity) 디자인 개발에 관한 연구
Other Titles
Research on Visual Identity Design of Children's Playgrounds Inside Department Stores : In the case of Shinsegae Department Store
Authors
최수현
Issue Date
2011
Department/Major
디자인대학원 디자인학과광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김인성
Abstract
백화점은 어린 자녀를 둔 여성고객을 확보하기 위해 많은 노력을 하고 있으며 이들을 위한 공간을 확대하고 있다. 백화점 내 어린이 놀이공간은 단순히 어린이들만의 공간이 아니라 이제 어른도 쉴 수 있는 공간으로 확대되고 있다. 따라서 이 공간에 대한 깊이 있는 연구와 타 백화점과는 다른 전략적인 비 주얼 아이덴티티 디자인의 필요성이 제기된다. 본 연구는 신세계백화점 내 어린이 놀이공간을 중심으로, 백화점 내 어린이 놀이공간의 비 주얼 아이덴티티 디자인 현황과 이용자들의 요구사항을 분석하여 백화점 내 어린이 놀이공간 비 주얼 아이덴티티 디자인을 개발하여 제시하는 데 연구의 목적이 있다. 먼저, 어린이 놀이공간의 비 주얼 아이덴티티 디자인 현황을 알아보기 위해 롯데 와 현대 백화점 내 어린이 놀이공간과 일반 실내 어린이 놀이공간의 비주얼아이덴티티 디자인 사례를 분석하였다. 디자인 사례분석 결과, 백화점 내 어린이 놀이공간의 비주얼 아이덴티티 디자인의 경우, 심볼과 워드마크의 조합보다 워드마크만의 활용도가 높았으며, 심볼의 조합의 경우 동물이나 식물을 그래픽의 요소로 표현하는 경우가 많았다. 실내 어린이 놀이공간 비주얼아이덴티티의 경우, 백화점 내 어린이 놀이공간의 비 주얼 아이덴티티 디자인에서는 볼 수 없었던 국문의 워드마크조합이 다수 존재하였다. 서체의 경우, 손 글씨 느낌의 서체를 사용하거나 서체 끝부분의 처리를 둥글게 변형하여 귀엽고 친근한 느낌의 사례가 많았다. 두 번째로, 본 연구의 중심 과제인 신세계 백화점 내 어린이 놀이공간의 현황을 집중 분석하였다. 분석결과, 현재 신세계백화점 내 어린이 놀이공간에는 타 업체가 입점해 있는 경우가 많고 명칭과 이미지가 통일되지 않아 기업의 이미지 연관성 측면에서 부합하지 않았다. 또한, 신세계백화점 내 어린이 놀이공간만의 가치를 적절히 표현해줄 수 있는 비 주얼 아이덴티티를 가지고 있지 않아, 좋은 시설을 보유하고 있음에도 불구하고, 상대적으로 낮은 인지도를 갖고 있으며, 타 백화점과의 차별화 측면에서도 약한 것으로 나타났다. 이 결과는 신세계백화점의 이미지 향상을 위해 신세계백화점의 각 점에서 어린이 놀이공간의 명칭과 이미지를 단일화하고 신세계백화점의 비 주얼 아이덴티티 디자인과 연관성 있는 비 주얼 아이덴티티 디자인을 고안하여 고객들에게 알릴 필요가 있음을 시사한다. 세 번째로, 신세계백화점 내 어린이 놀이공간의 비 주얼 아이덴티티 디자인 개선안을 제안하기 위해 신세계 백화점 내 어린이 놀이공간의 이용자 요구사항을 알아보는 설문조사를 하였다. 설문조사는 고객수가 가장 많은 신세계 백화점 본점과 강남 점 고객인 20∼40대 남성과 여성 123명, 어린이 50명을 대상으로 하였다. 설문조사 결과, 신세계백화점의 기업 로고를 응용하여 전개하는 것에 대하여 69%의 응답자가 긍정적인 반응을 보였고, 어린이 놀이공간의 비 주얼 아이덴티티 디자인 요소로서 장난감 (31%)이나 말 풍선(22%)같은 이미지를 선호했다. 어린이 놀이공간의 컬러로는 어른(65%)과 어린이(68%) 모두 파스텔 톤의 색상을 선호하였으며, 다음으로 원색(어른: 26%, 어린이: 28%)을 선호하였다. 이 설문 조사 결과는 기업 로고를 응용하고, ‘장난감’과 ‘말 풍선’의 이미지가 반영된, 파스텔 톤이나 원색이 들어간 디자인을 이용자들이 선호함을 시사한다. 본 연구의 목적인 신세계백화점 내 어린이 놀이공간의 비 주얼 아이덴티티 디자인 시안은 위의 디자인 현황에 대한 연구와 설문조사 결과를 토대로 제작하였다. 명칭은 신세계백화점 내 어린이 놀이공간의 공간성의 의미를 잘 대변해주고 가장 적합하다고 판단되는, 신세계백화점 본점에서 사용하고 있는 KID'S CAFE로 제작하였다. 서체는 기존 신세계 로고의 서체인 Gill san체를 활용하여 제작하였다. 많은 디자인 중에서 세 가지로 압축하였으며 첫 번째 디자인 시안은 기존 신세계 로고인 꽃을 응용하여 캐릭터화하여 표현하였다. 기존의 로고를 최대한 유지하는 방식으로 제작되었으며, 로고를 의인화하여 캐릭터화함으로써 귀여움을 더했다. 두 번째 디자인 시안은 ‘키즈 카페’라는 공간성이 연상시키는 이미지를 최대한 압축하여 아이들과 어른들이 이야기하고 쉴 수 있는 공간임을 나타내주는 말 풍선의 이미지를 단순화시켜 표현한 것으로 쉼표를 형상하기도 한다. 최종 디자인 시안은 아이들의 장난감인 블록을 연상시키는 이미지를 단순화시켜 표현한 것으로 최대한 모던하고 고급스럽게 표현하도록 하였다. 색상은 파스텔 톤의 블루와 최대한 가깝게 진행하였는데 백화 점 내 고객들의 선호도 조사 결과 파스텔 톤의 선호도가 높은 것을 반영하여 디자인하였다. 본 연구에서 나타난 결과들은 기업 이미지가 반영되는 더욱 효과적인 비 주얼 아이덴티티 디자인의 연구와 개발의 필요성을 시사한다. 기업의 이미지를 바탕으로 수립된 백화점 내 어린이 놀이공간의 비 주얼 아이덴티티 디자인은 심볼마크, 로고타입의 사용규정, 컬러의 정확한 규정, 서식 류와 사인 규정 등 하나의 컨셉 이 통일된 양식으로 일관된 적용과 관리가 이루어진다면 기업의 가치 상승과 더불어 기업의 철학이 더욱 확고하게 확립될 것이다. 본 연구가 백화점 내 어린이 놀이공간의 비 주얼 아이덴티티 디자인 시 기초연구 자료가 되고 비 주얼 아이덴티티의 중요성을 부각시키는 데 도움이 되기를 기대한다.;Department stores make an effort to attract female customers who have small children and expand space for kids play areas. Children's playgrounds inside department stores are turning into not only spaces for children, but good rest places for adults. Therefore, it demands research in depth and the strategic need of a visual identity design. The study has the aim to develop the visual identity design of Shinsegae Department Store as a sample by analysing current playgrounds inside other department stores and indoor play areas in other facilities and surveying the needs of their users. First of all, the study analysed the designs of indoor kids play areas in Lotte and Hyundai Department Stores and in other facilities. The result of the analysis shows that the cases of the former use more wordmarks than the combination of an emblem and a workmark, and mostly contain animals and plants as graphic elements in the combination of symbols. The typeface is bold Gothic, and the colors are mostly primary. The soft hue of pastel is also often used. On the other hand, many of the indoor playgrounds in other facilities have Korean wordmarks, which are not found in the designs in the department stores. The typeface gives the feel of handwriting and looks cute and familiar. Most of them also have a simple illustration rather than a detailed one for the emblem and a visual identity in pastel and primary colors. Second, the study looked into indoor kids playgrounds in the branches of Shinsegae Department Store. Most of their playgrounds are littered with other brands; their names and images are different and inconsistent with the image of the department store. Besides, they don't have a visual identity that represents their values, which leads to low customer recognition despite their good facilities. The results imply that Shinsegae needs to create its own graphic identity design that can be used in every playground in the store and inform the customers of it to enhance its image. Third, a survey was conducted to discover the needs of indoor playground users in Shinsegae Department Store to propose a new visual identity design. The survey respondents are 123 adult customers aged 20 to 49 years and 50 children, most of whom shop in the crowded Main and Gangnam Branches. It is found that 69% of the respondents prefer an application of the current logo of the store and that toys (31%) and speech balloons (22%) as an element of the design are preferred. Both adults (65%) and children (68%) surveyed prefer the hue of pastel, and next primary colors for the play area. The three samples of the visual identity design of kids playgrounds inside Shinsegae are developed on the basis of the survey results that customers prefer pastel or primary colors with the current logo, toys, or speech balloons in the design. KID'S CAFE, used in the Main Branch, is chosen as the name of the playground. The facetype is Gill sans, the font of the Shinsegae logo. Design Sample A is created by simplifying the image associated with toy blocks in modern and luxurious feels. The color is close to pastel blue of the hues in the academy manual of Shinsegae Department Store and reflects the surveyed result for the high preference of the color. Design Sample B is developed by creating a character: a humanized flower logo of Shinsegae using the diverse colors of red, orange, yellow, ultramarine blue, cobalt blue, and Prussian blue for the wordmark. It can have a positive effect on the image of the company by associating the playground with the department store. Design Sample C represents the image of a cafe in a speech balloon, using the color of pastel blue. This thesis aims to highlight the importance of a visual identity design and help create the design by presenting sample designs as an example. The study shows the need to develop more standardized graphic identity designs. A more focused and visible graphic identity is sure to help establish the identity of the company and enhance its value if it is introduced and managed in a unified form with an integrated concept.
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