View : 610 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor류철균-
dc.contributor.author임수미-
dc.creator임수미-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:13Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:13Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.otherOAK-000000066710-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/188605-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000066710-
dc.description.abstract디지털 게임은 뉴미디어의 핵심적 문화 형식인 데이터베이스와 가상공간을 모두 포함하고 있다. 특히 온라인 롤플레잉 게임은 가상공간에서 네트워크로 연계된 다사용자들이 의미 있는 경험을 이어간다는 점에서 주목할 만하다. 이러한 가상의 게임 세계에서 영웅으로서의 서사를 경험한 사용자는 자신의 모험담을 기록하고 또 그것을 타인에게 전하고자 하는 욕망이 있다. 이 욕망의 구조적 발현으로서 나타나게 된 것이 온라인 게임 웹 페이지이다. 온라인 게임 웹 페이지는 다수의 사용자가 동시적으로 방문 및 소통하며 게임 관련 일반 정보와 이야기를 체계적으로 축적, 공유하고 있는 공간으로 정의될 수 있다. 본 논문은 게임 경험의 휘발성을 보조하는 수단으로서 온라인 게임 웹 페이지가 갖는 가치에 주목하고 그것의 담화 생성 요소와 구조를 밝히는 것을 목표로 한다. 게임 세계에서 사용자들이 영웅으로서 모험을 경험했다면 웹 페이지에서는 모험 세계에서 일시적으로 귀환한 현자(賢者)로서 자신의 모험담을 기술한다. 이에 본 논문에서는 귀환한 현자에 관한 프라이(N. Frye)의 펜세로소 로맨스(penseroso romance) 논의를 기반으로 게임 세계와 웹 페이지를 오가는 사용자들의 담화 생성 양상을 살펴보았다. 온라인 게임의 사용자들은 웹이라는 매개적 공간을 통해 게임이 갖고 있는 시공간적 한계를 극복하며 담화를 생성한다. 담화(談話, discourse)란 웹 공간에서 사용자들이 일상적, 구어적으로 나누는 소통 행위로 정의될 수 있는데 그것을 이루는 기본적인 요소는 담화를 생성하는 참여자, 담화와 연관되는 환경적 지식, 그리고 담화가 이루어지는 배경으로 요약될 수 있다. 본 논문은 이와 같은 요소들을 기반으로 하여 온라인 게임 웹 페이지의 담화 생성 요소를 살펴보았으며 그 내용은 크게 세 가지로 요약될 수 있다. 첫째, 온라인 게임 웹 페이지의 담화 생성 주체는 프라이의 로맨스 양상에 따라 모험 영웅으로서의 캐릭터와 귀환한 현자로서의 캐릭터로 나뉠 수 있다. 영웅은 게임 세계에서 현재형으로 행위 하는 주체로서 웹 페이지에서는 잠재화된다. 펜세로소는 웹 페이지에서 표면적으로 드러나는 주체로서 비록 가상 신체인 아바타는 사라지지만 텍스트를 기반으로 하는 담화 생성을 통해 그 존재를 드러낸다. 둘째, 온라인 게임 웹 페이지는 의미기반으로서의 데이터베이스를 갖는다. 의미기반이란 모든 차이들의 바탕을 구성하면서 그 차이들을 의미화 하는데 필수적으로 요구되는 공통의 기반을 말한다. <아이 온> 웹 페이지는 자동기록 시스템을 통해 캐릭터의 경험을 물질적으로 남기는 한편 사용자들의 집단 지성으로 구성되는 기반 정보를 축적함으로써 이러한 기반을 마련하고 있다. 셋째, 온라인 게임 웹 페이지에서 담화가 생성되는 배경에는 이중 공간이 존재한다. <아이 온> 웹 페이지는 캐릭터 별로 개인 홈이라는 독립적 공간을 제공하는 동시에 사용자들이 모여서 소통할 수 있는 공공 광장으로서의 공간을 제공하고 있다. 이러한 이중 공간을 통해 사용자들은 담화를 수렴하여 캐릭터를 구체화시키는 한편 담화를 발산하여 타 사용자들과 적극적으로 소통을 지속해 나간다. 이상의 논의로부터 온라인 게임 웹 페이지에서 이루어지는 담화 생성구조의 특성을 도출할 수 있다. 온라인 게임 웹 페이지는 성배 찾기를 중심으로 하는 퀘스트 로맨스와 자아 찾기를 중심으로 하는 펜세로소 로맨스의 유기적 순환을 가능케 하는 역할을 담당하고 있다. 이 과정에서 정보와 이야기가 다성 적(多聲的)으로 재구성되며 사용자들의 경험은 다변화된다. 또한 귀환한 현자로서의 펜세로소는 웹에서 생성된 담화를 통해 재 영웅화되며 이러한 경험은 다시 하나의 캐릭터로 수렴된다. 마지막으로 일련의 과정을 통해 가상공동체는 게임 세계와 웹 공간의 경계를 뛰어 넘으며 일원화된다. 그리고 공동체의 담화와 그 사이에서 형성된 관계는 가상을 넘어 현실로 확장되며 끊임없는 이야기를 만들어내게 된다. 이처럼 온라인 게임 웹 페이지의 담화 생성을 살피는 것은 게임 자체의 경험에만 주목하는 시각에서 벗어나 여타 플랫폼과의 연동 속에서 이루어지는 사용자들의 총체적 경험에 주목하고 가상과 현실을 아우르는 스토리텔링 의 가능성을 논했다는 점에서 유의미하다.;The digital games reflect the form of essential culture for new-media. Especially, the online role-playing game should receive an attention in that various users connected by the network can continue the meaningful experiences in the virtual space. The users who have experienced the narrative as the hero from the virtual game world have the desire to record their adventure and to share with the others. The online game web page has come in to the world by reflecting these kind of desire. The on-line game webpage can be defined as follows. First, various users communicate at the same time. Second, the general information and story about the game is shared systematically by users. As a means of assisting the volatility of individual experience, the study has its purpose and value. In addition the research has other purposes such as revelation of discourse creation formation elements and structure. Based on the discussion of frye's penseroso romance, the discourse formation elements of users which go through the virtual game world and web page has been examined. The users of online game generate the disclosure by overcoming the spatio-temporal limit that the game has through the mediated space called as the web. The discourse can be defined as the communicating behavior shared by users daily, and in a colloquial style. And the basic factor consisting it can be summarized as the participant who creates the discourse, environmental knowledge related to a discourse, and background that the discourse makes. The study, based on these kind of factors, have examined the discourse formation factors of on-line game webpage and the contents can be summarized by 3 parts. First, the principal agent for online game web page discourse formation can be divided in to adventure character and returned sage based on the romance of frye. As a main agent who works in the present virtual game world, the hero is dormant in the web page. The penseroso is the main agent which is exposed at the surface of webpage. Although the virtual body, avatar disappears, it reveals the existence through the discourse formation which puts the text as the base. Second, the online game webpage has the database as the meaning base. The meaning base refers to the common base required for the signifying the difference on the meaning while organizes the base of every differences. The <AION> webpage sets aside the experiences of character physically through the automatic record system, on the other hands, it has the database which is consist of collective intelligence of users. Third, the background for creation of discourse in the online game webpage has the double space. The <AION> webpage not only provides the independent space called as the individual home per character, but it also provides various space as the public lounge where users can gather to communicate. Through these kind of double space, the users can actualize the character by taking the discourse and they can continue to communicate with other users by emitting the discourse. From the above discussion, the characteristics of discourse formation structure which is happened in the online game webpage can be deducted. The online game webpage plays the roles of quest romance based on the find grail and organic circulation of penseroso romance based on find self. During the progress, the information and story can be re-organized to various things and the experience of users can also be diversified. In addition, the penseroso, the returned sage can be the hero through the created discourse and these kind of experience can gather into one character. Lastly, through a series of courses, the virtual community can be unified by overcoming the boundary of game world and web space. And discourse of these community and relation formed between the discourse of community can expand in to the reality by overcoming the virtuality to make the endless story. In this way, taking a close look at the discourse formation of online game webpage can be free of sight attended experience of game itself, but it furthermore, pays attention to the total experience of users which is occurred from the interlock of flatform and it is significant in that it has discussed the possibility of story telling which encompasses the virtuality and reality.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 문제제기 및 연구사 검토 1 B. 연구범위 및 연구방향 10 Ⅱ. 온라인 게임 웹 페이지의 분류 22 A. 개발자 전달 중심의 직접 연동형 27 B. 사용자 담화 중심의 간접 연동형 29 C. 공동 창작 중심의 통합형 31 Ⅲ. 온라인 게임 웹 페이지의 담화 생성 요소 33 A. 담화 생성 주체로서의 캐릭터 35 1. 잠재화(潛在化) 된 모험 영웅 35 2. 현시화(顯示化) 된 귀환 현자 42 B. 구조적 의미기반으로서의 데이터베이스 46 1. 에이전트가 기록한 경험 정보 46 2. 집단지성으로 구성된 기반 정보 51 C. 담화 생성 배경으로서의 이중 공간 55 1. 담화를 수렴하는 개인 홈 55 2. 담화가 발산되는 공공 광장 58 Ⅳ. 온라인 게임 웹 페이지의 담화 생성 구조 62 A. 모험과 노변담(爐邊談)의 유기적 순환 62 B. 사용자 경험의 다변화와 수렴 67 C. 가상 공동체의 일원화와 확장 72 Ⅴ. 결론 및 함의 79 참고문헌 82 Abstract 90-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1860910 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title온라인 게임 웹 페이지의 담화 생성 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle아이온 웹 페이지를 중심으로-
dc.title.translatedA Study on Discourse Formation of Online Game Webpage : Standing on the AION Webpage-
dc.creator.othernameLim, Soo-Mee-
dc.format.pageix, 93 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 디지털미디어학부-
dc.date.awarded2011. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE