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한과 문화 체험학습이 중학생의 한과에 대한 지식과 태도에 미치는 영향

Title
한과 문화 체험학습이 중학생의 한과에 대한 지식과 태도에 미치는 영향
Other Titles
The effect on Middle school students' knowledge and attitude about Han-Gwa(Korean traditional cookies) through Han-Gwa cultural experiential learning program
Authors
김경미
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 식품영양학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조미숙
Abstract
Han-Gwa(Korean traditional cookies) is Korean traditional cookies that have been known as festival food and favorite food since KoRyo Dynasty. The aim of this study is to evaluate the effect on knowledge and attitude through Han-Gwa cultural experiential learning program in middle school students. The data was collected by 326 participants(boy=141, girl=185) who were enrolled in Han-Gwa culture experiential learning program at Han-Gwa culture museum in Pocheon city. The Knowledge and attitude were measured before and after the experiential learning program. The main results were as follows. As a result of having Han-Gwa experience, eighty percent of participants had eaten and the highest of frequency of having Han-Gwa is one per six months to one year which is the special occasions as New year's or Chuseok(korean Thanksgiving day). There were significant improvement of knowledge and attitude about Han-Gwa after experiential learning program. Through Han-Gwa experience, knowledge and attitude were shown significant improving in experienced group and no significant effect was shown in unexperienced group. The difference effects of experiential learning program by gender were boy's knowledge and attitude about Han-Gwa were higher before experiential learning program but, girl's knowledge and attitude about Han-Gwa were more positive significance. Han-Gwa acceptance which was only shown positively significant in boys. In second grade students were significant from all attitude factors; perception, familiarity, preference, acceptance. In family types, excepting other type of family, there was significant increasing in unclear family and extended family after experiential learning program. In sorts of Han-Gwa, There were more positive significance at Yu-Gwa that student had an experienced cooking through Han-Gwa cultural experiential learning program, than other types of Han-Gwa. Overall girls were more satisfied Han-Gwa culture experiential learning program than boys. Thus, the study has shown that Han-Gwa culture experiential learning program can influence middle school student's knowledge and attitude about Han-Gwa. Besides, students who had experienced Han-Gwa showed more positive significance after experiential learning program. Therefore, Han-Gwa culture experiential learning program is an effect method that students can understand Han-Gwa culture and become familiar with Han-Gwa so that student's can have pride about Han-Gwa.;본 연구는 포천지역에 위치한 한과 문화박물관의 한과 문화 체험학습에 참가한 중학생 326명을 대상으로 체험학습이 한과에 대한 지식과 태도변화에 미치는 영향을 분석하였다. 조사도구로 한과의 이용현황, 인식, 한과에 대한 지식과 태도 및 체험학습만족도에 관해 조사하였고 한과에 대한 태도를 측정하기 위한 하위항목으로 인지도, 친숙도, 기호도와 수용도를 선정하였다. 조사대상자의 88%는 한과의 섭취경험이 있었으며, 6 개월에서 1 년에 한 번 섭취하고 있어서 대부분 명절에 섭취하는 것으로 나타났다. 조사대상자들은 한과에 대한 관심은 있으나 가정에서의 교육이 부족하고 접할 기회가 적어서 익숙하지 않은 것으로 나타났다. 또한 조사대상자들은 한과를 대중화하기 위해서는 한과의 모양·색과 맛의 변화와 함께 한과를 위한 문화행사의 개최 및 홍보 등이 필요하다고 생각하였다. 한과 문화 체험학습의 효과를 측정하기 위해 체험학습 전, 후의 지식과 태도를 조사한 결과 체험학습 전보다 체험학습 후에 한과에 대한 지식과 태도가 유의적으로 증가하였다. 특히 체험학습은 한과에 대한 지식(p<.001)과 인지도(p<.001), 친숙도(p<.01), 선호도(p<.001), 수용도(p<.01) 등 태도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한과 섭취경험에 따른 차이로는 한과에 대한 태도에서 섭취경험이 있는 집단에서 유의적으로 증가하여(p<.05), 섭취경험이 한과에 대한 태도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한과 제조경험이 있는 집단과 없는 집단의 제조경험에 따른 체험학습 지식의 차이는 두 집단 모두에서 정(+)의 관계가 있었고(p<.001), 한과에 대한 태도는 제조경험이 있는 집단에서 체험학습 후에 유의적으로 증가하여(p<.05), 제조경험은 한과에 대한 태도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 체험학습 전, 후의 한과에 대한 지식은 성별에 따른 차이가 나타나서 체험학습 전 남자가 여자에 비해 지식이 높았으나 체험학습 후 여자가 남자에 비해 지식이 높아졌다(p<.001). 한과에 대한 태도는 체험학습 전 여자의 인지도, 친숙도, 선호도, 수용도가 남자보다 높았으나 체험학습 후 남자의 선호도와 수용도가 여학생보다 높아져, 체험학생을 통한 한과의 선호도와 수용도의 변화는 남자의 경우 더욱 효과적이었음을 알 수 있다. 체험학습 전, 후의 한과에 대한 지식과 태도는 가족의 형태에 따라 차이가 나타나서 확대가족의 한과에 대한 지식과 인지도, 친숙도가 체험학습 전후 모두 가장 높게 나타났다(p<.05). 어머니 직업에 따른 차이는 어머니 직업이 있는 집단에서만 한과에 대한 친숙도와 선호도가 유의적으로 증가하였고(P<0.01), 어머니 직업이 없는 집단에서만 수용도의 유의적 증가가 나타났다(p<.05). 한과의 종류별 분석결과는 남자의 경우 정과와 다식을 친숙하게 생각하고, 선호하는 경향을 보였으며, 여자의 경우 약과와 유과를 친숙하게 생각하고, 유과를 선호하는 경향을 보였다. 체험학습을 통해 직접 만들어본 유과의 경우 다른 한과에 비해 체험학습 후 태도에 정(+)의 유의적인 영향을 미치는 것으로 조사되어 유과 제조 경험이 지식과 태도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 한과 문화 체험학습의 만족도는 남자보다 여자의 경우 높게 나타났다. 따라서 한과 문화 체험학습은 한과에 대한 지식과 태도에 긍정적으로 유의한 영향을 미치며, 한과에 대한 경험(섭취·제조)은 체험학습 전·후의 지식과 태도에 유의적인 상관관계를 보여, 체험학습을 통한 한과 만들기는 한과를 쉽게 익히고 친근하게 받아들여 한과의 계승·발전에 효과적인 방안으로 이용될 수 있을 것이다.
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일반대학원 > 식품영양학과 > Theses_Master
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