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웹사이트의 정보제시양식이 인지효과에 미치는 영향에 관한 연구

Title
웹사이트의 정보제시양식이 인지효과에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
A Study of the Cognitive Effects on the Information Presentation Modes of Website : On Applications of Text, Graphic, and Animation
Authors
전희성
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김원용
Abstract
웹사이트는 컴퓨터와 통신기술의 발전에 힘입어 텍스트와 그래픽, 애니메이션 등을 결합한 다양한 정보제시양식을 활용하고 있다. 본 연구는 웹사이트의 정보제시양식의 차이가 시각을 통한 정보의 수용과 저장에 미치는 영향을 인지적 접근으로 설명하고자 하였다. 동일한 정보제시양식 조건 하에서의 인지효과에 대한 결과를 상반적으로 보고한 연구들이 존재하기 때문에 본 연구는 기존의 연구들에서 효과를 측정하는 주요 개념이었던 기억에 평가적 감정의 실증적 측정을 추가하였다. 이를 위하여 종속 변수를 웹사이트에 대한 기억을 설명하는 변인인 회상과 재인, 웹사이트에 대한 평가적 반응인 선호와 태도로 설정하고, 처치변수인 정보제시양식(텍스트로만 제시하는 경우, 텍스트에 그래픽을 추가한 경우, 텍스트와 그래픽을 애니메이션으로 처리한 3 수준)과 상황 변수인 복잡성(글자 수 기준의 절대 측정으로 내용 량의 많고 적음에 따른 3 수준)의 수준을 조합(3×3)한 9개의 웹사이트 처치를 실험자극으로 마련하여 한 명의 피험자가 3가지 다른 조건의 웹사이트에 배정되고, 이 3가지 조건이 실시되는 순서를 각 피험자 별로 달리하는 반복측정설계의 실험연구방법을 실시하였다. 정보제시양식을 달리 적용한 웹사이트 조건에 대한 회상과 재인, 선호와 태도의 측정을 통해 주 효과를 검증한 결과, 애니메이션이 웹사이트의 인지 효과에 가장 강하고 긍정적인 영향을 미치고 제시양식 간의 차이는 비교적 뚜렷하게 나타났다. 태도에 대한 분석 결과만 텍스트, 그래픽, 그리고 애니메이션의 순서로 점차적으로 완만하게 효과가 커지는 것으로 나타났지만, 다른 모든 변수들에서는 그래픽과 애니메이션 처치 간의 효과 차이는 간과될 수 있을 만큼 작은 반면, 텍스트와는 주목할 만한 큰 차이가 보였다. 이렇게 확인한 주 효과에 상황변수인 복잡성 요소가 더해질 때 제시양식의 차이가 효과에 미치는 영향은 각 변수들에 있어 복잡성과 제시양식의 결합 구성에 따라 분석결과가 달리 나타났다. 본 연구는 정보제시양식에 따른 정보처리 효과 및 인지효과에 대한 조사를 수행하여, 정보 전달을 위한 제시양식에 대한 추후 연구들에 인간의 인지 시스템에 대한 이해를 제공하였다는데 의의가 있다.;Various information presentation modes combining text, graphic, and animation are used on websites, as the development in computer and communication technologies. This study is to examine the effect by the differences in information presentation modes on the reception and the storing of information through the cognitive approach. The empirical measurement of assessing emotions is added to the memory, which has been the major measurement scale of the cognitive effects, because there are reports of inconsistency in results from the earlier findings on cognitive effects under the same conditions of information presentation mode. The laboratory experiment of repeated design was executed by the different order of three conditions among 9(3x3) combinations with information presentation mode(text only, text with graphic, text with graphic in animation) as a treatment variable and complexity(3 levels of the content length in the number of characters) as a contingency variable. Dependent variables included recall and recognition explaining memory in the websites, and preference and attitude on assessing emotional response. The differences in information presentation modes affected on the recall and recognition, preference and attitude; the animation showed the most positive and the strongest results on the cognitive effects of websites. The analysis on the attitude showed the gradually increasing effect by text, graphic, then animation, but, in the results on other variables, not much difference between graphic and animation compared to text. When the complexity was added to these main effects, it affected differently by the combinations of the levels of complexity and presentation modes. This study provides the more detailed understanding on the human cognitive system for the further studies through the empirical research of the effects on information processing and cognition based on the differences of information presentation modes.
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일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Ph.D
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