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dc.contributor.advisor김원용-
dc.contributor.author김은지-
dc.creator김은지-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:31Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:31Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.otherOAK-000000067229-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/188686-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000067229-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 네트워크 이론에 관한 기존 연구들을 고찰하여 소셜 미디어(social media)에서 정치인으로 하여금 효율적인 커뮤니케이션을 가능하게 하는 네트워크 구조가 가지는 특성을 알아보고, 네트워크 뉴미디어로 새롭게 등장한 트위터(Twitter)에 나타나는 유명 정치인들의 네트워크에서 나타나는 커뮤니케이션이 효율적인지 검토하는 것이다. 이 논문에서는 정치인이 소셜 미디어를 적극적으로 활용하는 동기를 소셜 미디어 네트워크의 사회자본 창출이란 측면에서 설명하였다. 다음으로 정치인이 소셜 미디어 네트워크를 이용하여 효율적으로 커뮤니케이션하고 있는지를 연구하기 위하여, 2010년 10월 현재 언론에서 차기 대권주자로 보도되고 있는 유명정치인들의 트위터 네트워크의 구조를 분석하였다. 즉, 문헌고찰을 통해 정치인에게 가장 효율적인 커뮤니케이션 네트워크 구조를 밝히고, 트위터 공간에 나타난 네트워크를 네트워크 분석 소프트웨어를 이용해 분석하였다. 이를 통하여 각 정치인의 트위터 상의 네트워크가 그들의 트위터 이용 목적인 효율적 커뮤니케이션을 가능하게 하는 네트워크인지 비교 분석하였다. 그 결과, 정치인의 효율적인 커뮤니케이션을 가능하게 하는 트위터 네트워크의 특성은 다음과 같이 결론지을 수 있었다. 첫째, 커뮤니케이션의 적시 성을 충족하기 위해서는 트위터 네트워크의 밀도가 높아야 하며, 중심 성이 높은 스타 형의 형태를 띠어야 한다. 둘째, 커뮤니케이션의 분포성이 높으 려면 트위터 네트워크의 형태가 역시 스타 형이어야 하며, 트위터 네트워크 내에서 더 많은 허브들과 연결되어 있어야 한다. 셋째, 커뮤니케이션의 수용성의 요건을 충족하려면 트위터 네트워크의 빈도가 높아야 하며 네트워크의 크기가 커야 한다. 이를 바탕으로 김문수, 박근혜, 손학규, 유 시민, 이재오, 정동영, 정몽준, 정 세균 등 여덟 명의 차기 유력 대선후보들의 트위터 커뮤니케이션 네트워크를 분석한 결과, 커뮤니케이션의 적시 성, 분포 성, 수용성을 두루 확보하고 있는 트위터 네트워크를 가진 정치인은 김문수 였으며, 김문수는 네트워크의 크기에 비해 효율적인 커뮤니케이션을 하는 것으로 드러났다. 또한 이재오도 트위터 네트워크의 크기에 비해 비교적 효율적인 커뮤니케이션을 할 수 있는 네트워크를 가지고 있었다. 네트워크의 크기까지 감안한다면 유 시민 과 박근혜의 네트워크도 효율적 커뮤니케이션의 요건을 충족하는 네트워크를 가지고 있다고 할 수 있었다. 그러나 정몽준 의 트위터 네트워크는 다른 정치인들에 비해 커뮤니케이션의 효율성이 떨어지는 네트워크였다. 아울러 본 연구에서는, 정치인들이 커뮤니케이션의 수용성을 높이기 위해서는 트위터 사용자 간의 교류와 소통을 빈번히 함으로써 빈도가 높은 네트워크를 형성해야 하므로, 트위터 같은 쌍방향 소통의 도구에서는 좀 더 적극적인 수평적 네트워크 또는 연계 형 사회자본의 형성에 도움이 될 수도 있다는 점을 확인할 수 있었다. 또한 본 연구의 분석 결과에 따르면, 정치인들이 오프라인 상에서 허브 역할을 하는 유권자들을 확보하기 위하여 안간힘을 쓰듯, 소셜 미디어 네트워크상에서도 효율적 커뮤니케이션이 가능하도록 최상의 밀도, 형태, 빈도, 크기를 형성하기 위해 자신의 네트워크 내에 허브를 포함시키는 데 집중하게 될 것으로 예상할 수 있다. 본 연구의 함의는, 소셜 미디어가 불러온 사회적 변화에도 불구하고 학자들이 그 네트워크의 속성에 주목하기보다는 기존의 미디어와 사회 자본의 관계를 설명하던 이론적 틀을 적용하는 경우가 많았는데, 이를 보완하기 위하여 소셜 미디어 상의 네트워크의 다양한 행태적 특성의 분석을 시도하였다는 점이다. 따라서 정보통신기술의 발달로 등장한 소셜 미디어 상의 네트워크가 e-사회자본에 어떠한 영향을 미치고 있으며 나아가 현실공간에는 어떤 영향을 미치는지에 관한 후속 연구를 위한 기반이 될 수 있을 것이다.;The purpose of this dissertation is to study the characteristics of the network structure that allows politicians to communicate efficiently in social media and to examine the efficiency of communication through the newly introduced “Twitter” social network used by famous politicians, by considering the previous researches on the theory of networks. This dissertation attempts to explain the creation of social capital by social media network as the motive for politicians’ active use of social media. In order to examine whether or not politicians are using social media network for effective communication, the Twitter network structure of famous politicians being mentioned in the media as the next presidency candidate in October 2010 was examined. In other words, through studying literature, the most effective communication network structure was revealed, and the Twitter network concerned was examined using appropriate softwares. Using these softwares whether or not each politician’s Twitter network fulfills its purpose, which are: ‘timing and timeliness’, ‘distribution’ and ‘acceptance’, the characteristics of effective communication, was examined. As a result, the characteristics of Twitter network that allows effective communication by politicians were concluded as the following: Firstly, the density of Twitter network needs to be high in order to satisfy timing and timeliness and centrality has to have a form of high star topology. Secondly, in order to have high distribution, the Twitter network also needs to have a form of star topology and it needs to be connected to more hubs within the network itself. Thirdly, to satisfy acceptance of communication, the frequency of Twitter network needs to be high and the size of the network needs to be large. Based on the requirements for effective communication via Twitter stated above, the result of examination of the Twitter networks of eight presidency candidates (Kim Moon-Su, Park Keun-Hae, Son Hak-kyu, Yu Si-Min, Yi Jae-Oh, Jung Dong-Young, Jung Mong-Jun, Jung Sae-Kyun) showed that Kim Moon-Su’s Twitter network possessed timing and timeliness, distribution and acceptance of communication extensively, and his network showed effective communication in spite of its relatively smaller size. Yi Jae-Oh also had a Twitter network that has effective communication compared to the network’s relatively smaller size. If the size of network is taken into account as well, then it can be said that Yu Si-Min and Park Keun-Hae’s network also fulfilled the requirements for effective communication. However, Jung Mong-Jun’s Twitter network showed less efficiency in communication compared to other politicians’ networks. In addition, it was possible to confirm that to raise the acceptance of communication, it is necessary to form a high frequency network by increasing the exchange between different networks and increasing the flow of traffic between them, and therefore a two-way communication tool such as Twitter could be of help in forming a more active horizontal network or forming the bridging social capital. Also, according to the result of examination in this study, it is possible to predict that politicians will focus on including hubs within their networks in order to obtain the highest density, shape, frequency and size of the network analogous to their efforts to obtain voters that act as hubs in the offline environment. The undertone of this study is the fact that despite the social changes brought on by the media, researchers often applied the theoretical frame that explained the relationship between existing media and social capital rather than paying attention to the properties of the networks, and to supplement this they attempted to grasp the various behavioral nature of the social media networks. Therefore, how the occurrence of social media network due to the development of information technology is affecting the e-social capital could be studied, and furthermore what effect it has on the offline environment could be the bases of further research.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 이론적 배경 4 A. 소셜미디어의 개념과 유형 4 B. 소셜미디어의 사회자본 형성 5 C. 트위터의 사회자본적 성격과 정치적 이용 7 D. 네트워크 이론 11 1. 네트워크의 개념 및 특성 13 2. 네트워크 연구의 역사 14 가. 네트워크의 역사적 관점 14 나. 네트워크 이론의 역사 17 3. 사회 네트워크의 구조 18 가. 밀도 18 나. 형태-네트워크 유형 20 다. 빈도-네트워크를 구성하는 액터들 사이의 빈번한 교환 22 라. 크기-네트워크의 규모 23 E. 정치인의 효율적 커뮤니케이션 요건을 충족하는 트위터 네트워크의 특성 23 1. 정치인의 효율적 커뮤니케이션 23 가. 적시성 27 나. 분포성 27 다. 수용성 28 Ⅲ. 연구 문제 및 연구 방법 31 A. 연구 문제 31 B. 연구 방법 31 1. 연구 대상 31 2. 분석 방법 33 Ⅳ. 결과 35 A. 우리나라 차기 유력 대선후보들의 트위터 네트워크 비교분석 35 1. 연구문제 1의 결과 35 2. 연구문제 2의 결과 39 3. 연구문제 3의 결과 48 Ⅴ. 결론 및 제언 51 A. 결론 51 B. 연구의 한계점 및 후속연구를 위한 제언 56 참고문헌 58 Abstract 69-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2658831 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title국내 정치인의 소셜 미디어 이용행태 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle트위터를 중심으로-
dc.title.translatedA Study of Politicians' Use of Social Media : With focus on Twitter-
dc.creator.othernameKim, Eun-Jee-
dc.format.pageviii, 71 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 디지털미디어학부-
dc.date.awarded2011. 2-
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일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
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