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심즈 의 서사 유형과 특징 연구

Title
심즈 의 서사 유형과 특징 연구
Other Titles
A Study on Narrative types and Features of The Sims
Authors
정은욱
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류철균
Abstract
디지털 기술의 발전은 전통적 인쇄 문학에서의 저자와 독자 개념을 변화시켰다. 작가가 쓴 이야기를 수동적으로 수용해야 하는 과거 인쇄 매체의 독자와 달리, 디지털 매체의 독자는 적극적인 참여를 통해 이야기를 바꿔나가는 사용자로서 존재한다. 특히 시뮬레이션 게임은 사용자에게 게임 세계를 변화시키고 통제할 수 있는 권한을 부여하고, 사용자 스스로의 의도에 따라 게임의 목적까지도 자유롭게 설정할 수 있도록 한다. 이에 따라 시뮬레이션 게임의 사용자는 적극적으로 서사를 생성하는 주체로서, 게임 플레이를 통해 자신만의 서사를 생성해가는 작가적 역할을 하게 된다. 본 연구가 분석대상으로 한 EA사의 <심즈(The Sims)>는, 인간의 삶을 모사하여 게임 세계 내 환경과 캐릭터 간의 복잡한 관계를 형성하고 이를 통해 더욱 복합적인 서사를 생성할 수 있도록 하는 대표적 시뮬레이션 게임이다. 이에 본 연구는 사용자의 선택과 배열에 따라 생성되는 서사에 주목하고 구조주의 서사 학의 플롯 이론을 통해 <심즈>의 서사 유형과 특징을 밝힌다. <심즈>의 사용자-캐릭터 간의 특징적 관계는, 사용자 통제에 의한 서사와 사용자 통제 밖의 서사라는 이원적 구성을 발생시킨다. 사용자는 게임을 플레이 하는 과정에서 이를 통합적 서사로 받아들이게 되는데, 서사를 구성하는 가장 최소 단위는 개발자가 제시한 동사 단위의 선택 항이다. 이러한 서사 단위들은 개발자에 의해 구축된 데이터베이스 형식으로 존재하며 사용자는 데이터베이스로 구축된 단위 계열체들을 선택하고 결합하여 통합적 서사를 생성한다. <심즈>의 서사유형은 세 가지로 분류된다. 첫 번째 유형은 연쇄(enchainment) 구조로, 사용자의 선택을 통해 선택 항들은 연쇄적으로 결합되고 이후의 선택 항들을 확장시킨다. 연쇄 구조는 선택 경로를 확장시킴으로써 캐릭터 간의 관계 변화를 유도하고 관계 변화에 따라 보다 극적인 사건들을 경험 가능하게 하여 사용자의 극적 경험을 유도하는 최소 플롯으로 기능하고 있다. 두 번째 유형인 삽입(embedding) 구조는 사용자의 의도와 상관없는 서사가 연쇄 구조 내에 침입하는 형태이다. 삽입 서사는 극적 갈등을 급격히 상승시키며 서사의 극적 구조를 확대한다. 세 번째 유형은 연합(joining) 구조로, 사용자가 경험하는 서사는 사용자가 플레이 하는 복수 캐릭터들의 통합적 서사이다. 각 캐릭터는 사용자의 조종이 없이도 자율적으로 행동하며 서사를 생성한다. 또한 사용자는 시점에 제한 받지 않고 복수 캐릭터들의 서사를 동시에 관찰하고 그의 서사를 경험할 수 있다. 이상의 유형 분류 과정을 바탕으로 각 유형에서 적용되는 <심즈>의 서사적 특징을 알 수 있다. 먼저 사용자가 게임 세계에 가지는 강력한 통제력과 권한은 사용자의 내재적 동기를 강화하여 서사를 지속적으로 생성하도록 한다. 또한 사용자의 예상을 배반하는 극적 경험의 반복은, 사용자와 게임 서사의 미적 간격을 확대하고 긴장관계를 지속하도록 한다. 마지막으로 일상의 복잡하고 다양한 성격을 차용함으로써 서사의 복잡성을 증대시키며 다양한 관계와 사건을 생성 가능하게 한다. 이와 같이 본 연구는 <심즈>의 서사 분석을 통해 서사 구조의 측면에서 사용자가 생성하고 경험하는 서사를 규명하고자 했다. 이러한 논의는 게임의 서사 단위들이 결합되어 서사를 생성하는 유형에 주목하여 시뮬레이션 게임이 가지는 서사적 가치와 가능성을 고찰하고 있다는 점에서 의의를 가진다.;Development of digital technology changed paradigm of author and reader in traditional printing literature. Unlike case of past print media that must passively accommodate story which written by writer, the reader of digital media exist user who change story through active participation. Especially, simulation game gives user competence to change the Game world and control that. Also it makes user can freely set up the purpose of game according to user's intention. According to this, user of simulation game does a role of author that create only own narrative through game playing as subject that create narrative actively. As the text of analysis with this study, EA company's is representative simulation game that forms complicated relation between environment and characters with doing simulate human's life and it can create more complex narrative through that. This Study has focused on the narrative which is created according to user's select and arrangement and observes narrative types and features of through plot theory of Structuralism Narratology. Characteristic relation between character and user of generates dualistic composition, that is a narrative by user's control and narrative by out of user's control. Playing a game, user accepts this as an integrated narrative, the minimal unit that compose narrative is choices of verb unit that developer presents. This narrative elements exist as a database form constructed by developer and user selects and user can create integrated narrative with combining unit that constructed by database. Narrative types of is classed by three. First type is Enchainment structure, choices are combined by chain and extended choices through user's selection. Enchainment structure makes change the relationship between characters by extending selection path and let user experience the more dramatic events. So it is functioning as a minimal plot that may drive dramatic experience of user. The second type is Embedding structure. It is a form that insert narratives unrelated with user's intention in chain structure. Embedding narrative drives dramatic conflict rapidly and expands the dramatic structure of narrative. The third type is Joining structure, narrative which user experiences is synthetic narrative of plural characters that user plays. Each character behaves autonomously without user's control and creates narrative. Also, user can experience narratives not limited on vision and observe narrative of plural characters simultaneously. Based on the discussion mentioned above, we can know about the narrative features of of each type. First, the strong control and competence that user has in the game world reinforce the user's intrinsic motivation and let user create narrative continuously. Also, repetition of dramatic experience that betray user's anticipation expands the Aesthetic distance between user and game narrative. Finally, by borrowing feature of complexity and variety of daily life, increase the complexity of narrative and generate the various relationships and events. This study investigated the narrative that user generates and experience in the aspect of narrative structure by analysis of 's narrative. Such discussion provides meaningful implications for observing about narrative value and possibility of the simulation game by focused on the types that generate narrative with combing the narrative units.
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