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대한민국 국방부 MI(Ministry Identity)디자인 개발연구

Title
대한민국 국방부 MI(Ministry Identity)디자인 개발연구
Other Titles
A Study on Ministry Identity Design Development for Republic of Korea Defense : Focusing on the Logo Design Renewal
Authors
김근화
Issue Date
2011
Department/Major
디자인대학원 디자인학과광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김인성
Abstract
오늘날 우리가 살고 있는 시대를 일컬어 정보화 시대라고 한다. 정보화 시대란 정보가 사람들의 사고방식이나 행동을 결정하고 나아가 우리의 생활을 규제하는 시대라 할 수 있다. 우리들이 일상생활에서 받아들이는 정보 가운데 80%이상은 눈을 통해 얻어지고 있다. 즉, 시각적인 정보이다. 최초에 시각적 이미지로 판단하게 되는 시각적 표정인 비 주얼 아이덴티티(Visual Identity)는 다양한 매체를 통해 효과적인 커뮤니케이션 작용으로 정보를 전달한다. MI는 Ministry Identity의 약자로 최근 정부기관이나 산하기관들이 친숙한 이미지를 표현 하고자 하는 시각적 커뮤니케이션 시스템으로써 정부기관에서 사용하고 있는 상징물을 정부기관의 행동과 정책이념에 대해 내부에서 통일시킬 것을 기본으로 하고, 외부에도 그것을 인식시키는 활동을 말한다. 오늘날의 정부부처 상징체계는 국가의 본질을 다양한 커뮤니케이션 객체에서 전달하기 위한 이미지 시스템으로 각 부처의 경제구조, 이념적 지향방향, 역사와 전통, 사회와 문화 등 본질적 요소를 이미지화하여 만들어진 아이덴티티(Identity)라고 볼 수 있다. Visual Identity는 이미지 전달에 있어서 매우 효과적인 도구이기 때문에 좋은 정부부처 이미지를 만드는 지름길이 될 수 있다. 시각적 형식(Modality)을 갖춘 Visual Identity의 시각적 정보는 많은 사람들에게 널리 받아들여지고 공감과 호감으로 나타낼 수 있다. 오늘날 이미지와 아이덴티티의 사회 전반적인 인식의 확산으로 그 중요성이 점차 부각되고 있으며 이미지 전달방식으로 주목을 받고 있는 것은 문자뿐만 아니라 강력한 이미지 소통방식이 확산되고 있는 것이 현실이기 때문이다. 그래서 본 논문은 대한민국 국방부 MI에 관한 연구로 시각적 이미지로 표현할 수 있는 상징마크와 로고타입 디자인에 대하여 연구하였다. 대한민국 국방부의 대표상징으로 65여 년간 사용되어져 온 심벌마크는 각종 공문서와 기타 주요 시설물 등에 사용되고 있을 뿐만 아니라 국내외 홍보활동에서도 나타나는 Visual Identity이지만 아이덴티티 시스템의 부재로 인해 시각정보의 커뮤니케이션이 효과적으로 이루어 지지 않고 일관된 이미지를 전달하지 못하고 있으며 낡은 감각의 시각적 표현, 활용의 어려움, 통일된 이미지 결여의 문제를 동시에 발생시키고 있어 대한민국 국방부의 이미지의 혼란을 가중시키고 있다. 이에 체계적이고 효율적인 아이덴티티 시스템의 필요성을 느껴 본 연구에서는 로고 디자인 리뉴얼을 통해 대한민국 국방부 이미지 상승과 가치제고를 위한 MI 디자인 시스템 가이드라인을 제안하고자 한다. 이는 곧 대한민국 국방부의 고유 위상을 지키는 것이 될 것이며, 국민에게 더욱 긍정적인 국방부 이미지를 심어줄 수 있는 결과를 만들어 낼 수 있을 것이다. 앞으로 국방부 상징에 관한 명확한 규정을 정함으로써 규정 없이 사용되어졌던 것을 재정립하고 고루한 이미지를 현대화하고자 리뉴얼을 실행하였다. 또한 지속 가능한 활용을 할 수 있도록 실질적인 가이드라인을 마련하고자 한다. 아울러 대한민국 국방부 MI의 상황을 검토하고 문제점 해결 방안을 통해 향후 국민들에게 긍정적이며, 국제적으로 국가 이미지 개선과 국가정체성 확립에 영향을 미칠 수 있을 것이라 기대된다.;We refer to the society we live in today the Information Age. We can say that the Information Age is an age where information determines the thought process and behavior of people, and furthermore, where it regulates human life. We accept the information in their daily lives more than 80% of the eyes can also be obtained through. In other words, is visual information. First Schedule to the visual image that is scheduled to be considered as a visual identity through a variety of media, effective communication to convey information to act. MI, Ministry Identity stands Recently, the government agency or agencies to more familiar images to express a visual communication system that the government uses a symbol of government action and policy ideas about the internal unity that he be built and , outside activities, even to recognize it said. Today, the government of the symbol system of the state, the essence variety of communications from an object to convey the image system, each department of the economic structure and ideological orientation directions, history, tradition, society and culture, the essence of the image created identity that can be seen. Visual Identity in the transmission of the image because it is a very effective tool to create a good government ministries image may be a shortcut. Visual format (Modality) with a Visual Identity of the visual information is widely accepted that many people like and can be characterized as sympathetic. Today, the overall image and identity of the community to recognize the importance of the spread of emerging and increasingly attracting attention as an image delivery system, as well as the powerful images that communicate the character the way because the reality is spreading. So in this paper, we study the MI Department of Defense Republic of Korea as a visual image to represent a symbol mark and logotype design was studied. Republic of Korea Ministry of Defense representative symbol over 65 years been used for all symbol marks the various public records and other major facilities, etc. are used, as well as domestic and international promotional activities appeared in Visual Identity is the identity of the system due to the absence of visual information to communicate effectively will not work consistently Can not convey the image of the old sense of the visual representation, utilization of the difficulties, lack of a unified image and the problem occurs at the same time the image of the Pentagon's Republic of Korea has deepened the confusion. This systematic and efficient system of identity, logo design, in this study felt the need for renewal through the Department of Defense Republic of Korea for enhancing the image and value rose MI is to propose guidelines for designing the system. Ministry of Defense Republic of Korea, which soon will be a unique position to keep the people, to instill a more positive image for the Pentagon to produce the results will be. The symbol of the future Department of Defense to set forth clear rules that had been used, without redefining the rules and to modernize antiquated image renewal is complete. In addition, to allow for sustainable use of practical guidelines suggested. MI Department of Defense Republic of Korea, as well as reviewing the situation and ways to solve problems the people of the future is positive, improve international image and national identity, establishing a national impact is expected to be.
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