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말더듬 중증도에 따른 학령기 말더듬 아동에 대한 또래 집단의 태도 특성

Title
말더듬 중증도에 따른 학령기 말더듬 아동에 대한 또래 집단의 태도 특성
Other Titles
Characteristics of Peer Group Attitude toward Stutter Children in School Age following the Severity of Stutter
Authors
김은하
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 언어병리학협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
심현섭
Abstract
The purpose of this study is to find out the attitude of peer group in school age with respect to stuttering to provide teachers with information on the need of peer group education to seek for efficient environment improvement plan for stuttering child. Under this study, for producing the sample for severity of stuttering, 3 stuttering child who are elementary school students (4th grade to 6th grade) and have different stuttering severity (weak, intermediary, strong) and one normal student were participated as speakers and 60 students (4th grade to 6th grade) in school age were participated as listeners. For this study, the speaking drawing task from the P-FA test was produced and edited in moving picture from the 3 stuttering child and one normal student and play the moving picture to the peer group in school age, then the Peer Attitudes Toward Children who Stutter (PATCS) questionnaire (Evans et al. 2008) was used to observe the attitude of peer group on the stuttering. The experiment was undertaken in quiet place with one on one for researcher and student. For the data analysis, the two-way repeated ANOVA was implemented to find out if there is any noticeable different on the attitude toward sputtering of peer group in accordance with the lower categories (affective, behavioral and cognitive) of attitude and severity (nomal, weak, intermediary, strong) of stuttering. And if there was statistically noticeable difference, the post verification of Bonfferroni was implemented. The study result is shown as follows. First, the attitude of peer group on the stuttering child of school age showed statistically noticeable difference following the severity of the stuttering speaking specimen ( = 208.37, p < .001 ). This study result indicated that the peer group would have negative attitude if the severity of stuttering is more severe. Second, the lower categories (affective, behavioral and cognitive) of attitude of peer group on the stuttering child had the noticeable difference depending on the severity of the stuttering speaking specimen ( = 67.10, p < .001 ). The peer group in school age showed noticeable difference depending on the severity of the stuttering in the affective attitude territory. In other words, the peer group in school age feel more inconvenience when listening to the stuttering child as the stuttering gets worse. The behavioral attitude territory that handled the part on the fluency of words and calculation of words also displayed negative attitude as stuttering gets worse. In addition, the cognitive attitude territory as structured with the inquiries with deep relationship with the social nature to experience in school life also displayed negative attitude as stuttering gets worse. This study result indicated that the peer group in school age has negative attitude on stuttering. Due to the negative attitude of the peer group, the stuttering child may experience difficulty. Therefore, there is a need of providing above information to teachers to educate the peer group in continuous and systematic ways. In addition, it would need to render help for stuttering childs with their environment to be improved to have positive influence thereof.;본 연구의 목적은 말더듬에 관한 학령기 또래 집단의 태도를 파악함으로써 교사들에게 또래 집단 교육의 필요성에 대한 정보를 제공하여 말더듬 아동 위한 효율적인 환경 개선 방안을 모색하는 데에 있다. 본 연구에서 말더듬 중증도 발화 표본 제작을 위하여 초등학교(4-6학년)에 재학 중이며 말더듬 중증도(약함, 중간, 심함) 수준이 다른 말더듬 아동 3명과 정상 아동 1명이 화자로 참여하였고, 본 연구를 위하여 학령기 아동(4-6학년) 60명이 청자로 참여하였다. 본 연구에서 말더듬 아동 3명과 정상 아동 1명으로부터 P-FA검사 중 말하기 그림 과제를 동영상으로 제작 편집하여 학령기 또래 집단에게 들려 준 후 The Peer Attitudes Toward Children who Stutter(PATCS) 질문지(Evans et al. 2008)를 이용하여 말더듬에 대한 또래 집단의 태도를 살펴보았다. 실험은 조용한 장소에서 연구자와 아동이 일대일로 진행되었다. 자료 분석은 말더듬의 중증도(정상, 약함, 중간, 심함)와 태도의 하위 영역(감정적, 행동적, 인지적)에 따라 학령기 또래 집단의 말더듬에 대한 태도에 유의미한 차이가 있는지를 알아보기 위해 반복 측정 이원 변량 분석(two-way repeated ANOVA)을 실시하였다. 그리고 통계적으로 유의미한 차이가 나는 경우 Bonfferroni 사후 검증을 실시하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학령기 말더듬 아동에 대한 또래 집단의 태도는 말더듬 발화 표본의 중증도에 따라 통계적으로 유의미한 차이를 보였다( = 208.37, p < .001 ). 이 연구 결과는 말더듬 중증도가 심해질수록 학령기 또래 집단은 말더듬에 대해 부정적인 태도를 갖고 있음을 알 수 있었다. 둘째, 학령기 말더듬 아동에 대한 또래 집단 태도의 하위영역(감정적, 행동적, 인지적)는 말더듬 발화 표본의 중증도에 따라 유의미한 차이를 보였다( = 67.10, p < .001 ). 학령기 또래 집단은 감정적 태도영역에서 말더듬 중증도에 따라 유의미한 차이를 보였다. 즉, 학령기 또래 집단은 말더듬이 심해질수록 말더듬 아동이 말하는 것을 들을 때 불편하게 느낄 수 있다는 것을 의미한다. 말의 유창성, 말의 산출에 관한 부분을 다룬 행동적 태도영역도 말더듬이 심해질수록 부정적인 태도를 보였다. 또한 학교생활에서 경험할 수 있는 사회성과 관련이 깊은 문항으로 구성된 인지적 태도영역도 말더듬이 심해질수록 부정적인 태도를 보였다. 이러한 연구 결과는 학령기 또래 집단은 말더듬에 대해 부정적인 태도를 보인다는 점을 시사한다. 또래 집단의 부정적인 태도로 인하여 말더듬 아동이 어려움을 겪을 수 있다. 따라서 교사들에게 위와 같은 정보를 제공하여 지속적이고 체계적인 또래 집단을 교육하는 것이 필요하다. 또한 말더듬 아동이 처해 있는 환경이 개선되어 말더듬 아동에 긍정적인 영향을 미칠 수 있도록 도움을 주는 것이 필요하다.
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일반대학원 > 언어병리학협동과정 > Theses_Master
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