View : 767 Download: 0

유아교원양성과정에서 문제중심학습(PBL) 적용 실행연구

Title
유아교원양성과정에서 문제중심학습(PBL) 적용 실행연구
Other Titles
Action Research of PBL Application in Early Childhood Teacher Education Course
Authors
임진형
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
박은혜
Abstract
본 연구의 목적은 유아교원양성과정에서 문제중심학습(PBL)을 효과적으로 적용하기 위한 개선점을 인식하고, 이를 개선하기 위한 계획-실행-평가의 과정을 탐색하여 유아교사교육자와 예비교사의 PBL 적용 실행 경험의 의미는 무엇이었는지를 살펴보는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아교원양성과정에서 PBL 적용 실행 과정은 어떠한가? 2. 유아교원양성과정에서 PBL 적용 실행을 통한 교사교육자 와 예비 교사의 경험의 의미는 무엇인가? 본 연구는 유아교원양성과정에서 PBL 적용 수업의 개선을 위해 실행연구(action research)를 연구방법으로 하였다. 본 연구의 기간은 2010년 7월 19일부터 10월 31일까지였으며, 연구참여자는 A대학 유아교육과 2학년 29명이었고, 적용과목은 ‘유아사회교육’이었다. 이 기간 동안 관련 문헌연구, 관찰, 수업녹화 및 분석, 면담, 저널쓰기, 연구일지 등의 방법으로 자료를 수집하고 분석하였다. 본 연구를 통해서 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교원양성과정에서 PBL 적용 실행은 계획, 교수-학습과정, 평가가 순환적이며, 다차원적인 과정으로 이루어져 나갔다. PBL 계획에서는 교과의 개념을 기초로 하여 비구조적이며, 실제 상황을 반영한 통합된 문제를 개발하여 동료교수 및 전문가의 타당 도를 검증 받았고, 개발된 문제는 학습자의 특성, 이전 학습의 수준 등에 따라서 적용 전에 수정하였다. 학습환경은 효과적인 협동학습을 위한 물리적 배치, 다양한 요소를 반영한 조 구성을 고려하였다. 학습활동지원으로 온라인 환경을 구성하여, 사회적 ㆍ 감성적 활동을 지원하였다. PBL 교수-학습과정에서 교수 자는 교수학습 설계자, 교과내용 전문가, 튜터의 역할을 수행하였다. 유아교원양성과정에서 PBL 교수 자는 촉진자의 역할을 수행하지만 다수의 그룹을 지도하는 형태이므로 그룹활동과정의 역동성을 파악하기 위한 모니터링을 하면서 관리자, 안내자의 역할을 수행해 나갔다. 학습자에 대한 지원은 1차 실행에서 3차 실행으로 갈수록 점차 도움을 축소하는 방식으로 이루어졌다. 둘째, 유아교원양성과정에서 PBL 실행을 통한 교수자의 경험의 의미는 ‘학습자와 교사교육자에 대한 신념과 역할의 변화’, ‘관계와 소통의 중요성을 찾아가기’, ‘함께 성장하는 나 발견하기’였다. 교수 자는 학습자의 능력과 가능성에 대한 믿음을 가지고, 지식의 전달자에서 촉진 자, 안내자, 관찰자로서의 역할을 수행해나갔다. 이 과정에서 교수 자는 학습자, 연구동료와의 관계와 소통의 중요성을 인식하고, 함께 성장하여 발전해 나가는 실천적 교수 자로서의 전문성을 형성해나갔다. PBL 실행을 통한 예비교사의 경험의 의미는 ‘학습자로서의 권리 존중 받기’, ‘혼돈과 어려움에서 자신감 찾아나가기’, ‘협력적 공동의 지식 만들기’, ‘자기주도적 학습을 통한 몰입 및 파지효과’, ‘유능한 교사가 되리라는 기대와 튜터로 성장하기’ 였다. 학습자는 학습자로서의 권리를 존중 받으며, 자기주도적 학습과 협동학습을 통해 협력적 공동의 지식을 만들어나갔다. 이 과정에서 학습자는 문제해결 력 을 향상시켜 나가고, 그룹 안에서 튜터 로 성장해나갔다.;The aim of this study was by applying the problem-based learning to realize the improvement of PBL and by exploring the process of plan-implementation-evaluation and to identify the experience as applying PBL. The specific purposes of this study are as follow. 1. How is applying process of problem-based learning in Early Childhood Teacher Education course? 2. What is the meaning of teacher and students' experience through PBL application in Early Childhood Teacher Education course? Design of this study is action research for improving PBL class in Early Childhood Teacher Education course. Data was collected from July 19, 2010 to October 31, 2010. The study participants were 29 second year students in the department of early childhood education. The applied subject was 'social education of Early Childhood'. During this period, various literature were connected by literature review, observation, recording class and analyzing, interview, writing journals and daily report and then analysed. The results are as follows. Firstly, PBL application in Early Childhood Teacher Education course was implemented by the process of planning, teaching-learning process, evaluation. In the PBL planning process, the Problem was developed based on the subject concept and real situation and was screened and approved by peer colleagues and experts. The Problem was revised before applying PBL class. The learning environment was made up considering physical arrangement and various factors. The learning activity was set in on-line, social and emotional activities were supported. In the teaching-learning process, a teacher performed the roles of teaching-learning designer, learning contents expert and tutor. In Early Childhood Teacher Education course, a PBL teacher performed a not only facilitator but also a manager and a guide, monitoring to find the dynamic process of group activity due to guiding a number of groups. The support for learners were carried by step by step. The secondly, there were several meanings of PBL teacher's experiences. Those were 'change of belief and role of the learner and teacher', 'identifying the importance of relationship and communication' and 'finding growing myself together' The teacher performed the roles of facilitator, guide and observer believing in learner's ability and possibility. During this process, the teacher realized the importance of relationship and communication with students and colleagues and developed the specialty as a practical teacher. Through PBL implementation, there were several meanings of would-be teacher's PBL experiences. Those were 'receiving respect as students' rights', 'identifying self confidence in confusion and difficulties', 'searching co-knowledge cooperatively', 'immersing and commitment through self-directed learning' and 'having expectation to be a good kindergarten teacher and growing as a tutor'. The learners were respected with their rights and built cooperative co-knowledge through the self directed learning and cooperative learning. They have improved the problem solving skills and grown up as tutor in group.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE