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지적장애자녀의 스페셜올림픽 참여여부에 대한 부모의 가치정향 비교 분석

Title
지적장애자녀의 스페셜올림픽 참여여부에 대한 부모의 가치정향 비교 분석
Other Titles
An Analysis the Value Orientation of the Parents for Their Children with Intellectual Disabilities to Attend the Special Olympics
Authors
변보영
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 체육과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함정혜
Abstract
본 연구의 목적은 지적장애자녀의 스페셜올림픽 참여여부에 대한 부모의 가치정향을 비교분석하는 것이다. 구체적으로 지적장애자녀의 스페셜올림픽 참여여부에 부모의 가치정향이 영향을 미치는지, 지적장애자녀가 스페셜올림픽에 참여한 부모의 가치정향은 어떠한지, 지적장애자녀가 스페셜올림픽에 참여한 부모의 성별·연령·학력·월수입, 자녀 성별·연령 등의 인구사회학적 요인에 따라 가치정향에 차이를 비교하였다. 연구목적을 달성하기 위해 '개정된 가치정향 설문지'를 수정·보완하여 예비조사를 실시한 후 최종 설문지 문항을 확정하였다. 설문지는 응답자의 인구사회학적 특성에 관한 항목 6문항, 자녀의 스페셜올림픽 참여여부에 관한 1문항과 다섯 가지 가치정향에 관한 8문항 등 40문항을 합하여 총 47문항으로 구성하였다. 가치정향은 교과내용 숙달, 학습과정, 자아실현, 사회적 책임감, 생태학적 통합 가치정향이다. 신뢰도를 검증하기 위하여 Cronbach's α계수를 산출하였고 각 가치정향에 대한 신뢰도는 0.8이상, 전체 문항 수에 대한 신뢰도는 0.972로 나타났다. 완성된 설문지는 서울·부산·경기·경북지역 특수학교 및 특수학급에 재학 중인 스페셜올림픽 참여 가능 연령의 지적장애자녀의 부모를 대상으로 배포하였다. 최종적으로 205명의 자료를 분석에 활용하였으며 SPSS 17.0 통계프로그램을 사용하였다. 자료처리는 교차분석, 독립표본 t-검증 및 일원변량분석(One way ANOVA) 등을 실시하고 사후검정은 Duncan Test를 이용하였다. 이러한 과정을 통하여 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 지적장애자녀 부모의 부모 연령, 자녀 연령, 부모 월수입에 따라 자녀의 스페셜올림픽 참여여부에 유의한 차이를 나타냈다(p<.05). 부모 연령에 따라서는 40대와 50대 이상의 부모에서 자녀의 스페셜올림픽 참여 비율이 높았으며 자녀의 스페셜올림픽 참여에 긍정적임을 알 수 있었다. 자녀 연령에 따라서 10대와 20대 이상의 자녀를 스페셜올림픽에 참여시킨 부모가 많았다. 부모의 월수입에 따라서는 100만원 미만과 400만원 이상의 부모는 자녀의 스페셜올림픽 참여빈도가 높았고 100만원대, 200만원대, 300만원대의 경우 스페셜올림픽에 참여하지 않는 빈도가 높았다. 둘째, 전반적인 가치정향은 지적장애자녀가 스페셜올림픽에 참여한 부모의 가치정향이 참여하지 않은 부모의 가치정향에 비해 상대적으로 높게 나타났다(p<.01). 셋째, 부모의 교과내용 숙달 가치정향, 학습과정 가치정향, 자아실현 가치정향, 사회적 책임감 가치정향, 생태학적 통합 가치정향 등 다섯 가지 가치정향 모두 지적장애자녀가 스페셜올림픽에 참여한 부모가 자녀가 참여하지 않은 부모보다 높게 나타났다. 넷째, 지적장애자녀가 스페셜올림픽에 참여한 부모의 성별에 따른 가치정향의 하위요인 중 자아실현 가치정향, 사회적 책임감 가치정향에서 아버지가 어머니에 비해 통계적으로 유의한 차이가 나타났다(p<.05). 부모의 연령에 따라서는 자아실현 가치정향, 생태학적 통합 가치정향에서 40대 이상의 부모가 유의하게 높았다(p<.05). 자녀의 연령에 따른 부모의 가치정향은 학습과정 가치정향, 자아실현 가치정향, 사회적 책임감 가치정향, 생태학적 통합 가치정향에서 10대 이상에서 통계적으로 유의하게 높게 나타났다(p<.05). 반면 자녀의 성별, 부모의 학력과 월수입에 따른 부모의 가치정향은 유의한 차이가 나타나지 않았다. 다섯째, 지적장애자녀가 스페셜올림픽에 참여한 부모의 가치정향을 요인별로 보면 '교과내용 숙달 가치정향?(M±SD=33.30?4.01)이 가장 높게 나타났고, '생태학적 통합 가치정향'(M±SD=32.82±4.30), '자아실현 가치정향'(M±SD=32.74±4.44), '학습과정 가치정향'(M±SD=32.24±4.80), '사회적 책임감 가치정향'(M±SD=32.02±4.88)순으로 나타났다. 교과내용 가치정향이 가장 높게 나타났으나 다른 가치정향들과 비교적 비슷하게 나타났다. ;The purpose of this research was to analyze the value orientation of the parents for their children with intellectual disabilities to attend the Special Olympics. Confirmed the final questionnaires after modifying and supplementing preliminary survey questions. The questionnaires consisted of forty seven questions, including six questions on population sociological characteristics, one question on the decision for the child to attend the Special Olympics, and eight questions on each of the five value orientations. Population was the parents of the children with intellectual disabilities, who were eligible age to participate the Special Olympics and who were enrolled in special classes or in specialized schools in Seoul, Busan, Gyung-gi, or Gyeong-buk area. A survey was conducted on 205 people and the collected data were statistically processed using SPSS 17.0. Data analyzed through cross-tabulation, t-Test, and One-way ANOVA, Duncan Test for multiple comparison. The results of the analysis were as follows: The decision for the children with intellectual disabilities to attend the Special Olympics differed significantly depending on the age of the parents, on the age of the children, and on the monthly income of the parents, with p<.05. From the perspective of the parents' age, the parents in forties and fifties were more likely to participated their children to the Special Olympics. From the perspective of the children's age, the children in teenager or twenties were more likely to be participated. From the perspective of the monthly income of the parents, the parents earning between one million KRW and four million KRW were the most likely to participated their children to the Special Olympics. In the general tendency of the value orientation, the value orientation of the parents who have participated their children, with intellectual disabilities, to the Special Olympics was higher than the value orientation of those who had not, with the p<.01. The five value orientations ? the disciplinary mastery value orientation, the learning process value orientation, the self-actualization value orientation, the social responsibility value orientation, and the ecological integration value orientation - were higher among the parents of the children who participated in the Special Olympics. Among the subdivided components of the value orientation according to the gender of the parents, the self-actualization value orientation and the social responsibility value orientation were statistically significantly different, with the p<.05. According to the parents? age, the self-actualization value orientation and the ecological integration value orientation were significantly different. The disciplinary mastery value orientation (M±SD=33.30±4.01) was revealed to be the highest, and the general ecological integration value orientation (M±SD=32.82±4.30) was the second highest. In the ascending order, the rest followed as the self-actualization value orientation (M±SD=32.74±4.44), the learning process value orientation (M±SD=32.24±4.80), and the social responsibility value orientation (M±SD=32.02±4.88).
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