View : 14 Download: 0

유아-교사 관계와 유아의 자아존중감 분석

Title
유아-교사 관계와 유아의 자아존중감 분석
Other Titles
The relationship between teacher's and children's perceptions of the child-teacher relationship and child self-esteem
Authors
고슬기
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이승연
Abstract
본 연구는 교사가 지각한 유아-교사 관계와 유아가 지각한 유아-교사 관계, 유아 자아존중감의 일반적 경향을 알아보고, 교사가 지각한 유아-교사 관계와 유아가 지각한 유아-교사 관계 간의 상호관련성과 유아-교사 관계와 유아의 자아존중감 간의 상호관련성을 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 교사가 지각한 유아-교사 관계와 유아가 지각한 유아-교사 관계, 유아의 자아존중감의 일반적 경향은 어떠한가? 2. 교사가 지각한 유아-교사 관계와 유아가 지각한 유아-교사 관계는 어떠한가? 3. 교사가 지각한 유아-교사 관계, 유아가 지각한 유아-교사 관계와 유아의 자아존중감과의 관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시 강남구에 있는 공립유치원에 재원중인 만 5세 유아 143명(남아 80명, 여아 63명)과 그들의 담임교사 6명이었다. 본 연구를 위해 사용된 도구는 교사가 지각한 유아-교사 관계를 알기 위한 검사도구 ‘STRS-short form’과 유아가 지각한 유아-교사 관계를 알기 위한 검사도구 ‘CFATT’, 유아의 자아존중감을 측정하기 위한 검사도구 ‘유아의 자아존중감 척도’이다. 자료 분석을 위해 평균, 표준편차, Cronbach's α를 구하고 각 요인들의 상관을 분석하기 위해 Pearson의 적률상관분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대부분의 교사와 유아들은 서로를 친밀한 관계로 지각하고 있었고 갈등은 적은 것으로 지각하고 있었다. 교사가 유아보다 친밀함을 더 느끼는 것으로 나타났고, 교사와 유아 모두 갈등의 정도는 비슷한 수준으로 적게 느끼는 것으로 나타났다. 만 5세 유아의 자아존중감은 대체로 높게 나타났으며, 하위영역별로는 인지적 자아존중감이 가장 높았고 그 다음으로 정서적 자아존중감, 사회적 자아존중감, 가족수용 자아존중감, 신체적 자아존중감 순으로 나타났다. 둘째, 교사가 유아와 친밀한 관계로 지각할수록 유아도 교사와의 관계를 친밀하다고 지각하며 역으로 유아가 교사와 친밀한 관계로 지각할수록 교사도 유아와의 관계를 친밀하게 지각하는 것으로 나타났다. 또한 유아가 교사와 갈등적인 관계라고 지각할수록 교사 또한 유아와 갈등적인 관계로 지각하며, 교사가 갈등적인 관계로 지각할수록 유아도 갈등적인 관계로 지각하였다. 셋째, 유아가 지각한 유아-교사 친밀함이 높을수록 유아의 자아존중감 전체와 5개의 하위영역의 자아존중감이 높게 나타났으며, 유아가 지각한 유아-교사 갈등이 높을수록 정서적 자아존중감이 낮게 나타났다. 교사가 지각한 유아-교사 친밀함이 높을수록 유아의 사회적 자아존중감과 가족수용 자아존중감이 높게 나타났으며, 교사가 지각한 유아-교사 갈등이 높을수록 유아의 사회적 자아존중감과 가족수용 자아존중감, 정서적 자아존중감이 낮게 나타났다.;The purposes of the current study are to examine a general tendency of the child-teacher relationship perceived by teacher, perceived by child and child's self-esteem. It was also to examine the correlation between the child-teacher relationship perceived by teacher and by child, and the correlation between the child's self-esteem and the child-teacher relationship. Research tasks were drawn as follows. 1. What is a general tendency of the child-teacher relationship perceived by teacher and by child respectively, and child's self-esteem? 2. What is the child-teacher relationship perceived by teacher and perceived by child? 3. What is the relationship between the child's self-esteem and the child-teacher relationship perceived by teacher and by child? The subjects of this study were 143 children(80 boys, 63 girls) age 5 at a public kindergarten in Gangnam-gu, Seoul and 6 of their teachers. The research tools used in this study included 'STRS-short form' to identify the child-teacher relationship perceived by teacher, 'CFATT' to identify the child-teacher relationship perceived by child, 'Child's Self-Esteem Scale' to measure the child's self-esteem. Means, standard deviation, Cronbach's α were calculated for data analyze. Pearson Product Moment Correlation was also applied to analyze the correlation among each factor. The results of the study are as follows. First, the majority of teachers and young children perceived their relationship closeness and they perceived little conflict with each other. Teachers perceived the relationship to be more closer than the children did, whereas both parties perceived relatively little conflict with each other to a similar degree. Self-esteem of the young children of the age five was found relatively high. Regarding each sub-category, cognitive self-esteem was shown the highest followed by emotional self-esteem, social self-esteem, family acceptance self-esteem and physical self-esteem in this order. Second, the higher the teacher's perception of the favorable child-teacher relationship was, the higher the child's perception of the favorable child-teacher relationship became. The higher the child's perception of the closeness child-teacher relationship was, the higher the teacher's perception of the closeness child-teacher relationship became. Moreover the higher the child's perception of the confrontational child-teacher relationship was, the higher the teacher's perception of the confrontational child-teacher relationship became. The higher the teacher's perception of the confrontational child-teacher relationship was, the higher the child's perception of the confrontational child-teacher relationship became. Third, the higher the child's perception of the closeness child-teacher relationship was, the higher the child's self-esteem in general and five sub-categories became. The higher the child's perception on the confrontational child-teacher relationship was, the lower the child's emotional self-esteem became. The higher the teacher's perception of the closeness child-teacher relationship was, the higher the child's social self-esteem and family acceptance self-esteem became. The higher the teacher's perception of the confrontational child-teacher relationship was, the lower the child's social self-esteem, family acceptance self-esteem and emotional self-esteem became.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE